Betonghjärta

michael

geschtonkenflapped
Ni vet Vildhjärta, ett av de äventyr jag haft som roligast med som spelledare någonsin. Det finns även en inofficiell variant som utspelar sig i ett grottsystem på samma tema har jag för mig. Tänk er nu samma grej fast med cyberpunktema. Det är en skurk-AI som flytt till ett megakomplex eller en megabyggnad; en enorm skyskrapa byggd för att vara i stort sätt självförsörjande där allt invånarna behöver redan finns. En stad i staden. Byggnaden måste ju varit någon form av testprojekt byggd på automatisering av maskiner och robotar som utför stora mängder sysslor som nu AIn har full kontroll över. Kanske har AIn flera "AI-funktioner" under sig som ansvarar för olika sysslor och har olika personligheter. Bråkar de med varandra över kontrollen?

I och med AIns intrång är byggnaden nu helt avskärmad från omvärlden från två håll. Korporationerna och staten har stängt av tillträdet och skärmat av byggnadens alla tänkbara och otänkbara kontaktytor från omvärlden. Datanät, elnät, trådlös datakommunikation omöjliggörs med hjälp av fysisk avkoppling eller störsändare; allt i syfte att förhindra en så här farlig AI från att ta sig ut. Det vore ju förödande för mänskligheten (fast det är säkert bara propaganda från maktens eliter).

AIn har å sin sida barrikaderat alla in- och utgångar fysiskt så inga ovälkomna gäster utifrån kan ta sig in utan att utsätta sig för extrem risk. Invånare kan då så klart inte heller ta sig ut. Och nu har det väl gått något år eller så, och det är som ett status quo. Byggnaden är off limits och skyddad utifrån av säkerhetstjänster från alla intressenter, övervakad av typ motsvarigheten till Cyberpunk 2077-"Netwatch" så AIn inte lyckas ta sig ut. Och vad som har skett där inne vet vi inte -- än.

Och det går så klart inte heller att förstöra byggnaden fysiskt med en taktiska kärnvapen eller motsvarande, eller att slå ut tekniken med EMP-bomber av någon bra anledning. Kanske är riskerna för stora, och just nu är det ju rätt lugnt... något liv från insidan har inte märkts av alls.

--

Jag ser framför mig hur det här blir typ att utgå från Vildhjärta för konceptet, filmen Dredd som inspiration för hur det kan se ut i vissa delar av byggnaden, men allt behöver nog vara ännu lite större? Kanske är AIn fånge själv av något lömskt AI-virus som smittat den likt i Delemain HQ-uppdraget "Don't Lose Your Mind" i Cyberpunk 2077 men mycket större och farligare. Tänk Horizon-serien där
korrumperandet av AI-systemen och dess underfunktioner resulterar i massor av världsomvälvande och häftiga grejer, inte minst att den bygger farligare och farligare robotdinosaurier i självförsvar mot människans allt aggresivare beteende.
.

Jag tänker även att AIn så klart har gjort ombyggnationer inne i byggnaden; den utnyttjar fabriker och lokaler i sina egna syften, vad nu de må vara. Den kanske bygger en mindre armé av autonomer eller robotar som fysiskt kan slå sig ut ur byggnaden och ta med sig AIn den vägen. Den kanske är nöjd där inne, men då vet jag inte riktigt vad dess verkliga mål är eller var från början? Det måste finnas interna konflikter och hemligheter att upptäcka som i TV-serien Silo mellan olika grupperingar av överlevare. Det måste finnas hemligheter att upptäcka. Massor av hemligheter!

--

Vad är AIns mål och syfte? Om man som spelare tar sig in i byggnaden, varför låter AIn dem leva? Vad finns det för problem som AIn har stött på som den inte kan klara av att åtgärda själv, och vill få spelarnas hjälp till? Varför har spelarna begett sig in i byggnaden över huvud taget? Är de där på uppdrag för att förstöra, nollställa eller stjäla AIn? I Vildhjärta använder sig skogen av "Stigar" för att möjliggöra förflyttning mellan olika platser, och skogen är ju liksom levande och ändrar sig allt eftersom. Hur gör man motsvarande i en fysisk byggnad? Jag tänker att vissa delar öppnas och stängs, så man får tillträde till olika områden vid olika händelser eller beroende på med vem eller vad man allierar sig med. Typ hissar som inte stannar på specifika våningsplan, lokaler som barrikaderas eller låser sig bakom rollpersonerna så endast vägen framåt mot något farligt kvarstår.

Vilka bor fortfarande i byggnaden? Vad har vi för gängbildningar, vanligt hyggligt (nåja!) folk, och annat? Hur fungerar symbiosen mellan människorna, AIn och dess robottjänare? Vilka är nöjda med situationen och vilka vill ta sig ut? Vilka coola platser i en sån här byggnad kan finnas. Och nog så viktigt, vilka olika typer av slut skulle det här kunna leda till?

--

Så finns det något på det här temat redan till något rollspel, stort som litet som inspiration eller är det redan gjort?

Och om inte, vad skulle man kunna hitta på för kul grejer här? Kasta fram alla era idéer, tankar och totalgalna förslag. Vet inte om det här kommer leda till något konkret, men var tvungen att få ur mig idén och konceptet eftersom den hängt runt i min hjärna bra länge nu, så för mig är det roligt med lite nya tankar. Och som sagt, det kanske redan är gjort, så då har jag något nytt att upptäcka.

michael

geschtonkenflapped
Ta en titt på Paranoia (1ed)👍 Tokig AI i megakomplex där de stackars invånarna försöker överleva mot allt&alla😇
Aha, spännande -- tack för tipset Sidd! Jag har noll koll på Paranoia så är lite osäker på vad jag letar efter. Vet du vilken bok jag ska kolla efter? Är det i grundboken (som verkar gå att köpa inscannad på DTRPG: https://www.drivethrurpg.com/en/product/224392/paranoia-first-edition) eller någon modul? Jag hittade en som hette "Underplex" som kan vara den du tänker på.

Min cyberpunk kampanj Razorgirls har ett scenario, det sista i kampanjen, som beter Cyberhjärta som är Vildhjärta i cyberpunk miljö. https://www.scenariobiblioteket.se/produkt/razorgirls-cybersplatterpunk/
Jaa! Den här har jag läst förut någon gång, men minnet är ju både dåligt och kort. Jag älskade "Tempus Fuck it up" med scener i omkastad tidsordning. Jag ska läsa Cyberjärta-delen närmre när jag får tid i helgen. Tack för utmärkt tips!