Nekromanti Betygsätta folk = förklädd mobbning

Skuggvarg

Hero
Re: En av betygets effekter = Arcanas avsked

Som jag skrev till Kornella nyss:
Det kanske är dumt att lämna forumet, men det är för tillfället den starkaste protesten mot betygssystemet.

(nåt i den stilen var det)

Sen är det tveksamt om jag verkligen kommer att lämna forumet pga betyget, men jag håller med både Arcana, Arvidos, och en hel drös med andra människor om att det känns fel med betyg på personer. Diskussioner är en sak, för där bedömer man innehållet i diskussionen. Bedömer man då innehållet i personen, när man betygsätter någon?
Vissa tar väldigt illa upp när de betygsätts, själv är jag bara negativ.

/Skuggvarg

Vindhand

Myrmidon
Re: Men, förstår du inte...

Propagerar du för hur nyttigt det är med tobak, alkohol och narkotika, Vindhand? Man skulle nog kunna använda det du nyss sa i en liknande diskussion...

Japp. Jag var enormt sarkastisk. Ledsen att jag inte visade detta tydligare :gremsmile:

Fy på dej!

Men Vindhand, nu fick du mig att försvara dina åsikter som du inte hade. Nu kommer jag att ge dej dåligt betyg.. :gremwink:

/Black Dwarf, seriös.

Vindhand

Myrmidon
Gaah!..

Vad Vindhand försöker säga, och som du helt gladeligen misstolkar är att ingen har klagat på några effekter av betygssystemet än, bara vad som KAN hända.

Jag försökte göra en enormt sarkastisk tolkning av argumenten för för att illustrera hur vristande dessa var. Mina två smileys skulle göra det tydligt. Jag inser nu, eftersom alla verkar ha tagit det på allvar att det var en klumpig manöver från mitt håll och att jag skulle haft *SARKASTISK* efter eller något :gremsmile:

Troberg

Sinister eater
Re: I svar till både dig och trobergs inlägg

Skyttegravsstil? Så vit jag kan se så är det nästintill bara en stor mängd människor som tycker synnerligen illa om betygsystemet och vill ta bort det och några få som kan tänka sig att ge det någon sort chans.
Varför behålla något som på så kort tid blir så oerhört impopulärt? Varför har det inte kommit upp en pol än om ämnet så att vi kan överbevisa redaktionen om att det är en dålig förändring. För någon i redakrionen måste sitta och sura och tänka att "Vi ska minsanna behålla betygsystemet!". Annars hade det väl varit borta vid det här laget.
Som professionell programmerare har jag lärt mig att ibland måste man ha mod nog att ignorera användarna för att de inte vet sitt eget bästa. Ibland har man en ny finess som de inte alls gillar, men efter ett tag så har de vant sig och kommer på att det faktiskt var rätt så bra ändå, ungefär som småbarn som bara bestämmer sig för att en maträtt är äcklig utan att prova.

Kanske (utan att jag egentligen vet) så befinner man sig i den acklimatiseringsfasen nu.

Tycker den här diskussioner har blivit aldelles för stor. Ta barabort det så är det löst. Det är så många som tar illa upp ochd e som vill behålla det vill bara göra det för att de tycker att de som vill ta bort det inte har några bra argument, vilket i sig är ett ännu sämre argument
Diskussionen blivit för stor: Håller med.
Ta bara bort: Bryr mig egentligen inte, men tycker som programmerare att det är synd att inte utnyttja de möjligheter som finns.

Hittills verkar farhågorna i huvudsak varit obesannade. Jag tror att ett betygssystem skulle kunna korta diskussioner i still med "Friformsflummare kontra tärningstalibaner", men eftersom jag kan kontrollera driften att klicka på allt som går att klicka på så spelar det inte någon roll för mig.

Kan vi inte lösa hela frågan genom att inte bestämma om det är 1 eller 5 som är bra?

Ezzy

Warrior
är det bara jag som tycker att betygssystemet är underbart? nu ser man ju vilka som är bra och vilka som är losers.

Sodivra

Champion
Re: Meningen med betyg?

Men att överhuvudtaget få ett betyg, även om betyget råkar vara 1, ska det ses som något slags privilegium?

Nej, eftersom betygen räknas ut på genomsnitt, och inte efter hur många som tycker om än, så är 1 stjärna dåligt och 5 stjärnor bra. Eftersom någon som har postat 1 stjärna flyttar den beröstade längre ner från genomsnittet än någon som inte postar alls, så är en 1:a bara dåligt.

Sodivra

Champion
Gästbok är en intressant idé, och den möjligheten har nämnts mellan oss redaktörer.

Sätta upp en poll kan man ju göra, samtidigt som vi har prövoperioden för betygen. Fast då får det helst vara möjligt att "plocka fram" tröjpollen igen, så att man inte måste köra den igen..

Själv låter jag gärna folk betygsätta varandra om dom vill det, men jag vill gärna ha en möjlighet att stänga av mitt eget betyg. För att skicka en signal till användarna att jag inte bryr mig om betygen, så då behöver inte dom det heller.

För precis som [color:\\"blue\\"]troberg[/color] och [color:\\"blue\\"]Black Dwarf[/color] så tycker jag inte att betygen ska tas på allvar, men däremot utgår jag från att dom flesta användare också kommer göra det.

Personligen så är jag faktiskt lite extra radikal -Jag skulle helst även vilja ta bort "registreringsdatum" och "antal inlägg" från inläggslisten, för att signalera att det är vad man skriver som är det viktiga, och inte hur länge man har hängt på forumet. Vilket jag tycker att det framstår som när det får samma plats som ens avatar, ens personlighet. Visserligen gillade jag titlarna också :gremblush: men dom var ju rätt subtila..

Men ovanstående om datum och inlägg ska inte ses som ett inlägg i debatten om betyg. Jag vill bara illustrera att trots att jag har en optimistisk människosyn så ser jag människan som irrationell och pessimistisk i såna här sammanhang. Och subtilitetens och antagandets makt som stor.

Vindhand

Myrmidon
Personligen så är jag faktiskt lite extra radikal -Jag skulle helst även vilja ta bort "registreringsdatum" och "antal inlägg" från inläggslisten, för att signalera att det är vad man skriver som är det viktiga, och inte hur länge man har hängt på forumet. Vilket jag tycker att det framstår som när det får samma plats som ens avatar, ens personlighet.

Jag håller med, men å andra sidan är jag rabiat nog att inte ens vilja fylla i min presentation (det är bättre att prata med mig än läsa sånt tjafs), så jag är inte heller helt main-stream i frågan :gremsmile:

Visserligen gillade jag titlarna också men dom var ju rätt subtila..

Dessutom är titlarna ett underhållningsvärde i sig. Det är ju inte helt fel att levla och classa när man är på ett rollspelsforum och givet den mest ursprungliga (*host*) mekaniken för detta inte har någon rim eller reson så är det ganska passande att det går på antal inlägg som inte heller mäter något vettigt :gremsmirk:

Troberg

Sinister eater
För precis som troberg och Black Dwarf så tycker jag inte att betygen ska tas på allvar
Två personer som håller med mig på samma dag? Världen håller på att gå under... :gremshocked:

skulle helst även vilja ta bort "registreringsdatum" och "antal inlägg" från inläggslisten, för att signalera att det är vad man skriver som är det viktiga, och inte hur länge man har hängt på forumet.
Jag tycker att de är rätt så bra. Ser jag ett korkat (läs olämpligt innehåll) inlägg från någon som har fem inlägg totalt så låter jag det passera och kallar det okunskap. Är det från någon med tusen inlägg kan jag bita ifrån lite mer för de borde veta bättre.

Om ni tycker att den här diskussionen är extrem, vänta tills någon kommer på den hemliga tangentkombinationen som gör att bilden av personen i stället byts ut mot en nakenbild av samma person... :gremgrin:

Sodivra

Champion
Re: En av betygets effekter = Arcanas avsked

I ärlighetens namn tror jag heller de som tar åt sig eller blir ledsna osv kommer att säga något då de inte vill framstå som griniga. Jag tror ärligt talat betygen kommer få folk att lämna forumen om än för en tid och det kommer finnas fall där någon avstår från att delta just pga rädslan för ett betygsystem (om så vore fallet kommer vi aldrig få veta). Det är svårt som det är redan att komma in som nykomling i något så etablerat som www.rollspel.nu´s forum.

Japp, lite läskigt känns det att ha det på prov, av just denna anledning. Det behöver isåfall också kombineras med en anonym röstning, IMHIRRO (In my humble icke-representerande redaktionen opinion. Låter rätt snyggt tycker jag.. :gremsmile:)

Tror egentligen mer att det handlar om en vanesak - en kul grej, och att om ett tag så har folk vant sig. Jag menar - tar man åt sig här av vad folk tycker om en? Egentligen? Jag gör det inte, även om man ibland kan bli lite... irriterad.... Så att bara för att det är nytt och konstigt så ska det förstöras? :gremconfused:

LeJonklev

Swordsman

Som professionell programmerare har jag lärt mig att ibland måste man ha mod nog att ignorera användarna för att de inte vet sitt eget bästa. Ibland har man en ny finess som de inte alls gillar, men efter ett tag så har de vant sig och kommer på att det faktiskt var rätt så bra ändå, ungefär som småbarn som bara bestämmer sig för att en maträtt är äcklig utan att prova.

Men mög vad det där var förmåttet då. Bara för att man vant sig vid något och accepterat det så betyder inte det att det är bra. Att säga att man som skapare ska strunta i vad folk tycker för att man vet bättre tycker jag låter hemskt.
Om folk tycker instinktivt illa om något så bertyder det troligen att det är dåligt utifrån hur de ser på världen. Om man då anser att de har fel kan man försöka övertyga dem om att de har fel men att bara säga att "nu är det så här" och sen låta dem vänja sig vid det tills de inte tänker på att de "lider" längre känns synnerligen fel.

/Johan

Troberg

Sinister eater

Men mög vad det där var förmåttet då. Bara för att man vant sig vid något och accepterat det så betyder inte det att det är bra. Att säga att man som skapare ska strunta i vad folk tycker för att man vet bättre tycker jag låter hemskt.
Det är inte fråga om att vänja sig, det är oftast en fråga om att man är steget före dem i tankegången och de behöver hinna ikapp. När de får testa och ser att det inte var så krångligt som de trodde och att de kan göra jättemycket bra med det så kommer de fort över sin konservatism.

Tro mig, hade man lyssnat på användarna skulle vi fortfarande vara kvar i DOS. Jag är gammal nog att komma ihåg hur hemskt de tyckte att det var att överge sina trygga F-tangenter...

Det är också en fråga om förtroende. Användarna kommer till programmeraren inte bara för att de vill ha ett program. De vill också ha expertis. De förväntar sig att man säger ifrån när de är på väg att göra något dumt (även om de inte gillar det). Det är ungefär som att man inte går till doktorn och talar om hur han ska operera. Man går till doktorn och säger "Jag har ont här. Do your stuff.".

Netfeed

Swashbuckler
registreringsdatum [ot]

hehe tittade på ditt registreringsdatum och upptäkte att du regga dig dan efter min fördelse dag :gremwink:

Netfeed

Swashbuckler
Två personer som håller med mig på samma dag? Världen håller på att gå under...

det är fler som håller med där
man kan inte ta sådan på allvar då det inte skall göras för göra man det då blir det mobbing!

Netfeed

Swashbuckler
hela bunten här är konservativa och tycker att allt som är nytt och modernt är dumheter... vad skall man med nymordigheter som bredbadn och adsl när det finns modem?

w176

Förlorad dotter
Allmänt icke personligt

Sluta fjolla er!
Jag tycker också inte om betygsystem av samma orsaker som ni inte gör det men är inte disskusionerna som för här viktigare/roligare/etc än princiren att ni tycker att betygsystem som detta inte hör hemme på seriösa forum?

/Elin

Insignia

Swashbuckler
Re: Gaah!..

"alla verkar ha tagit det på allvar"

Jag tyckte att de två smilisarna var ganska tydliga, faktiskt *stolt* :gremgrin: