Nekromanti Betjänten gjorde det!

Foggmock

Myrmidon
Jag satt och funderade på lite olika klyschor och så häromdagen, och blev påmind igen när det var Kommisarie Lynley samt Mumiens återkomst på teve idag.

Varifrån kommer klyschan att det var betjänten som utförde mordet i en deckarhistoria? Det är ju sjukligt välspritt så det borde ju vara något slags mästerverk (eller en sällsynt tråkig tid av bokutgivningar där det alltid var betjänten som var mördaren i alla nysläppta böcker), eller hur?

Bringa ljus i frågan och bidra med egna funderingar kring klyschor och deras ursprung, det är en order!

Verkställ!

Rosen

Myrmidon
Varifrån kommer klyschan att det var betjänten som utförde mordet i en deckarhistoria?

http://www.straightdope.com/columns/030926.html

Bringa ljus i frågan och bidra med egna funderingar kring klyschor och deras ursprung,

Tjå, jag har länge funderat lite över klyschan om hjälten som får prinsessan och halva kungariket. Den förekommer i sagan om Dummerjöns (där kungen utlovar just detta till den som kan få prinsessan att skratta; verkligen statsmannamässigt) men folksagor lånade ofta friskt från varandra och idén kan ev ha äldre rötter.

--
Åke

Storuggla

Champion
Det är faktiskt en mystisk sak, det där. Butlers är inte överrepresenterade i deckare i egenskap av mördare (på rak arm kommr jag å två Sherlock Holmes-noveller och två Agatha Christie-böcker (fast i AC var de bara misstänkta). Själva frasen i sig verkar vara en ironisk bon mot från 1930-talet som mest verkar myntad av någon kritiker eller ironiker då jag aldrig stött på den i någon faktiskt deckare (och ärligt talat, vem fan annars spelar någon roll?).
Butlern som misstänkt däremot är lite underligt, butlern är ju bossen för tjänstefolket och sålunda semi-respektabel, nästan en del av familjen. Det övriga tjänstefolket däremot är ren underklass och sålunda skummisar och kapabla till allt från landsförräderi till kannibalism.

Såvitt jag uppfattat det finns det två teorier: Det finns en snuskigt framgångsrik deckare som frasen förekommer i men ingen hittar den (osannolikt), eller så är det en ironisering över en period då en majoritet av deckarna hade tjänstefolk som skurkar (något mer sannolikt). Bra fråga faktiskt. Ett redigt klur.

Vill minnas att en BBC-snubbe hävdade att han spårat uttrycket till 1938, men såklart lämnade han inga referenser så han hittade nog bara på. :gremwink:

De deckare där butlern var mördaren var dock inte precis kvalitetsdeckare utan mer kioskdeckare av en mer sjaskig natur.

Storuggla, säger mycket men inget nyttigt