Nekromanti [Best] Stämningstext

entomophobiac

Low Prep High Play
Har konstaterat att det är lika bra att smida medans järnet är varmt, så dammade nu av ett gammalt projekt om att göra ett rollspel om monsterjakt. Men inte riktigt på det sätt som det *brukar* vara, med varulvar och vampyrer och andra etablerade fän.

Idén är att försöka skapa mer av ett mysterium. Vad är det för något som ruvar i skuggorna?

Här en hopkokad introtext:

Det finns en pakt, eller en sorts försiktig allians. Osäkert om den finns på pränt eller bara i form av ett förkunnande. Men den finns. Vi vet att den finns.
Mänsklighetens spirituella och intellektuella representanter ingick den här pakten med avgrunden—Helvetet, eller Himlen, eller Limbo—ingen vet längre exakt.
Avtalet gick ut på att vidundren från andra sidan inte skulle lägga sig i de dödligas förehavanden någonsin mer. De skulle aldrig mer äta vårt kött, dricka vårt blod, röva bort våra förstfödda, eller utkräva några andra av de många makabra tribut de krävt genom årtusenden.
I gengäld mot denna historiska uppoffring skulle vidundren lämnas ifred. Mörka skogar, djupa hålor, och avlägsna bergstoppar—varhelst de önskade gömma sig skulle de fredas från svärdsklingor och facklor.
Riddare, trollpackor, och jägare skulle alla slå om sina svärd till plogbillar och återgå till ett vanligt liv.
Pakten gav oss en praktisk överenskommelse där det tidigare bara funnits fruktan och hat.
Men det finns två problem med den här pakten.
Det första problemet är att kunskaperna om vidundren begravts i tiden en generation i taget. Vi har glömt bort vidundren. Vi förstår inte längre att sagor och sägner bär på motbjudande sanningar. Istället skrockar vi om vidskepelser och villfarelser.
Det andra problemet är att vidundren ljög.

God45

#PrayersForBahakan
Den känns väldigt info dump, jag har ingen känsla rörande vem som pratar utifrån den och de får mig inte att känna ”FUCK YES! Vill spela!”. Men du presenterar premissen och det är bra.

Mer känsla och mindre info dump är min feedback.

Kolla på Delta Green eller Vampire och lär dig.

Choose federal law enforcement. Choose the military. Choose NASA or the CDC. Choose lying to your superiors. Choose to ruin your career. Choose no friends. Choose divorce. Choose life through the bottom of a bottle. Choose destroying evidence and executing innocent people because they know too fucking much. Choose black fatigues and matching gas masks. Choose an MP5 stolen from the CIA loaded with Glasers, with a wide range of fucking attachments. Choose blazing away at mind numbing, sanity crushing things from beyond the stars, wondering whether you'd be better off stuffing the barrel in your own mouth. Choose The King In Yellow and waking up wondering who you are. Choose a 9mm retirement plan. Choose going out with a bang at the end of it all, PGP encrypting your last message down a securely laid cable as an NRO Delta wetworks squad busts through your door. Choose one last Night at the Opera. Choose Delta Green.

Welcome to the Danse Macabre

Since time immemorial, the Kindred — vampires — have stalked their prey, unseen by the mortal masses. Their world is a xenophobic nightmare, populated by tyrannical despots, wildeyed heretics, bloodthirsty rogues and scheming manipulators, all unified by the mysterious curse of vampirism. And you would join them? You would live forever? To play the lusts of mortals like a violinist plays the strings? Then beware, the price is steep to enter the neofeudal hell that the Damned have wrought.

Welcome to Undeath

entomophobiac

Low Prep High Play
Tar det faktiskt som positiv kritik, för det är egentligen "oomph" jag vill undvika. Någonstans i den avlägsna framtiden är målet snarare att det ska kännas olycksbådande och lite farligt att bläddra vidare.

Men däremot är det ju inte bra om det känns som en infodump.

Tänker mig att det är skillnad på en introtext och mer konkret reklam, dock. Men jag filar vidare!

Tre solar

Hero
Jag gillar idén.

Problemet med texten är att tonen svajar lite mellan stämning och bara beskrivning. Å andra sidan gör det att det känns som introtexten till en animé, så kanske är det den känslan du är ute efter. Annars tänker jag att känsla inte är samma sak som "oomph" - lågmäld stämning är likväl stämning

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Well, den är kort. Det är bra!

Den är inte dålig på något sätt, men den är lite torr och lite "mittemellan". Det verkar som att tanken är att den är skriven "in game", men jag saknar i så fall den personliga infallsvinkeln från personen som berättar. Det känns mer som att detta är fdu som örfattaren som talar direkt till läsaren (inte in game, alltså), men ur det perspektivet känns den lite för trevande.

Lägg in en mer personlig vinkel; berättaren har säkert en personlig åsikt om det var med himmel eller helvete pakten slöts. Och skulle verkligen berättaren nämna riddare, trollpackor och jägare i samma andetag på det sättet? Är berättaren okej med all dem?

Eller gå åt andra hållet, skriv det helt out of character.

entomophobiac

Low Prep High Play
Tre solar;n317666 said:
Problemet med texten är att tonen svajar lite mellan stämning och bara beskrivning. Å andra sidan gör det att det känns som introtexten till en animé, så kanske är det den känslan du är ute efter. Annars tänker jag att känsla inte är samma sak som "oomph" - lågmäld stämning är likväl stämning
Har surfat bilder på 1700-talsböcker och någonstans tänkt att det ska vara lite halvtorrt och snårigt skrivet, med långa meningar men relativt korta paragrafer, samt långa överdådiga rubriker.

Just nu måste en ny rollperson besvara en serie frågor:

Hur kom du i kontakt med sanningen?

Hur hanterar du utanförskapet (eftersom "monsterjägare" är ganska töntigt och vidskepligt, tycker alla andra)?

Vad gör dig annorlunda?

Varför håller du ihop med de andra?

Det som intresserar mig är egentligen framförallt att grunda det hela i ovisshet, desperation, etc. Det är inte coolt, det är jobbigt. Det är inte action utan istället lika mycket upptäckt som bekämpande.

Att själva få lista ut att vidundret är ute efter att dricka blodet från en bys förstfödda, gömmer sig i borgmästarens hatt som en skuggform, och bara är sårbar mot vinden som sliter isär den—det är den sortens upplevelser som är målet. Att tvingas förstå vidundren på egen hand utan att ha någon som helst förkunskaper eller ens fördomar att luta sig mot.