Nekromanti Betala skatt

Najl

Veteran
Joo, till spelledarna;
betalar era spelar skatt?
blir dom registrerade på en av vaktens (eller nån annan persons) listor när de kommer in i ett nytt land eller ny stad, så att de ser till att de betalar skatt?
isf, vad ligger skatten på ungefär (räknat i silver runt om i asharina-halvön)

Najl

Veteran
inte skatteskyldiga, men betalar dina spelare ens skatt??

och isf: registreras dom på en särskild lista när de kommer in i en stad, så att man vet att dom e där, så dom betalar skatt??

(annars kan man ju "rymma" från skatten, eller hur??)

alltså: betalar dina spelare skatt (och kan dom tämligen enkelt rymma från skatten genom att gå in i en annan stad?)

Funs1

Veteran
Mina spelare har aldrig betalat skatt, och kommer nog aldig göra det. För det mesta reser de runt, och när de väl slår sig till ro så brukar de vara dem som driver in skatt :gremtongue:

Najl

Veteran
Mina spelare har aldrig betalat skatt, och kommer nog aldig göra det. För det mesta reser de runt, och när de väl slår sig till ro så brukar de vara dem som driver in skatt
man betalar INTE skatt när man är fattig, men sen när man är rik DRIVER MAN IN skatt? (så har jag med spelat och tänker nog göra det, men det är ändå ganska lustigt)

I Asharien betalar man tull på handel, som varierar från stad till stad, men den är låg i allmänhet.
Godsägare betalar säkert skatt till jarlen för sin mark, men så länge man är i landet där all mark är skräp... :gremwink:

I länder som Soldarn, Consaber och Melorion är det mer ordning föreställer jag mig.
Handelsskatterna inom är nog lika i städerna i dessa länder, men det är klart att mindre variationer förekommer. Hur höga de är kan väl bero på vad det är som handlas med, och möjligtvis vem det är som handlar.
Fria bönder betalar skatt till sin länsherre. Han betalar skatt till sin hertig/greve. De betalar skatt till kungen.
Vid rättegångar går säkert en del av allt bötesbelopp till kungen.

Sen finns det vägtullar, skyldighet att upprätthålla trupper, pirater, rövare, krig....händelser som kan säkert höja skatten.

Mr Brunch

Veteran
Mina spelare betalar skatt. inte när dom är ute och reser för tja när jag åker på semester till London betalar jag inte direkt skatt där som exempel.
Men när dom stannar på en plats och skaffar osv. betalar dom skatt i procentform. västmark ligger på 10-5% asharien på 10%, Jargien på 30-40% totalt och övriga länder ligger på 20% ungefär (har inte funderat över alla, inte ens nära alla). Detta är inte bara en skatt på varje land utan siffran är ihopsatt av flera skatter, Jargien är västa exemplet på detta, mina spelare blev tokiga när dom var tvugna att betala äggskatt osv. att undvika att betala så mycket skatt man ska är ett äventyr i sig :gremgrin:
Sen betalar många magiker skatt dessutom. om dom tillhör någon orden.

Musashi

Veteran
Såvitt jagt vet betalar inte adelsmän samma sorts skatter som vanliga borgare och bönder. Istället drar de in skatter från sina förläningar om de förvaltar någon sådan.

Tiamel

Veteran
Fria bönder betalar skatt till sin länsherre. Han betalar skatt till sin hertig/greve. De betalar skatt till kungen.
Vid rättegångar går säkert en del av allt bötesbelopp till kungen.

Vi har i min spelgrupp förstått det som att man som länsherre, oavsett rang, inte betalar skatt uppåt i kedjan. Det innebär att t.ex. att en baron behåller de skattemedel han får in via sin mark. Trots allt förlänar baronen marken, vilket innebär att kungen i princip har gett bort den till honom, och därför är skatten rättligen hans.

Om en länsherre däremot förvaltar ett markområde till konungen så slussas dessa vidare direkt till kronan och förvaltaren får ett litet apanage för sitt arbete. Vi har räknat ut att ungefär 1/4 av Consabers mark torde vara konungamark, alltså direkt ägd av konungen och förvaltad genom länsherrar som kungen placerat ut.

Även städer med stadspriviligier står direkt under kronan vilket innebär att alla de skatter som genereras där, ofta i rent silver till skillnad från på landsbygden, tillfaller kronan. Så behöver kungen få in mer skattemedel kan han alltid peka på någon större by på kartan och säga: "Det där är en stad" och vips så är länsherren som äger marken där byn finns fattigare.

/Biskop Paulus

Tiamel

Veteran
Joo, till spelledarna;
betalar era spelar skatt?
blir dom registrerade på en av vaktens (eller nån annan persons) listor när de kommer in i ett nytt land eller ny stad, så att de ser till att de betalar skatt?
isf, vad ligger skatten på ungefär (räknat i silver runt om i asharina-halvön)

Nu är jag iofs inte spelledare, men jag kan kanske fortfarande kan göra ett halvvettigt inlägg i debatten. :gremwink:

Skatt betalar man på de varor som man producerar. En bonde betalar 1/10 av sin skörd till länsherren och en lika stor del kyrkan. Dessutom utför bonden ett antal dagsverken på länsherrens åkrar. Att dessa skatter och dagsverken utförs kontrolleras på landsbygden av en fogde eller liknande.

I städerna så betalas skatten genom att de som för in varor i staden betalar tull på varorna, kring 1/10 av varorna. Stadsvakten ser till att detta betalas när varorna förs in i staden.

Detta innebär att man inte behöver bokföra vilka som bor i staden och inte. Personer som utför rena tjänster, och därmed inte producerar några varor, betalar ingen skatt såsom man gör idag. De betalar skatt i o m att de varor som de konsumerar är förtullade och redan skattade för.

Har du tillgång till modulen "Sjöfarare & Pirater" finns ju tullsatser för alla hamnstäder där. Jag har för mig att de ashariska ligger någonstans kring 7-8 % i tull.

/Biskop Paulus

Krille

Super Moderator
Ett litet tillägg

Brotullar förekommer också, för dem som vill använda större broar, ofta i form av några silver per fot, hov eller hjul som ska över.

Sen finns det mängder med andra småskatter: skötningsskatt för att ta över en gård efter sin far, vallskatt för att få valla svin i kunglig skog och så vidare, men dessa drabbar mest bofasta bönder.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Skatt är intressant. I mitt spel så finns ett skattesystem som fungerar under karaktärsskapande och under spelande. Skatter är ju egentligen en självklarhet om man bor i ett samhälle. Och kan också ge upphov till olika politiska ställningstaganden hos RP'en vilket gör karaktären mer komplex. Så jag är för skatter. Min tjej som lirar mitt spel HATAR skatterna!

trinker

Warrior
Nej det betalar inte skatt och nej det blir inte registrerade utan vakterna brukar bara fråga vad det har för ärenden i staden och sånt.