Re: O, det här måste jag testa…
Simpelt: Det ena är kunskaper, det andra är det inte. Och kunskaper är vad skolan är tänkt att förmedla. Det gäller också kunskaper om idrott.
Fast jag håller inte med om att det är så simpelt. Jag ska ge ett… nej två exempel.
Exempel 1: Rent språkligt gör vi inte skillnad mellan dessa två
Vi lär oss (hjärnan) rabbla (med munnen) hundra glosor
Vi lär oss (kroppen) springa (med benen) hundra meter
Vi tränar upp ordföråd
Vi tränar upp kroppens syreupptagningsförmåga
Exempel 2: Okej, det kanske är ett lamt bevis att de hör ihop språkligt. Det handlar ju inte om det, utan om att kroppslig inlärning inte är det skolan skall göra, utan intellektuell.
Fine, låt oss då även ta bort alla motoriska färdigheter
Förmåga att skriva eftersom vi måste använda händerna motoriskt (och jag har ju rätt att slippa skrivkramt)
Förmåga att läsa eftersom jag måste träna ögonkoordination (jag har minsann rätt att slippa få ont i ögonon och blir trött i huvudet)
Förmåga till informationssökning eftersom vi manuellt måste hämta böcker (jag har minsann rätt att slippa göra något annat än att sitta på arslet)
Så var går gränsen mellan motorisk inlärning och "kunskap" som skolan ska förmedla? Vad är skillnaden mellan öga-hand koordination vad gäller skriva eller kunna prica en boll med ett tennisracket. Var går gränsen mellan studiedisciplin och kondition?
//erik. motionerar därmed hem från jobbet