Nekromanti Besvärjelser som B-f'rdigheter

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Här har vi en skum husregel, från Chronopia (typ, men den funkar nog i Expert också):

Besvärjelser är B-färdigheter.

Under normala omständigheter kan man automatiskt lyckas kasta en besvärjelse. Hur länge det tar och vad man skall göra (oogla, rita symboler etc) beror på ens B-värde. Istället för att besvärjelser skall memoreras måste man ha minnesanteckningar om man inte har C eller bättre.
E ökar bara PSY-åtgången.

Under stress måste man slå mot FV (när man har parallella A- och B-värden, som från Drakar -91 och framåt) eller möjligtvis PSY. E ger avdrag som i standardreglerna.

Effekten? Jo, magiker börjar med många fler besvärjelser. Dock får de svårt att dominera rent äventyrande, eftersom de tar tid och ´är besvärliga, om man inte hårdspecar sig.

Fler skojiga husregler för magi?

Erik
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,323
Location
Helsingborg
Uhm.. Det är rätt förvirrande när du först snackar om A- och B-färdigheter och sedan om skalan i B-färdigheterna som du graderar från A-E (vilket endast har gjorts i Samuraj och inte i EDD, 91 samt Chro.)..

"E ökar bara PSY-åtgången."
Du menar "minskar" va?

"Under stress måste man slå mot FV (när man har parallella A- och B-värden, som från Drakar -91 och framåt)"
Personligen ogillar jag två värden på en sak.. Det är en bra tanke, A- och B-färdigheter, men varför kan inte alla färdigheter hålla sig till en enda regel?

"Effekten? Jo, magiker börjar med många fler besvärjelser."
Kan du vidareutveckla det? Om man ändå har A-värden så kostar ju besvärjelserna lika mycket..

Du har en fin idé, dock..

"Fler skojiga husregler för magi?"
Jajemen.. Alla besvärjelser kostar lika mycket.. Det är min regel, vad sägs om den?

För att få köpa i sin magiskola måste man köpa tillgång till besvärjelsen med något jag kallar för magipoäng (MP).. Antalet MP magikern får från början är [FV i högsta magiskolan + magikerns ålder].. Besvärjelserna kostar sitt SV i MP.. Vill man ha ELD (SV:6) så kostar det 6 MP.. Vill man ha 5 minimagier kostar det 1 MP.. Man kan även spendera 5 MP så kostar det bara 2 att få 1 FV i bevärjelsen, från ursprungliga 3..

Det gör visserligen att man kan opt:a sin magiker mer, typ ta SIGILL och ELD och köpa riktigt högt i de två besvärjelserna för en billig(are än EDD) EP-kostnad, men nu när jag spelat DoD i åratal så är det roligare att man kan få mer variation på magikerna och få användning för de besvärjelser som har högre SV.. Man var ju innan tvungen att köra hjältekampanjer eller "boosta" på magikerns EP för att magikerna skulle vara lite rolig att spela med..

Efter en speltestning på 3 magiker har detta funkat bra.. Magikerna har fått mer karaktär och inga opt:ningar har skett, inte ens från vår egen lilla kobold i gruppen.. Jag kan ju säga att de har råd med 4-6 besvärjelser med 10 i FV när de är unga.. Jag testade själv att göra en 80-årig hob vilket gav mig runt 7 bevärjelser med ett FV mellan 7-13 och ett bra antal minimagier (och de är ju som är roligast med magikern)..

Jag har lite lite fler "regler" men dessa är mest kosmetika som förklarar lite om hur magin funkar.. Det är bara sådant man kan tänka på medan man gör magikern, inte medan man spelar den..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som dock har (sista) <STRIKE>ordet</STRIKE> förslaget när det gäller besvärjelseval
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Du menar "minskar" va?

Nä, han menar nog ökar. E är förkortning för Effektgrad, ju högre effektgrad, desto fler PSY-poäng skall ryka.

Personligen ogillar jag två värden på en sak.. Det är en bra tanke, A- och B-färdigheter, men varför ska inte alla färdigheter hålla sig till en enda regel?

Fast det är väl precis det de gör. Man inhandlar färdigheten i A-kategori och översätter sedan A-kategorin till B-kategorin. Säg att FV 12 motsvarar B3 och FV 18 motsvarar B4 (kan inte dessa nivåer i huvudet längre, var ett tag sedan jag spelade DoD 91). När slag ändå blir viktiga så slår man helt enkelt mot A-värdet, annars går Nightowls egna regler in i bilden och det blir en fråga om tid.

Annars måste jag säga att din variant också var mycket intressant. Det är dessutom fullt möjligt att kombinera dem. För det är så sant, besvärjelser med höga skolvärden är det sällan någon rollpersonsmagiker lyckas lära sig till en sådan nivå att de kan behärska den utan att riskera liv och lem när de skall kasta dem...
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Mina husregler angående magi:
Allt är kopierat från min tidigare tråd angående mina husregler

Magi:
I magiskolor får man ingen BC och kostnaden för att höja dem är en dubblad klass 4 färdighet (ni kan tolka det som om man kollar på Yrkesfärdigheter och Sekundära färdigheter, tar ett medel och dubblar. Totalt sett lägger ihop Yrkes-kostnaden och Sekundär-kostnaden). Man använder sedan FVt i magiskolan till att använda magi, och besvärelserna kostar istället SV antal BP att köpa (eller SVx5 EP om man läser in dem).

Och just nu har jag börjat fingra på et system där man kan få +CL om man t.ex tar längre tid på sig... vilket kan göra unga magiker mycket mer intressanta, fast ändå inte redo för strid (vilket de inte borde vara)...
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Fast det är väl precis det de gör. Man inhandlar färdigheten i A-kategori och översätter sedan A-kategorin till B-kategorin. Säg att FV 12 motsvarar B3 och FV 18 motsvarar B4 (kan inte dessa nivåer i huvudet längre, var ett tag sedan jag spelade DoD 91). När slag ändå blir viktiga så slår man helt enkelt mot A-värdet, annars går Nightowls egna regler in i bilden och det blir en fråga om tid.
Puss på dej, Azze! Precis så jag menar. Det var så det funkade i DoD 91, och även Samuraj.

Själv tycker jag mycket om B-värdena (A till E) som visar ens normala expertnivå. Samtidigt löper allt annat i spelet på 1-20+ skalan, och det är bra att ha de värdena ibland.

Så jag håller med Han - alla färdigheter skall fungera på samma sätt. ALLA färdigheter har ett A-värde (när man behöver slå) och ett B-värde (för att mäta ens expertis).

Man är tvungen att skriva en bokstav på rollformuläret som man om man ökar himskanes mycket behöver ändra på. Många färdigheter skulle säkert må bra av dessa detaljer på sina håll.

Exempel: den som kan dyrka upp lås kan automatiskt dyrka upp lås gjorda av en låssmed med sitt B-värde eller lägre. Detta tar 5 minuter, minus 1 minut för varje värde man har över hans. Har man bråttom, saknar en dyrksats, är udner beskjutning eller vill öppna ett svårare lås, DÅ slår man.

Vapen gör skada utefter sitt B-värde. Den i spelet angivna skalan är för färdighetsnivå A (otränad användare). Varje nivå över ger en bonus. (Sedan vill jag helt göra om skadetabellerna när jag kommer i Troberg-trans också, men det skall vi nog akta oss för).

Erik
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Argh! Här hade jag skrivit världens bästa inlägg, och så slarvar jag bort det...

Husregel Hans:
Förutom att jag tycker minimagi skall vara automatiskt tillgängligt för alla med en viss magiskola - låter utmärkt.

Fler besvärjelser med B-färdigheter:
När man inte är lika rädd för att misslyckas kan man tänka sig köpa besvärjelser som inte skall användas i krissituationer till låga FV, och då kan man få fler. Det är som med din husregel - vad är koolast, en trollkarl som kan göra EN fantastisk grej eller en som kan SEX?

Erik
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
(ni kan tolka det som om man kollar på Yrkesfärdigheter och Sekundära färdigheter, tar ett medel och dubblar. Totalt sett lägger ihop Yrkes-kostnaden och Sekundär-kostnaden).
Va? Jag har feber idag, men...

Jag skall alltså lägga ihop två tal, dela dem med två, och sedan multiplicera dem med två igen?

Vad var det för fel på att bara lägga ihop dem? :gremconfused:

Annars låter det mycket bra. Det ENDA jag stör mig lite på är att man inte kan vara bättre eller sämre på en viss besvärjelse - 'kolla, det är Jonny Örtranka med sin fruktade snara' - men det är ett mindre klagomål.

Erik
 

SOL

Veteran
Joined
7 May 2003
Messages
1
Location
Malmö
Hej,
hoppas det här funkar nu. Första inlägget, var snälla :gremsmile:

Personligen gillar jag inte riktigt iden att man alltid lyckas eftersom jag vill att magi ska vara chansartat men kraftfullt. Inte som nu där det funkar precis som färdigheter. Det är därför magiker måste vara så anala eftersom det de jobbar med är så kaotiskt. Men det är ju bara min personliga åsikt :gremsmile: Intressant idé annars och själva systemet verkar ok annars, även om jag har lite svårt att bedöma om det funkar rent praktiskt så här på stubben. Hur gör man med ritualer? Kan inte systemet utnyttjas där? Men det skulle vara kul med något radikalt vad gäller magisystemet ...

Mina husregler är som följer, inget radikalt där, men jag har ett system i tankarna som jag filar på som just är chansartat och kraftfullt. Får kanske återkomma till det nån gång ...

då kör vi,
Alla besvärjare får 200+(ålder-20)x25 EP vilket symboliserar att de precis som alla andra forskare ägnar hälften av sin tid åt att jobba och hälften åt att forska (ensamträning).

Slår ihop ÖKA/MINSKA, STIGFINNARE/SPÅRLÖS/KAMOUFLAGE, ÖRTRANKOR/REPVÄX, VINDKONTROLL/REGNKONTROLL/DIMMA, LJUS/MÖRKER/LJUSHAND, ÖPPNA/FÖRSEGLA, BLIXT/ENERGISTRÅLE, FÖRBANNA/FÖRTROLLA VAPEN, HÖRSEL/SKARPÖGD, LÅNGSAMHET/SNABBHET (minskar effekten av SNABBHET till +1), LUNGFILTER/LUFTANDNING/VATTENANDNING, VAKA/VÄCKA/SNABBSÖMN, SANNSYN/SANNHÖRSEL,
TAKELÄSNING/INBILLATANKE/TELEPATI, JÄTTESTARK/JÄTTESMIDIG (påverkar även STO/FYS/KAR och innefattar även pytte-). Halverar effekten av alla besvärjelser som gör för mycket skada (ni vet vilka det är :gremsmile: Tar bort JÄRNHUD och FLYGA (alldeles för über). VARSEBLIVNING är über men eftersom den är allmän ser jag den som en yrkesförmån för besvärjare och låter den vara kvar :gremsmile:

Kan bara ha en LADDNING i gång i taget. Endast onda magiker får ha nån som helst form av rustning.

Alla små skitbesvärjelser i början av skolan får besvärjaren gratis. All minimagi är gratis för de skolor man har FV i, men tar bort den där lyfta ett halvt ton minimagin. Ny minimagi: allt sånt som ansa hår/skägg, diska, tvätta, stryka, laga kläder/strumpor (ej rustningar), hitta tvålen, automatiskt bubbelbad, få ut skägget ur brevlådan och allt annat mundant och tråkigt som besvärjare ska slippa pyssla med :gremsmile:

Funderar på att göra FORMELFÖRBANNELSE som automatisk besvärjelse som man har FV i bästa skolan i men är rädd för att det skulle missbrukas (kast med liten formelbok) hmmm ... Cool ritual annars men varför så högt S?.

Använder stavmagireglerna som finns här: http://dod.slurk.cjb.net/
Kolla in http://w1.472.telia.com/~u47202904/Library.html . Väldigt ambitiös kille som har gått igenom hela magiboken. Nä det är inte jag :gremsmile:

så tillbaka till lunchen, ha det,

SOL

Just remember: It's never to late to have a good childhood! The older you are, the better the toys!
"I don't know why people expect art to make sense. They accept the fact that life dosen't make sense" - David Lynch
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Personligen gillar jag inte riktigt iden att man alltid lyckas eftersom jag vill att magi ska vara chansartat men kraftfullt.
Heh. Då är vi tvärtom. Magiker brukar inte stå och 'asala mesala kubricken untan... jävlar, det funkade inte! Igen: asala mesala...' osv i andra historier än i rollspel som behandlar magi som en färdighet. Samtidigt är 'kraftfull' magi något jag bara vill se hos SLP - det är den som brukar bli en show-stealer. Men som du säger, det är hur man vill att spelvärlden skall vara som borde styra reglerna.

Sedan tycker jag i stort sett att 'besvärjelse = stå och mumla i 5 sekunder och sedan händer något' är vansinnigt trist. Det är inget magiskt över det; det är magi som hjälpmedel i kommando-räder, vilket rollspelsmagi i slutändan är avsett att vara. Ritualer i betydelsen att man står och ooglar är stämningsfullt, och det är den rena minimagin också, men vanliga spells... nä.

Ritualer ser jag inga som om de har problem som skiljer sig från vanlig magis problem, förutom att de inte räknas som vanliga färdigheter (vi pratar innan DoD 6 där magi inte är färdigheter över huvud taget). Fast det gör ju inga andra besvärjelser heller. Jag kan inte bara lära mig spela ett begränsat antal låtar, sedan måste jag skriva upp dem i en notbok och om jag tappar den måste jag lära mig den igen... *huvuskakning* Eftersom ritualern inte alls kan upptecknas i en formelbok betyder det att en trollkarl som blir medvetslös automatiskt glömmer en färdighet som taigt honom år att utveckla. Att få 15 i en hög skolvärdesritual motsvarar ju ungefär de studier som leder till en dokotorsexamen. Där märks hur dumt formelbokssystemet är. Fast det har man ju skippat i DoD 6, t.ex.

Jag skulle inte slagit ihop exakt just dom besvärjelserna, och jag gillar inte regler som särbehandlar magiker - ge dem en chans att lära sig vad de behöver på samma bakgrundpoäng som alla andra, eller ERKÄNN att häftiga magiker är bättre och utgå från det - men jag gillar vad du gör.

Att man har en besvärjelse som gör olika grejer med växter som man kan variera är bra mycket häftigare.

Och FLYGA är inte bara yber, den är ett typiskt exempel på grejer från gamla EDD och framåt som inte fungerar.

Den gör en hel mängd förflyttningsbesvärjelser i stort sett onödiga, eftersom man kan lösa dem med FLYGA. Dessutom konkurrerar den ut LYFT. Jag är i stort sett mycket förtjust i formler som är beroende av Effektgrader; det finns mer ofarlig magi på lägre nivåer, och mer stabbig magi på högre nivåer.

(För övrigt, en minimagifundering: Minimagi som E0-besvärjelser. Kostar 0 PSY om man klarar slaget, annars 1 PSY. Har en drastiskt reducerad effekt jmf med besvärjelsen. LYFT lyfter t.ex. 3 STO per E med en hastighet av 24 m/s, så E0 lyfter STO 1 med en hastighet av 8 m/s. ELD E0 ger 1 poäng skada och sätter fjutt på saker alt. värmer drinken, LJUS E0 tänder en liten låga några SR etc. Bra för minimagi om man vill avskaffa magiskolor, ett annat projekt.)

Erik
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Vi har inte gjort några stora förändringar men i min grupp anser vi att magi är något för dyrt så vi har skapat en regel som gör att ju högre FV man har i sin magiskola, desto lättare blir det att lära sig dess besvärjelse. Exemplet är att det torde vara enklare för en ärkemagiker att lära sig Ljus (skolvärde 1) än för en lärling som just börjat med besvärjelsestudier.

Följande tabell visar kostnaderna. Vågrätt står för det FV du har i magiskolan och lodrätt visar skolvärdet för den besvärjelse du vill lära dig.

<table border=1><tr><td> </td><td>1-3</td><td>4-6</td><td>7-9</td><td>10-12</td><td>13-15</td><td>16-18</td><td>19-21</td></tr><tr><td>1-3</td><td>2</td><td>2</td><td>2</td><td>2</td><td>2</td><td>2</td><td>1</td></tr><tr><td>4-6</td><td>-</td><td>4</td><td>4</td><td>4</td><td>3</td><td>3</td><td>2</td></tr><tr><td>7-9</td><td>-</td><td>-</td><td>6</td><td>6</td><td>4</td><td>4</td><td>3</td></tr><tr><td>10-12</td><td>-</td><td>-</td><td>-</td><td>8</td><td>6</td><td>6</td><td>4</td></tr><tr><td>13-15</td><td>-</td><td>-</td><td>-</td><td>-</td><td>8</td><td>8</td><td>6</td></tr><tr><td>16-18</td><td>-</td><td>-</td><td>-</td><td>-</td><td>-</td><td>10</td><td>8</td></tr><tr><td>19-21</td><td>-</td><td>-</td><td>-</td><td>-</td><td>-</td><td>-</td><td>10</td></tr></table>

Vid högre värden förskjuts serien [10, 8, 6, 4, 3, 2, 1] så 10:an alltid är kostnaden för den högsta skolvärdesgrupp man kan köpa besvärjelser i och man fyller på med 1:or för de lägsta skolvärdena, alternativt 2:or om man tycker det blir för billigt.

Denna regel har fungerat mycket bra för oss och gjort magiker mycket mer spelbara från början utan att bli för mäktiga. Man får också ännu en anledning att studera magisk teori, dvs magiskolorna, vilket också känns logiskt.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Fler bra initiativ! Allt som uppmanar användning av magiskolor är lovvärt. Annars känns de allt för ofta som en artificiell tröskel som bara används av spelbalansskäl.

Erik
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Jag skall alltså lägga ihop två tal, dela dem med två, och sedan multiplicera dem med två igen?

Vad var det för fel på att bara lägga ihop dem? :gremconfused:
Det berodde på att jag har olika klasser på färdigheterna, mycket basic egentligen då klassen = baskostnaden (Primär, klass 2 t.ex). Magi gjorde jag till en klass 4 färdighet (vilket är ett medel av en klass 3 och en klass 5), men jag upptäckte då att magi var alldeles för billigt och att även klass 5 färdigheter inte räckte till. Därför dubblade jag sedan, men först när jag skrev det ovanstående så insåg jag att det vara samma sak som att bara lägga ihop en yrkesfärdighet och en sekundär färdighet (vilket jag faktiskt skrivit sist). Detta skulle kunna symbolisera att magi är ett ihopplock av två färdigheter (typ ansamla magisk energi och forma magisk energi), men jag behöver ju egentligen inte namnge dem...

Nåja, angående Jonny Örtranka så har jag löst det genom att ge CL bonus om man tar ordentligt med tid på sig... så magi-noviser har absolut inget att göra i en strid även om de kan hantera magi i övrigt...
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Så här har jag gjort med minimagi:
För det först måste man höja minimagi sepparat (enligt Chronopias böcker så står det att FV Minimagi = FV i högsta magiskolan). Inga större förändringar där egentligen. Det kan hända att en spelare som lyckats med sitt magiförmågeslag köper färdigheten minimagi, då de riktiga är alldeles för dyra...
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Nåja, angående Jonny Örtranka så har jag löst det genom att ge CL bonus om man tar ordentligt med tid på sig... så magi-noviser har absolut inget att göra i en strid även om de kan hantera magi i övrigt...
Nä, du har inte löst problemet. 'Problemet' var att man kan inte göra en specialiserad magiker som är väldigt bra på en enda sak. Vem som helst kan ju ta mer tid sig på vilken som helst av sina besvärjelser.

Men det är en liten smaksak.

Erik
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Ja, det är väl det... min smak hade iaf inget emot det... :gremgrin:

Jag kan presentera en egengjord magifärdighet...
Besvärjelsekonst (namnet tog jag iaf från någon annan, men inte innehållet)
Typ: B-färdighet
Grundegenskap: PSY
Yrken: ---
<table border=1><tr><td>Nivå</td><td>Ljud</td><td>Rörelse</td><td>Syn</td><td>Tid</td></tr><tr><td>0</td><td>Tala</td><td>Båda armarna</td><td>Se målet</td><td>200%</td></tr><tr><td>1</td><td>Viska</td><td>Båda händerna/En arm</td><td>Runt hörn</td><td>150%</td></tr><tr><td>2</td><td>Mima</td><td>Alla fingrar/En hand</td><td>Var som helst i närheten</td><td>100%</td></tr><tr><td>3</td><td>Inga begränsningar</td><td>Inga begränsningar</td><td>Inga begränsningar</td><td>100% (ingen förändring)</td></tr></table>
För varje B-färdighets värde man har så kan man höja sig en nivå någonstans. För att ha allt behövs alltså B11.
Du kan sedan välja av nedanstående regler (eller ja, om din SL gillar den här färdigheten väljer väl denne)
1. Ens förenklings val står fast och man kan bara nå nya förenklingar via högre B-färdighets värde.
2. Man kan alltid skifta hur man vill 'spendera' sina B-färdighetspoäng över tabellen.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,323
Location
Helsingborg
"Förutom att jag tycker minimagi skall vara automatiskt tillgängligt för alla med en viss magiskola"
Jo, det kör jag med också (magibokens regler), men spelaren kanske vill ha några till..?

"När man inte är lika rädd för att misslyckas kan man tänka sig köpa besvärjelser som inte skall användas i krissituationer till låga FV, och då kan man få fler."
Det är sant, tänkte inte på det.. Du har ju givetvis rätt.. Hur hade du tänkt att man skulle köpa i besvärjelserna, då? Bara köpa ett B-värde som man konverterar om till A-värde vid behov (alltså vid stressade tillfällen)?

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som skriver "koolast" med c
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,323
Location
Helsingborg
"Så jag håller med Han - alla färdigheter skall fungera på samma sätt. ALLA färdigheter har ett A-värde (när man behöver slå) och ett B-värde (för att mäta ens expertis)."
Jag har gjort "tvärtom".. Man har ett A-värde och utifrån A-värdet kan man tolka ett B-värde.. Jag har skrivit förklaringar för alla <A HREF=http://www.student.itn.liu.se/~rikel934/slurk/dod/filer/fardigheter.rtf>färdigheter</A> (samtidigt som jag minskade de till "endast" 48 (från 70-80 stycken)), så skrev jag samtidigt förklaringar för alla nivåer på färdigheterna..

Som en övergripande mall kan man se på FV såhär.

<TABLE CELLPADDING=5><TR><td>FV</TD><td>B-VÄRDE</TD><td>TITEL</TD><td>KORT FÖRKLARING</TD></TR><TR><td>1-6:</TD><td>1</TD><td>Oerfaren</TD><td>Har knappa kunskaper i färdigheten.</TD></TR><TR><td>7-12:</TD><td>2</TD><td>Duglig</TD><td>Behöver handledning för de svårare sakerna.</TD></TR><TR><td>13-16:</TD><td>3</TD><td>Rutinerad</TD><td>Kan hantera sin uppgift utan större problem.</TD></TR><TR><td>17-20:</TD><td>4</TD><td>Mästare</TD><td>Det är få kan som mäta sig mot denne utövare.</TD></TR><TR><td>21+:</TD><td>5</TD><td>Erkänd mästare</TD><td>Är omtalad för sin skicklighet eller för sina kunskaper.</TD></TR></TABLE>
Detta för att man inte ska behöva slå så mycket tärningar utan kan ibland improvisera fram ett resultat enbart genom att titta på FV:t.. Jag kommer knappast att göra likadant för besvärjelser då de är lite fler *ironi*.. Dock tänker jag ha en övergripande tabell för alla besvärjelser som kanske ska basera sig på magiskolan som säger hur besvärjelserna fungerar när magikerna inte behöver använda sig magi under stress, ungefär som dina B-värden.. Stress förresten.. Kan en rollperson ta gott om tid på sig så dubblar jag FV:t.. Får denne då CL över 20 så lyckas färdigheten automatiskt..

Säg gärna till mig eller skicka över ditt stridssystem om du blir klar med det.. Själv håller jag på med att göra om det själv, men jag tar hellre andras skapelser..

[color:\\"green\\"]Han[/color] som säger *Uuurk* över hur forumet hanterar tabeller gjorda i HTML

<FONT SIZE=1>[edit] Glömde lägga dit vad kolumnerna stod för.
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Det är sant, tänkte inte på det.. Du har ju givetvis rätt.. Hur hade du tänkt att man skulle köpa i besvärjelserna, då? Bara köpa ett B-värde som man konverterar om till A-värde vid behov (alltså vid stressade tillfällen)?
Nu är inte jag den som fick frågan men B-värdet är ju mer som en grov gruppindelning av A-värdet så man lär väl alltid köpa A-värdet och sedan skriva B-värdet bredvid på formuläret. Ämnar man att ha besvärjelser till lågt värde för att kasta i lugna situationer köper man ju bara så man kommer upp i det B-värdet man vill ha. Man skriver väl dock som sagt båda värdena så man slipper räkna om senare.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Man har ett A-värde och utifrån A-värdet kan man tolka ett B-värde..
Precis som i ALLA Drakar-regler från -91 och framåt, med andra ord? Det är ju så man beräknar B-värdena i alla dessa spel (och i Samuraj och Mutant 2) och att göra det för alla färdigheter var precis som jag menade.

Annars håller jag med fullständigt... Mina planer för stridsregler blir aldrig sig lika, det senaste är att använda en variant på reglerna till Mutant: UA (jag brukar oftast leka med olika varianter på Drakars grundbox...).

En tidigare, som nämnts här på forumet: Skadan som görs vid en lyckad attack är en tärning plus värdet man slog när man anföll minus motståndarens... äsch, det går inte att förklara så här.

1, Man slår ett anfallsslag. Jag arbetar med en t100, och då får ett lyckat slag ett 'effektvärde' som är lika med tiotalssiffran, och alltså går från 0 till 9 (det står 0 på tärningen, inte 10, OK`?). Med en T20 får man tänka annorlunda... Misslyckas man får man ett negativt effektvärde, som också går från 0 till 9. -9 är 'fummel'. 10% av alla misslyckade slag är alltså fummel. Vilket är tufft, men fummel är mindre elaka än i de normala reglerna (man förlorar nästa rundas aktiva handlingar).

2, Motståndaren slår ett försvarsslag. Om han lyckas bättre än dig, missar ditt anfall. Han får dessutom en bonus på nästa rundas Initiativ lika med antalet poäng han vann med.
Om han lyckas sämre än dig, men fortfarande lyckas, dras hans effektvärde från ditt.

3, Slå en tärning - alla normala skador har en (1) tärning av lämplig typ som skadetärning. Till detta läggs sedan ditt effektvärde, eventuellt modifierat av motståndarens effektvärde på ett lyckat försvarsslag.

Skadorna löper på ungefär följande sätt:

Knytnäve - 0
Knogjärn - 1d2
Dolk - 1d4
Kortsvärd - 1d6
Bredsvärd - 1d8
Slagsvärd - 1d10
Tvåhandssvärd - 1d12

Skadebonusar ökar skadetärningen ett steg. När man nått 1t12 är nästa steg 2t6, och varje steg efter det ger +1t6. Normala attacker kan alltså alltid göra 1 poäng skada, men när vi börjar nå attacker från jättar och drakar är det ganska svårt att tänka sig en attack som inte gör ganska ont.

Vem som helst kan alltså göra åtminstone 10 i skada med en normal närstridsattak, oavsett vapen, skicklighet och styrka. Eftersom jag kör med något i stil med Traumatröskel i M:UA eller critical wounds i Elric!/Pendragon kan vilken normal människa som helst bli allvarligt sårad av vilken attack som helst. Det är dock lite enklare om det är en minotaur med en dubbelyxa och 100% än om det är en svartnisse med ett vedträ och 10%.

Erik

Ändring: Usch vad sur och störig jag låter i början av inlägget! Jag får skylla på feber och flunsa... Ursäkta, Han!
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Bara köpa ett B-värde som man konverterar om till A-värde vid behov (alltså vid stressade tillfällen)?
DoD -91 (eller min favorit Samurajs) regler gäller - alla färdigheter har ett FV, som används för att räkna ut ett B-värde.

Alternativt (om man spelar straight EDD) kan man köpa de som B-färdigheter - vilket gör att jag rekommenderar en höjning av baskostnaden med +4 poäng överlag - och i stressade situationer slår man för magiskolan.

Unkefärdligen skala:

A/B1: Besvärjandet tar 5 minuter (5 SR för en Kvick besvärjelse, 8 x E timmar för en ritual). Besvärjaren måste ha tillgång till en utförlig referens-skrift för just den besvärjelsen, som tar upp en mindre lunta (väger 0,5 BEP). Han måste också förbereda utrymmet rituellt, slå trollcirklar, tända ljus, oogla och ha sig. Att förbereda detta tar åtminstone en kvart (utrustningen väger 5 BEP, minst). Bofasta trollkarlar har ett färdigt utrymme för sådant hemma hos sig. Man kan återanvända samma plats för flera olika försök med flera olika besvärjelser med minimal uppstädning.

B/B2: Besvärjandet tar 1 minut (Kvicka besvärjelser 1 SR, ritualer 4 x E timmar). Man måste ha en kortfattad beskrivning tillhanda, som ryms på en enstaka pergamentrullle (vikt 0,1 BEP med skyddande hylsa, tar 1 SR att 'dra'). Man måste också ha diverse mindre parafernalia som får plats i en påse (1 BEP) och tar 1T3 minuter att sätta upp och igång.

C/B3: Besvärjandet tar 1 SR och tar effekt nästa runda (Kvicka besvärjelser tar effekt samma runda, ritualer tar 2x E timmar). Besvärjaren måste göra yviga gester och mässa högt. Han behöver ingen förberedd ritualplats eller så men måste stå stilla.

D/B4: Besvärjelsen tar 1 SR att utföra och tar effekt samma SR (Kvicka besvärjelser har +5 på initiativet, ritualer tar E timmar). Besvärjaren måste mumla lite och göra någon enstaka gest. Han kan förflytta sig med halv hastighet medan han besvärjer.

E/B5: Besvärjelsen går inte snabbare än förra nivån, men trollkarlen måste göra en enstaka gest eller mumla; han är helt omärkbar om ingen ser väldigt noga efter. Han kan förflytta sig upp till normal förflyttning medan han besvärjer och till och med göra andra saker, så länge de inte kräver större koncentration - inget som kräver färdighetsslag, t.ex. Han kan däremot stanna kvar på en häst som rör sig i skritt eller nicka och lyssna förstrött om någon pratar med honom.

Ritualer: Ritualer kräver alltid samma utrustning som under B/B2, och dessutom måste den vara speciellt anpassad för just den ritualen, men från D/B4 kan man improvisera den utifrån grejer man hittar hemma (tänk på Pratchett-romanen Wyrd Sisters, böckerna om The Compleat Enchanter, eller McGyver).

Illusionism: De flesta besvärjelser i den här skolan är tysta (T): man kan kasta dem utan ljud eller större gester. Räkna B-värdet som 4 steg högre för att se hur mycket väsen man för.

Mentalism: Man behöver inte samma utrustning - man förbereder sig mer mentalt genom att städa undan i området och sas personalisera det.

Symbolism: En symbolist behöver ingen annan utrustning än sina kritor och pennor eller vad han nu har. Däremot försvinner de där minimagibesvärjelserna som gör att han INTE behöver sådana.

Erik
 
Top