Paxen said:
Stargate SG:1 : Sci-Fi serie. Mycket pseudovetenskap (och, ja, en hel del riktig vetenskap), handlar mest om amerikaner som hamnar på många olika planeter. Amerikanerna blir oftast lurade på ett eller annat sätt. Underhållande serie.
Arkiv-X: Behöver jag förklara? Sci-Fi, Mulder och Scully åker runt och hittar paranormala saker hela tiden, mest för att Mulder letar efter dom. Bra serie, som vart sämre.
Buffy The Vampire Slayer: errhm, Fantasy-äventyr/drama brukar det kallas va? Som Supernatural, men mer teenangst. Stilikon för många serier.
Dexter: Drama. Dexter är som alla andra. Han har en flickvän, ett jobb som brottsplatsutredare, god kondis.. Å, just det, han dödar folk som har dödat folk men inte åkt dit för det.
... och så kan jag ju föreslå
Stargate: Atlantis: om du visar dig bli ett stargate-fan. En del av SGC med flera blir strandade i en annan galax.
Stargate: Universe: En del av SGC med flera blir strandade på ett urgammalt, övergivet rymdskepp som reser mellan galaxer. Universe har inte samma stämning som tidigare Stargate-serier, utan är mörkare, men också mer "Big Brother-drama."
Ej avslutad serie.
Battlestar Galactica: människorna har blivit indragna i ett krig mot robotorna, och förlorat. Ett gammalt uttjänt stridsskepp är det enda som försvarar den flyende civila flottan, och robotorna jagar dom. Gritty, down-to-earth space sci-fi.
Firefly: Följer besättningen på ett smugglingsskepp i gritty space sci-fi.
Dollhouse: Man har i ett annars kontemporärt USA utvecklat ett sätt att programmera människor, och använder det nu för att sälja alla möjliga tjänster.
mer
Supernatural, men den har du väl koll på.
Star Trek (iaf TNG, DS9, Voyager, Enterprise (dvs inte TOS - för den har jag inte orkat se); men bara om du inte bryr dig så mycket om att det är rätt låg kvalitet): Det för de flesta bekanta Star Trek-universat. TNG följer basically ett diplomat-skepp. DS9 centreras runt en rymdstation, och hotet om krig. Voyager blir stranded i en annan del av galaxen och försöker ta sig tillbaka till the Alpha quadrant. Enterprise följer besättningen på Jordens första egna riktiga space ship när de försöker finna sin plats i galaxen (innan Federationens grundande).
Chuck: Om den något misslyckade tech-support-killen som blir indragen i ett overkligt agent-drama.
Tror inte att Chuck är avslutad, men jag vet inte.
Sedan kan du väl inte ha missat
Game of Thrones, som nyss börjat sändas. Handlar om kampen om tronen och det yttre hotet i en pseudo-medeltida setting där fantasyn tar en bakgrundsroll (om jag inte tar fel). Gritty (med stort G, hoppas att det fortsätter så också).
Av dessa vill jag särskilt lyfta fram Battlestar Galactica, Firefly, och Dollhouse, men även Arkiv-X och Buffy the Vampire Slayer. Game of Thrones har det inte kommit så mycket av, men om de inte sjabblar bort det så blir det nog ett måste att se också.
Och så ett special mention till
Heroes som handlar om mutanter med superkrafter som plötsligt börjar "vakna upp" runt om i världen. Den serien börjar sjukt bra, men blir tyvärr sämre.
Sedan finns det ett antal serier jag har hört gott om, men som jag inte hunnit se på än.