Nekromanti Betygsättning och anonymitet

Rickard

Urverk speldesign
För det första så gillar jag inte betygsystemet och skulle hellre se "tumme-upp"- och "tumme-ner"-betygsättning och att vikten istället var på hur många som röstade.. En tråd som väckt intresse är väl, på gott och ont, en tråd som bör uppmärksammas?

Det andra jag funderade över var varför betygsättarna ska vara anonyma.. Då slipper man saker som det här och att trådskaparen kanske kan PM:a användaren och be denne att motivera sitt (låga) betyg.. För min egen del så gör jag hellre ett "Bra tråd [NT]"-inlägg än sätter en fyra eller en femma på tråden.. Något som jag skulle vilja göra i denna tråd..

Jag tror att många sätter betyg för att rätta till snittbetyget, istället för att sätta sitt enskilda individbetyg på tråden, och att skippa anonymiteten i betygsättningen skulle inte göra att någon sätter en 1:a (får då får denna kanske motivera) för att jämna ut 5:an, utan istället sätter sin 3:a.. Och själv tror jag inte att det här skulle minska betygsättandet märkbart.. Det är ändå inte så ofta som trådar blir betygsatta.. Jag kan själv säga att jag faktiskt skulle börja sätta fler (positiva) betyg om det var så.. Detta för att ge mitt stöd, istället för att skapa "Bra tråd [NT]"-inlägg eller helt (mer vanligt) skita i det..

Slutligen så skulle detta innebära att folk slutade rösta på sina egna trådar..

/Han som gissar att svaret kommer att bli "Vänta till nästa forumsversion"

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Bra idéer, du får fem stjärnor av mig.

Ett exempel på ett system jag skulle gilla vore om man kunde klicka på betyget och se en lista över betygssättarna där det framgår hur många stjärnor respektive betygssättare gett.

Då får man schyssta referenser. Om det är en jättetråd som man knappt vågar komma i närheten av kanske just; "ah, Walium har satt fem stjärnor, då kanske det är värt att läsa den, vi brukar gilla ungefär samma typ av trådar" är det som behövs.

"Något som jag skulle vilja göra i denna tråd .."

Ah, tack. Jag tycker också att den tråden blev väldigt bra. Vore kul om fler som inte spelar D&D gav sig in i diskussionen.

- Vulf

Rickard

Urverk speldesign
"Ett exempel på ett system jag skulle gilla vore om man kunde klicka på betyget och se en lista över betygssättarna där det framgår hur många stjärnor respektive betygssättare gett.

Då får man schyssta referenser.
"
Ja, bra idéer.. Det jag tänkte var också att man ser vilka som är aktiva röstare och de "populära" på forumet kanske kan dra med sig andra i betygsättandet, så att fler börjar betygsätta..

/Han som tvekade ett litet tag över att sätta betyg på skräcktråden, eftersom det blev en tråkig OT-deltråd om Baldurs Gate (och han kanske bör säga att han i nuvarande tidpunkt bara läst halva tråden)

Lindenius

Swashbuckler
Det här med anonymitet...

är ett tveeggat svärd.
Anonymitet kan få folk att våga säga negativa saker utan risk för reprimand och tråkig stämning. Jag skulle till exempel kunna tänka mig att det finns nya användare som skulle tycka det var läskigt att sätta låga betyg på forumsjättarna bara för att de är forumsjättar om det skulle kunna resultera i en jobbig diskussion som de kanske känner de inte skulle kunna hantera.

Å andra sidan kan anonymitet få folk att säga negativa saker utan att vara nogrann att motivera sin åsikt. Jag kan personligen tycka detta är viktigare att kunna. Feedback skall allid vara för att kunna lära sig något. Behärskar man inte att ge konstruktiv feedback bör man genast se till att börja öva. Ett icke-anonymiserande skulle kunna vara en liten morot/piska.

//erik. är inte säker att han kom fram till något. ge mig gärna feedback. :gremsmile:

Rickard

Urverk speldesign
Re: Det här med anonymitet...

"Anonymitet kan få folk att våga säga negativa saker utan risk för reprimand och tråkig stämning."
Fast tror du att de diskussionerna skulle uppkomma på diskussionsforumet? Jag hade först en tanke om att man kan kommentera sina betyg i en litet bloggsystem i tråden, men det förkastade jag dels för att det skulle bli omständigt men framförallt för att det säkerligen skulle bli diskussioner i "bloggsystemet" om betyget..

"Jag skulle till exempel kunna tänka mig att det finns nya användare som skulle tycka det var läskigt att sätta låga betyg på forumsjättarna bara för att de är forumsjättar..."
Som jag ser det framför mig så är det bara illa när forumsjättar gaddar ihop sig mot en ny individ.. Det skulle ju inte direkt förekomma om det skulle ske en diskussion via PM med personen..

"Feedback skall allid vara för att kunna lära sig något."
Märks att du är lärare.. :gremsmile:

"Feedback skall allid vara för att kunna lära sig något. Behärskar man inte att ge konstruktiv feedback bör man genast se till att börja öva."
Ja, precis.. En svenskalärare jag hade bad oss att kommentera när andra i klassen hade redovisningar.. De två punkterna som vi skulle kommentera var "Beröm" och "Vad som kan göras bättre".. Många andra lärare hade istället sagt "Beröm" och "Kritik".. Kritik är bara negativt, om det inte följs upp.. Jag själv försöker leva efter min svenskalärares tanke, men ibland brister även jag på den punkten..

/Han är lite osäker på hur mycket PM används

Gordeg

Hero
Bara ett ord?

En svenskalärare jag hade bad oss att kommentera när andra i klassen hade redovisningar.. De två punkterna som vi skulle kommentera var "Beröm" och "Vad som kan göras bättre".. Många andra lärare hade istället sagt "Beröm" och "Kritik".. Kritik är bara negativt, om det inte följs upp..
Det hänger mer på uppföljningen än namnbytet.
Jag hade en chef som lärt sig någonstans att man kan byta ut alla "detta är dåligt"-fraser mot "här finns det utvecklingspotential". Ordet utvecklingspotential fastnade i chefens hjärna och hon blev nästan oförmögen att uttrycka negativ kritik på annat sätt. Vi lärde oss blixtsnabbt att utvecklingspotential=nåt suger, och användningen av just det ordet började kännas som ett hån.
Nu är den chefen botad från sitt missbruk av ordet utvecklingspotential!

Gordeg

Gordeg

Hero

Jag brukar se det ungefär så här:
Vill vi ha ärliga (vassa?) svar som folk inte vågar stå för, vilket försvårar eller omöjliggör uppföljning? (anonymitet)
Vill vi ha mjäkiga svar där folk inte riktigt vågar säga vad de tycker? (ej anonymitet)

Är jag sjukligt pessimistisk som tänker så här?

Gordeg

DODswe4

Hero

du drar det nog bara långt. det finns ju ändå folk som säger vad dom tycker (Vitulv till exempel). Men det finns nog flera som inte vågar vara kritiska om dom ska säga det själva så den andre ser.