Nekromanti Betala sin spelledare

Jocke

Man med skägg
CapnZapp;n132539 said:
Måhända off topic, men här i Malmö klipper jag mig för 50 kronor.

Inklusive kvitto :)
Det är ingen rimlig kostnad, förutsatt att den du klipper dig av försörjer sig på att klippa för 50 kr per person. Är det i stället en elev, en en kompis eller nån som egentligen är nått annat (jag klippte mig hos en maskör i flera års tid, tex) så är det såklart inte lika häpnadsväckande.

.113

Swashbuckler
Jocke;n132555 said:
Det är ingen rimlig kostnad, förutsatt att den du klipper dig av försörjer sig på att klippa för 50 kr per person. Är det i stället en elev, en en kompis eller nån som egentligen är nått annat (jag klippte mig hos en maskör i flera års tid, tex) så är det såklart inte lika häpnadsväckande.

snaggar man håret på en drop-in så tar det nog inte så lång tid och kan ju faktiskt vara helt ok, men jo det lät billigt ;)

Lupus Maximus

Tekniker
Sedan beror det på hur lång tid klippningen tar. Hinner man med 4 klippningar per timme blir det ändå 200kr/timme.

Cybot

Mest spelbar
Lupus Maximus;n132559 said:
Sedan beror det på hur lång tid klippningen tar. Hinner man med 4 klippningar per timme blir det ändå 200kr/timme.
Vilket efter skatt är knappt minimumlön.

Lupus Maximus

Tekniker
För lite vidare spekulation...

Med tanke på den summa jag redan lägger ut på t.ex. serverhyra och domännamn för rollspelsrelaterad aktivitet, och hur mycket jag lägger ut på rollspelsböcker, så skulle säg 250 kronor varannan månad lätt smälta in i den budgeten. Så hela min tveksamhet roterar runt just hur det skulle ge ett mervärde jämfört med att spela gratis.

Genesis

Ni dés ni maître
Krille;n132545 said:
Jag skulle nog inte vilja ha betalt som spelledare.

Det har att göra med motivation att göra. Som spelledare är kreativitet en kvalitetsfaktor, och pengar blir väldigt lätt till en felaktig motivator som fokuserar mer på belöningen än på resultatet.
Jo, lite så känner nog jag också. Jag gör det ju för att det är kul. Blir det ett jobb så sabbar det lite av mitt roliga. Det blir en ekonomisk grej, inte en social grej. Typ den anledningen till varför jag inte tar betalt för mina spel, heller.

Conan

انتفاضة
Tycker idén låter toppen. Även i privata konstellationer kan jag tycka det är rimligt att spelarna kompenserar en hårt arbetande SL med bilkörning, mat, rollspelsmoduler och dyl. emellanåt.

charl

Veteran
Jag skulle inte betala för en spelledare av anledningen att jag tycker rollspelsmediet är en väldigt social och gruppbildande verksamhet som bäst görs med vänner och/eller bekanta. Visst är det skoj att spela med främlingar ibland också, men inte till den grad att jag skulle vara villig att lägga pengar på det.

Björn den gode

Swashbuckler
Sålde inte Simon Berger ett rollspelspass för 10k+ på musikhjälpen för några år sen?

Spontant så känns det inte som något jag är intresserad, inte så att jag har något principiellt emot det bara att det inte skulle kännas värt det. Jag skulle också känna att gruppdynamiken blir väldigt konstigt, vilka finns det som är så mycket bättre än mig på rollspel som samtidigt tycker att jag är så dåligt att de inte vill spela med mig utan att få betalt?

Men visst samtidigt så betalar jag ju för att åka på lajv och har fått betalt för att spela bridge med folk så jag tycker inte det är något fel, mest att det inte passar mig.

Axel Widén

Veteran
Än så länge har spelledaren.se inte fått en enda kund :) ...å andra sidan har jag inte marknadsfört mig speciellt mycket utanför rollspelare på nätet. Vilket faktiskt är den grupp jag tror är minst intresserade av tjänsten, eftersom de (dvs. vi) är ganska inbitna hobbyister som redan hittat sätt att kunna spela.

Min tanke har ju varit att främst komma åt folk som gärna vill spela men inte har tid att driva kampanj. Men jag vet inte riktigt vart de finns, eller om de finns, eller om de vill betala.

Hur väl det funkar att spelleda mot betalning vet jag inte ännu, men jag har svårt att se några problem med det för egen del. Jag tycker inte heller det finns någon självklar motsättning mellan kreativitet och pengar. Jämför med hur jag och andra illustratörer hanterar att teckna för betalning, till exempel.

.113

Swashbuckler
Kan man betala för att spela fotboll, innebandy eller liknande så varför inte? Så länge det håller en bra nivå är det ju helt ok enligt mig och jag skulle nog kunna tänka mig att betala för det, speciellt om jag t.ex. flyttat och inte hade någon större grupp, eller om jag verkligen inte ville vara spelledare själv :)

Björn den gode

Swashbuckler
.113;n132631 said:
Kan man betala för att spela fotboll, innebandy eller liknande så varför inte? Så länge det håller en bra nivå är det ju helt ok enligt mig och jag skulle nog kunna tänka mig att betala för det, speciellt om jag t.ex. flyttat och inte hade någon större grupp, eller om jag verkligen inte ville vara spelledare själv :)
Fast det är ju väldigt få som betalar någon för att vara med och spela i deras korplag i fotboll eller innebandy, även om de verkligen behöver en målvakt och ingen vill spela det. Det en betalar för är ju snarare planhyra å sånt.

.113

Swashbuckler
Björn den gode;n132640 said:
Fast det är ju väldigt få som betalar någon för att vara med och spela i deras korplag i fotboll eller innebandy, även om de verkligen behöver en målvakt och ingen vill spela det. Det en betalar för är ju snarare planhyra å sånt.

Det är ju sant, och att man går ihop och köper böcker, fixar fika och sånt ... Sant, sant.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Å andra sidan... Jag är extremt obekväm med korplagsliknelsen, men i många andra föreningssammanhang händer det ju att man hyr in till exempel en gästföreläsare eller någon som håller i en workshop under en helg, till exempel.

Jag tänker mig nog det här inhyrda spellederiet som något tidsbegränsat, som man som grupp unnar sig under en viss tid. Säg att man hyr in nån för att specifikt köra Tatters of the King till Call of Cthulhu till exempel. Och som kommer in en gång i månaden och kör ett möte; alla skramlar. Om det är en riktigt bra spelledare skulle jag definitivt kunna tänka mig sånt. Eller om man vill lägga mindre; nån som kommer in och kör ett specifikt äventyr på ett par möten.

Om vi snackar riktigt duktiga spelledare så skulle jag definitivt kunna känna lite lyxkänsla av en sån grej. Man får se ett proffs jobba liksom. Man lär sig lite nya SL-knep samtidigt som man har det trevligt och den som alltid får vara SL i gruppen kan slappna av lite och äntligen få vara spelare...

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jag kan tänka mig att betala för en spelledare.

Eller ... jag kan tänka mig att betala för ett arrangemang som innehåller en spelledare. Och har gjort det, när jag varit på konvent.

Och om en SL lyckas sälja in mig på ett arrangemang, en "once in a lifetime there comes a roleplaying session" och så vidare, då kan jag tänka mig att betala för det.

Eller om det fanns ett ställe där jag betalade typ 100 spänn i månaden och så visste jag att det fanns spelledare där jämt på kvällarna, så att jag kunde gå dit och spela. Kanske inte 100 spänn ... 50 låter troligare, men 100 i månaden skulle jag kunna betala om tjänsten som erbjuds var bra nog.

/M

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Magnus Seter;n132649 said:
50 låter troligare, men 100 i månaden skulle jag kunna betala om tjänsten som erbjuds var bra nog.
100 låter rimligt. Som ett Netflixabonnemang, typ.

Pendragon

Swashbuckler
Jag skulle inte betala, eller ta betalt för rollspel, då det för mig är en strikt social aktivitet jag gör med mina vänner. Att hyra in en vilt främmande människa eller spelleda ett gäng anonyma klienter skulle aldrig falla mig in.

Och CapnZapp har rätt. I Malmö klipper man sig för 50 spänn. Det ligger minst fyra frisörer inom 5 minuters gång avstånd från där jag bor som tar en 50-lapp för en snabb klippning (inte bara en snaggning). Vill man skämma bort sig och få hela ansiktet polerat (skägg, ögonbryn och var helst annars på huvudet hårväxt behöver tuktas) inklusive rakning med kniv får man dock hosta upp det dubbla i regel.

God45

#PrayersForBahakan
charl;n132604 said:
Jag skulle inte betala för en spelledare av anledningen att jag tycker rollspelsmediet är en väldigt social och gruppbildande verksamhet som bäst görs med vänner och/eller bekanta. Visst är det skoj att spela med främlingar ibland också, men inte till den grad att jag skulle vara villig att lägga pengar på det.
Alltså, det är klart. Att ta betalt för en relativt intim social kontakt är konstigt. Det här är som prostitution, det kommer förbilliga och smutsa ner hela grejen, men det betyder inte att det inte händer ändå ;)

Godzillikles

Veteran
Magnus Seter;n132649 said:
Eller ... jag kan tänka mig att betala för ett arrangemang som innehåller en spelledare. Och har gjort det, när jag varit på konvent.
Ja, något sådant tänkte jag också. Jag menar, har jag tillräckligt med folk så kan jag lika gärna spelleda (eller någon av kompisarna), men saknade jag grupp så kunde jag nog tänka mig att betala för att få vara med i en grupp. Om det är fråga om att det är deras sätt att försörja sig på så blir det förstås alldeles för dyrt, åtminstone för mig.

Någon gång ibland isåfall, när man vill unna sig något extra och ovanligt kanske man kunde betala för ett spelledarproffs. Ja, någon gjorde jämförelsen att köpa sex; inget jag skulle göra varje vecka, men en gång om året kanske, eller varannat år.

Allt ovanstående förutsätter då att jag hade ett jobb med regelbunden inkomst (vilket jag inte har nu) och inte redan rollspelade med två grupper. Vill fortfarande spela oftare, men inte såpass att jag är villig att betala för det.