Nekromanti Betygskriterierna finnes här

johoohno

Warrior
Joined
5 Sep 2004
Messages
389
Location
Nykvarn
Skolans uppgift

Skolans uppgift är att:

1. sprida kunskap och information

Här handlar det om att skolan har fått på sig av staten vilka kunskaper som de önskar av samhällsmedborgarna. Den kunskapen ska skolan förmedla.

2. inspirera eleverna inom de olika ämnena

Här handlar det om att eleverna ska möta alla dessa olika ämnen och se om de blir inspirerade av något. Någon kanske blir intresserad av poesi och börjar skriva själv, någon annan får pröva innebandy och tycker att det vore kul att spela på fritiden.

Alla människor hittar naturligtvis inte sina intressen (framförallt de som inte är intresserade av att hitta dem). Visst kommer det an på den gode pedagogen att inspirera och undervisa, men det krävs även att någon i andra ändan lär in och inspireras. Om den ena änden i länken är särskilt stark, stärker det den andra. Är någon särksilt svag försvagar det eden andra. Alltså krävs det av såväl lärare som elever att de ser sig själva och sin roll i utbytet.

/Johan
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,124
Location
Rissne
Re: Skolans uppgift

Mot ett inlägg mestadels bestående av självklarheter ville jag ändå svara något begripligt...

Här handlar det om att eleverna ska möta alla dessa olika ämnen och se om de blir inspirerade av något.
Mja, det talas mycket för att man ska "ta tillvara elevers intressen", "utgå från elevers intressen" etc. Intresse skapar man. Det är under skoltiden människor, individer, skapas. Därför har jag svårt för tankar på att elever skulle vara "färdiga individer" redan när de börjar skolan.

"Och se om de blir inspirerade av något" antyder i mina ögon en sådan syn. En passiv syn. "Om eleven inte tycker ämnet är inspirerande, då finns det inte så mycket att göra åt..." bullshit. Om eleven inte finner ämnet inspirerande så är det för att läraren inte hittat rätt sätt att inspirera eleven i ämnet. Det kan man förklara med stora klasser, ont om tid, ont om resurser, men man ska fan inte fly från att det är en själv som lärare i kombination med eleven och dennes bakgrund och förförståelse som skapar "intresset".


//Krank, trött på allt mjäkande med "individen"
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,656
Re: O, det här måste jag testa…

Jag skulle inte gå så långt som att säga att tävlingar eller prestationsinriktade utmaningar alltid är av ondo, inte gynnar någon och borde bannlysas. Visst bör man ifrån skolans sida vara försiktigt med sådana saker inom alla ämnen och sammanhang men jag tror absolut att folk kan bli sporrade av dylika utmaningar.
OK, låt oss för ett ögonblick anta att det är nyttigt med idrott.

Jag har då en stark misstanke att de som sporras av tävlingsmomentet är de som minst behöver det, och vice versa. Inte en speciellt lyckad kombination.

Idrott är en organisationsform och ett sätt att umgås, utövarna får lära sig att ta ansvar för sig själva, passa tider och känna att de är delaktiga i något större. Många äldre ungdomar går också in och undervisar yngre eller arbetar extra som domare.
Visst, men är det enda sättet att lära sig sådant? Definitivt inte. Låt oss välja själv.

Friskvård och hälsa är alldeles för aktuella och viktiga ämnen i dagsläget för att vi ska kunna förvänta oss att idrotten försvinner ur schemat.
Varför är de viktiga? Ens hälsa är ens personliga ensak och angår ingen annan. Vad kommer härnäst, ska man diktera vad vi äter? Förbjuda fjärrkontroller?

Låt mig fatta beslut som rör min hälsa. Vi är alla olika och vad som gäller för en person gäller inte nödvändigtvis för nästa. Jag motionerar inte, jag äter gott hellre än nyttigt, jag äter inte light-produkter. Senaste gången jag var på sjukhuset (för egen del)? Över 25 år sedan, när jag bröt ett ben. Vad gjorde jag för att bryta benet? Åkte skidor. Med andra ord, för mig funkar uppenbarligen soffpotatismetoden bättre.

Det är till och med så att man i FN's mänskliga rättigheter har deklarerat att individens hälsa inte är statens att förfoga över:

"Everyone has the right to life, liberty and security of person."

Frihet innebär val, man kan inte vara fri att bara välja ett alternativ. Garanterar man frihet att bevara sitt liv och sin hälsa så garanterar man oundvikligen också friheten att inte göra det.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: O, det här måste jag testa…

Tja, låt mig börja med att säga att du kommer att få stora problem med att reformera eller påverka skolan om du inte blir mer flexibel och kompromissvänlig. Jag kan inte uttala mig om hur du är utanför internetdiskussioner men här är du i alla fall extremt oförsonlig, principfast och enkelspårig. Det leder i längden till mer upphetsade och segdragna diskussioner än vad som är rimligt eller nödvändigt oavsett ämne. Ofta blir effekten av dina inlägg att du antingen blir totalt ignorerad eller får ett mycket aggressivt svar. Du kanske inte upplever den effekten men jag vet att det är många som känner stor frustration inför dina inlägg. Hade du inte varit en blivande lärare så hade jag nog själv undvikit att diskutera ämnen som jag engagerade mig i med dig. Så tagga ner lite är du snäll, världen är inte svart-vit.

"Frågan är inte om vissa kan tänkas sporras - frågan är snarare huruvida vissa kommer att halka efter."

Oavsett vilka undervisningsmetoder man använder som lärare så kommer några att gynnas och andra att missgynnas. Det är precis därför som man ska ha en bred arsenal (arsel skrev jag först :gremblush:) av åtgärder och verktyg. Du skriver själv att läraren har ett stort ansvar och inte har rätt att bara släppa elever som halkar efter. Ändå så betraktar du idrott, detta stora komplexa begrepp, som någonting enbart ondskefullt och negativt. De elever som skulle kunna få en meningsfull skoltillvaro genom idrotten är du inte intresserad av att hjälpa. Och allt detta verkar mestadels utgå ifrån dina egna negativa erfarenheter. Jag har sugit på idrott under hela min skolgång och är inte speciellt intresserad av ämnet men jag kan ändå se dess möjligheter och acceptera att andra inte delar min uppfattning. Det kallas nyansering och det är något som du borde använda dig av i betydligt större utsträckning.

"Idrottsämnet har sedan det införts varit kopplat till en hel hög minst sagt underliga värderingar. Att förvänta sig att ett ämne som redan från början byggt på idéer om "fostran till fosterlandskärlek" och dyrkan av "den idrottande kroppen" och tävlingsmomentet ska förändras utan att man egentligen byter ut särdeles mycket känns minst sagt naivt."

Jag tror att du vet lika väl som jag vad de flesta moderna läroplaner och skollagen säger om skolans uppdrag. Jag är rätt övertygad om att där inte står någonting om att uppmuntra till nationalistiska betraktelser eller ariska acceptabla kroppsformer. Jag tror inte heller att idrottslärarna skulle vara mer fascistiska än sina kollegor. Det är en rätt stor skillnad mellan 1930-talet Tyskland och nutiden Sverige.

Och studerar vi samtliga ämnen historiskt, även de som du gillar, och själva skolans ursprung så kommer vi att finna massor med underligheter, värderingar och uppgifter som vi idag skulle betrakta som rent förkastliga. Världen utvecklas och vi med den, hoppa gärna på det tåget.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,124
Location
Rissne
Re: O, det här måste jag testa…

Så tagga ner lite är du snäll, världen är inte svart-vit.
Jag ser en skillnad mellan principdiskussioner och diskussioner ämnade att i slutänden innebära att någonting faktiskt görs. Exempel:

1. Diskussion om idrottsämnets vara eller inte vara.
2. Diskussion mellan lärare i t.ex svenska på skolan om ett eventuellt samarbete med idrottslärarna.

I den förra, principdiskussionen, ser jag inge problem med att vara principfast. Där argumenterar man för sin ståndpunkt. I den andra, däremot, finns det ett gemensamt intresse av att nå samförstånd, en kompromiss.

Med andra ord - jag må t.ex vara väldigt emot öppen spelmekanik principiellt, men det gör inte att jag reser mig upp och går om en SL har andra tankar. Där finns det också ett gemensamt intresse av att utföra något vilket kräver komspomiss.

Oavsett vilka undervisningsmetoder man använder som lärare så kommer några att gynnas och andra att missgynnas. Det är precis därför som man ska ha en bred arsenal (arsel skrev jag först ) av åtgärder och verktyg.
Självklart. Däremot menar jag nog att vissa verktyg i högre grad än andra gynnar vissa och missgynnar andra, och att man bör sträva efter att undvika dessa verktyg. I idrottsämnet t.ex är det svårt att syssla med bollsport utan att några är skitdåliga och andra skitbäst - och detta blir väldigt tydligt. När man uttryckligen tävlar eller bedömer fysiska prestationer, så blir det vissa som helt enkelt mår dåligt, och de som mår bra av det - tja, det är ofta de som minst behöver vare sig piska eller morot, dvs de som redan idrottar på fritiden.

Jag gillar inte tävlingar i andra ämnen heller, kanske jag ska tydliggöra. Trots att jag själv alltid hade mycket lätt för t.ex tävlingar i engelskan som gick ut på att vara bäst på att översätta etc, så såg jag ändå effekten på de som kanske allra mest hade behövt uppmuntran.

Jag är medveten om att andra inte delar min uppfattning, och det har jag inga problem att acceptera. Men det betyder inte att jag behöver hålla med, och jag förväntar mig att dessa andra också respekterar min ståndpunkt.

Jag tror att du vet lika väl som jag vad de flesta moderna läroplaner och skollagen säger om skolans uppdrag. Jag är rätt övertygad om att där inte står någonting om att uppmuntra till nationalistiska betraktelser eller ariska acceptabla kroppsformer.
Jag tänkte skriva något drygt om skillnad mellan öppen och dold läroplan, men jag är säker på att du redan har koll. Det finns massor som står i läroplanen som ignoreras, och det finns massor som inte står i den som likväl lärs ut.

Jag tror inte heller att idrottslärarna skulle vara mer fascistiska än sina kollegor.
Behöver inte betyda någonting, iofs. Det finns ganska gott om fascistiska lärare därute.

Det är en rätt stor skillnad mellan 1930-talet Tyskland och nutiden Sverige.
Vem har talat om tyskland? Jag talar om sverige, och jag tror dessutom inte att vi på sisådär en 40-50 år förändrat hela attityden och lärarnas inställning. Det är dessutom svårt att komma ifrån "idrottaridealet" när man håller på med just idrott.

Överlag är det absolut möjligt att det finns bra idrottslärare, som inte betygsätter snabbhet i slinga eller förmåga att spela fotboll, utan bedömer kunskaper i friskvård, vilja att röra sig, etc. men de allra flesta jag hört talas om, talat med eller själv haft har varit rätt inriktade på bollsport ("om du inte är med på fotbollen och det andra, gå och styrketräna - men då får du bara G"), friidrott, tävlingsmoment etc. Att de flesta av dem varit gamla fotbollsspelare etc kan vara en klar anledning...

Men som sagt, jag utesluter inte existensen av vettiga idrottstränare, och plural av anekdot är inte data. Och den som haft, har eller får en idrottslärare som inte kräver att man just spelar fotboll för att få betyget utan utgår från vettiga grunder, den är det bara att gratulera.

Idrotten som den ser ut idag och faktiskt praktiseras är enligt mig jäkligt dålig. Det gäller en massa andra ämnen också, såklart -d et finns gott om kassa engelsklärare som tycker att "översättning, glosor och grammatik" är ett bra sätt att lära ut språk, eller historialärare som har prov på mäktiga män och "viktiga årtal". När dessa ämnen kommer på tal brukar jag också brusa upp,d et är inget som specifikt gäller idrotten.


Det finns absolut sätt att göra idrott till ett vettigare ämne än vad det är idag. Däremot kan jag drömma om en dag där man omvandlat idrott till vad som i mina ögon är ett vettigt ämne.
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Re: O, det här måste jag testa…

Nu kommer jag lite sent till kalaset men jag måste bara få svara på detta påstående:

Inte om denna organiserade idrott är tävlings- eller prestationsinriktad.
Där jag hade idrott på gymnasiet så var den inte det.

Det står ingenstans i några dokument att den ska vara det.

I betygskriteriena för Idrott och Hälsa A så är i princip det enda kriteriet för Godkänt betyg att man deltager på lektionerna efter bästa förmåga.

Detta "bästa förmåga" finns med genomgående enda upp till MVG.

Jag säger inte att det inte finns dåliga idrottslärare där ute som kör prestationsinriktat, men de är inte repesentativa för min erfarenhet, och det är så långt vi kommer med anekdotiska bevis.

Det jag kan säga är: Närmar man sig idrotten med en förutfattad mening om att det kommer vara prestationsinriktat, att läraren hatar de elever som inte sportar på sin fritid och att man egentligen hellre skulle dricka upphostat slem än att vara där, så kommer,föga överaskande, idrotten leva upp till de här förväntningarna.

Dessutom så kan man få problem med G:et eftersom man med den attityden har väldigt svårt att deltaga på lektionen efter bästa förmåga.

/Marcus som fick MVG i Idrott och Hälsa A, utan att vara det allra minsta atletisk, med bollsinne som en vindruva etc.
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Re: O, det här måste jag testa…

I betygskriteriena för Idrott och Hälsa A så är i princip det enda kriteriet för Godkänt betyg att man deltager på lektionerna efter bästa förmåga.
Det stämmer inte eftersom det skulle vara ett flitighetskriterium. Det som eleven ska kunna och ha färdigheter i är följande:

Eleven genomför med viss handledning olika fysiska aktiviteter samt redogör för deras betydelse för hälsa och välbefinnande.

Eleven ger exempel på kostens betydelse för hälsan.

Eleven deltar i någon form av friluftsliv och använder sina kunskaper om friluftslivets olika former.

Eleven ger exempel på konkreta situationer för spänningsreglering, samt utför några olika rytmiska rörelser.

Eleven ger exempel på olika arbetsmiljöer och sätter dessa i samband med hälsa.

Eleven utför med visst stöd livräddande första hjälp.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,656
Re: O, det här måste jag testa…

Jag tror att du vet lika väl som jag vad de flesta moderna läroplaner och skollagen säger om skolans uppdrag. Jag är rätt övertygad om att där inte står någonting om att uppmuntra till nationalistiska betraktelser eller ariska acceptabla kroppsformer.
Om jag minns rätt, så deklarerade läroplanen när jag gick i skolan att skolan inte fick påverka elevernas värderingar, med ett enda undantag. Detta undantag är att eleverna ska fostras till demokratiska medborgare.

Låt mig diskutera utifrån antagandet att detta fortfarande gäller, eftersom jag inte har något aktuellare att gå på.

Hur kan man, mot bakgrunden av ett sådant direktiv, motivera de värderingar som kommer med gymnastiken? Hur kan man motivera att man påtrycker eleven värderingar om vad en hälsosam kropp är och hur den upprätthålls? Och hur kan man motivera den våg av miljöpartism som lärs ut i skolorna idag?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,656
Re: O, det här måste jag testa…

Vem har talat om tyskland? Jag talar om sverige, och jag tror dessutom inte att vi på sisådär en 40-50 år förändrat hela attityden och lärarnas inställning. Det är dessutom svårt att komma ifrån "idrottaridealet" när man håller på med just idrott.
Japp. Och för de som inte tycker att idrotten innehåller osunda nationalistiska värderingar, när såg ni senast en idrottstävling på TV där inte det fanns deltagare som inte tävlade för sitt land? Titta på resultattablåerna, man ser aldrig bara ett namn, det är alltid ett namn och en nationalitetsbeteckning, oftast också en flagga. Skulle man ens få ställa upp i tex OS och bara representera sig själv, utan att representera en nation?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,271
Gymnasieläraren är här!

Till att börja med: Här är betygskriterierna för Idrott och hälsa A:Skolverkets kriterier.

Nu har inte jag lusläst dessa kriterier, men jag kan verkligen bekräfta att den här kursen är sprängstoff bland gymnasielärare. Hur ska man göra med någon som är tjock, har dålig kondis och inget bollsinne? Ska den eleven aldrig kunna nå ett MVG?

På samma sätt kan man säga att en elev som är tondöv men har höga kunskaper om tex musik borde få svårt att få ett högre betyg i kursen "Estetisk verksamhet".

Min snabba, ogenomtänkte analys är att:

-Till en viss nivå kan man faktiskt få goda resultat tack vare att man har förstått idrottskursen. En bollrädd smart elev kan alltså få VG.
-Om man förstår hur man ska träna för att inte bli överviktig; tja då blir man heller inte överviktig. Att en snabb, bollskicklig elev alltså får ett MVG är i så fall reultatet av att denne har kunskaper, som denne utnyttjar för att nå goda resultat.

Men just idrottsämnet kan nog vara bland dem ämnen som blir mest orättvisa i skolan.

Fast det fixar väl Björklund och Anita Ferm va? (Anita Ferm ska ensam utreda hur den nya gymnasiskolan ska se ut...)

/Basse
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,271
På min arbetsplats är det så!

Fredrika Bremergymnasiet, Haninge kommun.

Vi har en "hälsostudio" där man kan träna självständigt, med egna valda moment.

Promenad är det första alternativ som erbjuds eleverna om de inte vill delta i den planerade aktiviteten.

Så...jag hoppas att det är så på flera skolor.

/Basse, håller med Walium annars!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,124
Location
Rissne
Re: Gymnasieläraren är här!

På samma sätt kan man säga att en elev som är tondöv men har höga kunskaper om tex musik borde få svårt att få ett högre betyg i kursen "Estetisk verksamhet".
Mjo, det här belyser lite det jag ser som en av de centrala problemområdena här.

De förutsättningar som krävs för att någon ska få högt betyg i engelska etc har vid undersökningar visat sig handla om det hem man kommer från - det är socialiserat.

De förutsättningar som krävs för att någon ska kunna få högt betyg i Musik eller Idrott, om fokus ligger på prestationer, är däremot på den biologiska sidan. Alla begåvas inte med en god sångröst (alla kan sjunga - men alla kan fan inte sjunga vackert), lika lite som alla begåvas med en fysik som tillåter en av prestera på idrotten. Om betygskriterierna är att man ska springa en sträcka - hur går det för rullstolsbundna? Hur går det för de som helst enkelt har problem med knäna, etc?

-Om man förstår hur man ska träna för att inte bli överviktig; tja då blir man heller inte överviktig.
Så de elever som inte har förkunskaperna redan när kursen börjar... vad händer med dem? Ofta har de ju blivit överviktiga redan när kursen börjar. Och då har vi inte ens börjat dra in biologiska faktorer...

Min tanke är att vem som helst som påbörjar kursen, oavsett förkunskaper eller tidigare aktiviteter eller kosthållning eller livsföring ska, realistiskt sett, kunna klara ett MVG. Förkunskaper och försprång kommer alltid att ge fördel, men de ska inte, tycker jag, vara förutsättningar för högre betyg.

Fast det fixar väl Björklund och Anita Ferm va?
Med tanke på hur mycket Björklund tycks vurma för de ideal som gällde i de gamla folkskolorna vad gäller det mesta, så skulle jag inte hålla några tummar.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,656
Re: Gymnasieläraren är här!

Om man förstår hur man ska träna för att inte bli överviktig; tja då blir man heller inte överviktig.
Inte nödvändigtvis. Jag känner flera som är fullt medvetna om vilken motion och kost de skulle behöva för att inte bli överviktiga, men som ändå gör ett medvetet val att prioritera att slippa motionera och kunna äta god mat.

Det kan vara ett informerat val. Varför ska man ha ett långt liv som är tråkigt och plågsamt om man kan få ett aningen kortare som man trivs med? Kvalitet över kvantitet.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Missa aldrig en chans att basha Björklund!

"Fast det fixar väl Björklund och Anita Ferm va? (Anita Ferm ska ensam utreda hur den nya gymnasiskolan ska se ut...)"

Hon har faktiskt ända till mars 2008 på sig att arbeta med sin utredning. Så det är gott om tid. Dessutom vet ju alla redan vad som är fel på skolan; för lite aga och tuktan och vad hände egentligen med latinet och hembygdskunskapen? Inte konstigt att dagens ungdomar är så vilsna och har så kontiga namn. :gremsmile:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,656
Re: Missa aldrig en chans att basha Björklund!

Hon har faktiskt ända till mars 2008 på sig att arbeta med sin utredning. Så det är gott om tid.
Grundproblemet ligger, imho, i att enmansutredningar inte är utredningar, de är bara en persons åsikter i nedtecknad form.
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
Re: Gymnasieläraren är här!

"Om man förstår hur man ska träna för att inte bli överviktig; tja då blir man heller inte överviktig"

Bara av ren nyfikenhet, vad är "överviktig" för sorts vikt egentligen? Det absolut vanligaste svaret brukar vara när man är överviktig enligt en BMI undersökning. Du ska ni veta att Body Mass Index är en uråldrig uppfinning som inte alls fyller någon funktion i att avgöra hur bra hälsa man har ELLER om man är överviktig (faktum är att BMI från början var en formel som tillämpades i "social fysik"). Ska man gå efter BMI-formeln så är te.x Brad Pitt ÖVERVIKTIG! Och givetvis är personer med mesomorfisk kroppsbyggnad också överviktiga enligt BMI:n. Faktum är att de som innehar mesomorfisk kroppsbyggnad kan träna hur mycket de vill, de kommer ändå rent överblicksmässigt vara "överviktiga" bara de har lite underhudsfett, men de kommer rent överblicksmässigt se ut som muskelberg om de inte har något underhudsfett.

Det ganska skrämmande är att många gymnastiklärare (och kvacksalvande fitness "experter") är typiskt inskränkta sportfånar som tror att BMI går att tillämpas på vad som hälst. Deras opartiska syn när det kommer till betygsbedömning är alltså inte särskilt "opartisk"...
 
Top