Nekromanti Besvärjelser.

wallahad

Swordsman
Re: Formelsamling.

Om det var någon (uppenbarligen) som anser att jag "racka ned på" besvärjelsers värde så är det nog på sin plats att jag ber om ursäkt.
Det var inte riktigt min poäng.

Vad jag är ute efter;
Tja, vad sägs om ett utbyte av konstruktions idér med upplysning om direkta skriv fel eller matematiska fel samt vinklingar på och utvecklings förslag kring besvärjelser, samt ritualer.
Dock begränsade till utgivet matrial.
Anledning därtill står skrivet här ovan någonstans.

Eleas

Hero
Re: Formelsamling.

"Vad jag är ute efter;
Tja, vad sägs om ett utbyte av konstruktions idér med upplysning om direkta skriv fel eller matematiska fel samt vinklingar på och utvecklings förslag kring besvärjelser, samt ritualer.
Dock begränsade till utgivet matrial."

Jag hade några tankar om att skriva ihop något sådant för Drunoks Drängar, men det lades på hyllan. Såpass ingående analys av den aspekten av Eons magisystem var ingenting jag ville företa mig, då det luktade lite väl optningsnojja. Jag är helt enkelt inte fullt bekväm med tanken på att utröna den perfekta metoden för att skapa besvärjelser, utan blir hellre glatt överraskad när jag lyckas ovanligt väl. Därtill finns det ju inte heller någon inneboende logik mellan t.ex. förhållandet areaeffekt och magnitud, och då upphör företaget i mina ögon att vara Mundansk forskning och övergår i rent regelspel.

...IMO, då.

--Björn, hädare

wallahad

Swordsman
Effekt.

Sitter och funderar lite lätt på det sista om area och magnitud.
Att sätta in 1-1: 1meters radie = 1magnitud. det tvivlar jag på att någon skulle köpa.
Men däremot 2-1. 2meters radie till priset av 1magnitud.
Som tidigare så måste den också vara av samma magnitud som den effekt som ska förändras.

Eleas

Hero
Re: Effekt.

"Sitter och funderar lite lätt på det sista om area och magnitud.
Att sätta in 1-1: 1meters radie = 1magnitud. det tvivlar jag på att någon skulle köpa.
Men däremot 2-1. 2meters radie till priset av 1magnitud.
Som tidigare så måste den också vara av samma magnitud som den effekt som ska förändras."

Problemet är att hur man än gör det rimmar det illa med den fysikaliska verklighet som reglerna flirtar med. Alldeles uppenbart finns det något slags Mundansk motsvarighet till termodynamik i Eon, och således borde kraft fördelad över area innebära att kraft gånger area spenderas.

Så är det inte, och kan inte heller göras på rimliga vis; den som försöker kommer snabbt märka att areaeffekter skulle bli larvigt svåra.

--Björn, beräknande

wallahad

Swordsman

Nu verkar mitt tidigare inlägg ha fallit bort.
Men det gick något sådant här.

Efter som att jag inte så ofta är med i diskusioner ang Termodynamik så har jag för mig att det lättast går att säga så här:
Ju längre bort från källan, ju lägre effekt.

Exprimentera gärna med öppen låga.

Med det i bagaget, vore det inte vettigt att slå upp effekten Explosion?
Den har ju en avtagande effekt baserat på räckvidd.

Vilket skulle innebära att effekter som igentligen ska ha punkt fixering helt enkelt detonerar utåt, upp till max area, lika avklingande i hela arean...
... och där kommer snöbolls effekten in. (Det här kan bli långt...)

Antingen kastar man in en begränsing att Magnitud 1 kan endast verka inom 1m radie, sedan fördleas den magiska energin för mycket och det enda man åstadkommer är ett stillsamt återställande av fillamenten till sitt naturliga tillstånd.

Det innebär att en besvärjelse, tex: Hela Trauma M3 med invävd area effekt 3m kommer att hela Ob3t6 i 1mRadie, Ob2t6 i 2mRadie och Ob1t6 i 3mRadie.

ZaiToh

Warrior

Helt underbart förslag! Skulle lösa många problem... Dock kanske area ska finnas kvar så att avståndsintervallen kan ökas till varranan, var tredje osv meter (eller vilka avstånd man nu väljer)?

Tycker isf att du ska använda punkt-mål som 'träff'-område. Dvs ett enskilt objekt får effektens fulla verkan och låter allt inom en meter få en Ob1T6 mindre verkan osv...

/ZaiToh

wallahad

Swordsman

Jag tror att jag som spelare lättare skulle köpa att allt inom 1m area får full effekt och sedan för varje extra så avtar den, gente mot att få en central träff och sedan reducerad verkan redan på första metern.

Kan likställa det med att hyra bil.
Hos en försäljare får du 10mil inkluderat.
Hos en annan får du det inte och det är samma summa.