Re: Med tankte på...
Jag började skriva ett svar på det här inlägget tidigare, men då kraschade min dator. But I just can't take a hint, can I...
För det första: systemet är ganska meningslöst. Men tanken är väl att det ska gå att visa sina åsikter utan att det blir någon större sak av det hela. Att ge en fyra i betyg är lätt, att skriva ett meddelande där man säger "Jag tycker att du är en väldigt bra debattör, men inte så bra som vissa andra. Fast nästan" skulle nog kännas rätt egendomligt för de flesta.
För det andra: Betyget ska väl ge något slags uppfattning om vad användarna tycker om varandra i allmänhet. Man märker ju ganska lätt vilka användare som gärna diskuterar med en och (kanske lite svårare) vilka som undviker en, men med betygets hjälp kan man se vad alla tycker om en. Att det sen är ungefär 10 av 3000 användare som röstat gör ju att det inte fungerar i praktiken, men det är en annan sak...
För det tredje: (jo, det ska vara tre saker, vare sig det behövs eller inte) Betyget ska väl vara något slags rolig grej snarare än ett tillförlitligt mått på användares popularitet. Att en användare har tre stjärnor är ungefär lika relevant som att användaren är Äventyrare när det gäller att ta ställning till vad personen i fråga säger (inte relevant alls, alltså)
Äh, det här vet ju du också, vet inte varför jag skriver det egentligen... Nåja, förhoppningsvis gick min plötsliga lust att Förklara hur det Ligger Till över nu. Ledsen att jag utsatte dig för ett långt och tråkigt svar på något som du inte alls frågade efter...
Och om du är intresserad så tror jag att jag gav dig en fyra, eftersom... ehhh... ja... eftersom du inte hade något betyg än och jag inte ville att du skulle ha fler stjärnor än jag, eller nåt sånt. Där ser man ju hur relevant och användbart systemet är...
-JPS- som inte kommer åt hälften av sin dator just nu [