Nekromanti Betygskriterierna finnes här

Coffe_Kanon

Swordsman
Re: O, det här måste jag testa…

"Jag vill gärna se att alla elever växer upp till hela, lyckliga och trygga människor men ibland är de sina egna värsta fiender. Elevdemokrati och valfrihet i all ära men jag tycker ändå att det finns gränser för när man själv kan fatta informerade beslut."

Det är nog den tanken skolan har också. Problemet är att det ska inte vara varken ditt eller skolans val om eleven ska växa upp till en hel, lycklig och trygg människa. Iallafall inte på en gymnasienivå (grundskolan säger jag inget om). Eftersom att man fått i uppgift att fatta beslut i vad för linje man vill rikta in sig på själv, så ska man också få bestämma över sin egna kropp, oavsett hur fientlig man är mot sig själv eller inte.

Kontentan av det hela, det är ingen annans val än ens egna när det kommer till den egna kroppen. Att tvinga gymnasieelever till gymnastik är ungefär likvärdigt med att någon ska få tvinga en gravid kvinna till att göra abort, det är inte er kropp därför ska inte ni bestämma över den...

Troberg

Sinister eater
Re: Dessutom...[ANT]

...så är inte god hälsa frånkopplat goda studieresultat och ett lyckligt liv, vare sig det handlar om psykisk eller fysisk ohälsa så påverkar detta alla aspekter av din tillvaro.
Och det är inte statens sak att tvinga folk till ett lyckligt liv. Trodde Huxley dödat av den myten...

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Problemet är att det ska inte vara varken ditt eller skolans val om eleven ska växa upp till en hel, lycklig och trygg människa."

För det finns så mycket att vinna på att istället välja att bli olycklig, trasig och otrygg? Samhället som helhet tar ställning i en rad frågor som direkt och indirekt påverkar folks hälsa och liv, varför skulle skolan vara annorlunda? Jag tror att de flesta lärare skulle ha svårt att acceptera uppenbart dåliga val ifrån elevernas sida även om de inte kunde göra något åt dem. Ångest som bara kan dämpas av smärtan ifrån skärsår låter inte som en del av ett genomtänkt val.

"Att tvinga gymnasieelever till gymnastik är ungefär likvärdigt med att någon ska få tvinga en gravid kvinna till att göra abort, det är inte er kropp därför ska inte ni bestämma över den..."

Verkligen? Tja, så vitt jag vet så är gymnasiet en frivillig skolform fortfarande och det finns många som helt är frånvarande ifrån de ämnen som de ogillar av olika personliga orsaker. Deras betyg blir förstås lidande men det kanske är smällar man får acceptera om man ska stå fast vid sina viktiga principer? Eller så kan man välja den säkra utvägen, att officiellt böja sig för lärarna och skolan för att istället beklaga sig på internet.

krank

Går ondskans ärenden

Okej, det kanske är ett lamt bevis att de hör ihop språkligt. Det handlar ju inte om det, utan om att kroppslig inlärning inte är det skolan skall göra, utan intellektuell.

Fine, låt oss då även ta bort alla motoriska färdigheter

Förmåga att skriva eftersom vi måste använda händerna motoriskt (och jag har ju rätt att slippa skrivkramt)
Förmåga att läsa eftersom jag måste träna ögonkoordination (jag har minsann rätt att slippa få ont i ögonon och blir trött i huvudet)
Förmåga till informationssökning eftersom vi manuellt måste hämta böcker (jag har minsann rätt att slippa göra något annat än att sitta på arslet)
Skolan ska skita fullständigt i hur man lär sig, så länge man i slutänden kan det man ska. Sedan kan skolan ge förslag, men det är en annan sak.

Förmåga att skriva - snart har vi fungerande rösttolkar i datorer, då kan man slippa skriva om man inte vill. Fast man behöver fortfarande kunna formulera sig, känna till meningsuppbyggnad, etc.

Förmåga att läsa - det finns talböcker, och det kommer fler hela tiden.

Informationssökning - inte fan behöver jag lyfta på rumpan för att söka information på internet.

Min poäng här är att det inte är den rent praktiska aktiviteten som ska betonas, utan den teoretiska.

Överlag kan jag dessutom säga att japp - jag ser, elitistiskt nog, språkkunskap eller historiekunskap som mer personligt utvecklande och helt enkelt "bättre" än fotboll.

Överhuvudtaget innebär alla andra ämnen i skolan att man får förberedande kunskaper som krävs för att man ska kunna fungera som en god demokratiska medborgare - man ska kunna analysera händelseförlopp, se hur samhället blivit som det blivit, förstå andra kulturer, överhuvudtaget kunna fatta medvetna beslut och kunna backa upp sina påståenden. Idrotten däremot bygger på ett helt annat ideal, en helt annan idé - där är det "hälsan" som ska finnas i fokus. Problemet med detta är att de som genomför gympan genomgående menar att "idrott" naturligtvis inte primärt ska handla om hälsa utan om just idrott, vilket är två helt olika saker. Det mål som gymnastiken arbetar mot - god hälsa hos eleverna och medvetenhet om hur man beter sig för att bli mer hälsosam - går att nå på många andra sätt än t.ex häcklöpning, fotboll, och alla de andra genomidiotiska grejerna man tvingas igenom. I prtaktiken borde man kunna få lika bra betyg fom fotbollsgrabbarna i klassen genom att spendera lektionen med att ta en längre promenad. Det kan man mycket sällan göra. "Riktig" idrott, i de här människornas syn, handlar om prestation, ett väldigt osunt fokus på tävlingsinstinkten och att man pysslar med specifika idrotter.

Med andra ord - idrott kan inte mätas med samma sticka som resten av skolan, och missar dessutom målet med åtskilliga mil.

Troberg

Sinister eater

För det finns så mycket att vinna på att istället välja att bli olycklig, trasig och otrygg?
Nej, men för att det är ett giltigt val.

Samhället som helhet tar ställning i en rad frågor som direkt och indirekt påverkar folks hälsa och liv
Japp, och det är ett jätteproblem. För varje dag som går så minskar avståndet mellan förbjudet och obligatoriskt, och utrymmet för individen att välja sin väg blir mindre och mindre.

Tja, så vitt jag vet så är gymnasiet en frivillig skolform fortfarande
Bara på pappret, i praktiken behöver man i princip en gymnasieexamen för att flippa burgare på McD.

det finns många som helt är frånvarande ifrån de ämnen som de ogillar av olika personliga orsaker. Deras betyg blir förstås lidande men det kanske är smällar man får acceptera om man ska stå fast vid sina viktiga principer? Eller så kan man välja den säkra utvägen, att officiellt böja sig för lärarna och skolan för att istället beklaga sig på internet.
Aha, man ska straffa de som inte accepterar den statliga doktrinen genom att sabba deras framtida yrkesliv. Jag är glad att du inte är stadsminister...

krank

Går ondskans ärenden

Tja, så vitt jag vet så är gymnasiet en frivillig skolform fortfarande
Du vet att det där är den lamaste och mest patetiska ursäkten någonsin, va? Idag är inte gymnasiet frivilligt annat än på pappret.

Det är riktigt att skolan påverkar eleverna på många sätt. Jag ser ogärna att den påverkar elever till att inbilla sig att tävlingsinriktade sporter är bra, eller attfyfisk prestation är något att sätta nämnvärd vikt vid.

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Skolan ska skita fullständigt i hur man lär sig, så länge man i slutänden kan det man ska. Sedan kan skolan ge förslag, men det är en annan sak."

Fel. Läraren bör ha åtminstone grundläggande kunskaper om vilka inlärningssätt som existerar och ta hänsyn till dem i sin undervisning. Däremot bör han eller hon inte ta ställning för eller emot enskilda inlärningssätt genom att till exempel alltid ha skriftliga prov eller aldrig variera sin undervisning. En lärare som är helt okunnig om att det finns olika sätt att tillgodogöra sig information och kunskap kommer sannolikt att sabotera för stora delar av sina elever.

När det sedan gäller idrottsämnet eller ämnen överhuvudtaget så skulle jag inte vara så snar att nedvärdera det baserat på min egen åsikt. Visst vurmar alla lärare mest för sina egna ämnen, det hör till yrket, men det betyder inte att de ska vara blinda för elevernas åsikter eller engagemang. Organiserad idrott kan ge mycket nyttiga färdigheter till killar och tjejer i alla åldrar. Det är alltid positivt att lära sig saker särskilt om man har roligt samtidigt och det är fel att som lärare avskriva potentiella ingångar till kunskap utan vidare.

Sedan håller jag med om att idrottsämnet borde få en mer allmän hälsoprofil men det är jag säker på att vi har diskuterat tidigare.

Coffe_Kanon

Swordsman

"För det finns så mycket att vinna på att istället välja att bli olycklig, trasig och otrygg?"

Det spelar ingen roll, det är fortfarande mitt val om jag vill vara olycklig, trasig och otrygg.

"Tja, så vitt jag vet så är gymnasiet en frivillig skolform"

Det där verkar vara den mest typiska formen av vanföreställning hos lärare. Det är bara på pappret som gymnasieutbildning är frivilligt, det enda andra valet man har är att bli hemlös uteliggare, vilket i mina öron är en jävligt elak form av utpressning. Ibland undrar man om lärare ens lämnar klassrummet och tar sig en titt på det RIKTIGA livet ute i samhället.

"Deras betyg blir förstås lidande men det kanske är smällar man får acceptera om man ska stå fast vid sina viktiga principe"

I ett land som ska påstå sig avsky diktatur och främja individuellt ställningstagande, så ter det sig som en väldigt oproportinelig "smäll man får ta" när smällen ifråga rör sig om att bli hemlös uteliggare.

"Eller så kan man välja den säkra utvägen, att officiellt böja sig för lärarna och skolan för att istället beklaga sig på internet."

Det är ju just det jag håller på och gör, men leder detta till att jag blir "tacksam" för min nobla i-lands utbildning som så snällt tvingats på mig? Inte direkt va...

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Du vet att det där är den lamaste och mest patetiska ursäkten någonsin, va?"

Förvisso, men den äger trots detta en viss giltighet. Nu om någonsin finns det dessutom goda möjligheter att välja skolalternativ som passar och just idrotten ser väsentligt annorlunda ut när det gäller många friskolor där den bedrivs ut på gym eller idrottsanläggningar i närmiljön och utbudet av aktiviteter är större.

"Jag ser ogärna att den påverkar elever till att inbilla sig att tävlingsinriktade sporter är bra, eller attfyfisk prestation är något att sätta nämnvärd vikt vid."

Tja, du argumenterar ju överlag för en annan sorts idrottsämne snarare än ett slopande av idrott. Och jag har som sagt inget att invända emot att både idrott och matematik reformeras och anpassas till rådande omständigheter.

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Det spelar ingen roll, det är fortfarande mitt val om jag vill vara olycklig, trasig och otrygg."

Jag skulle vilja problematisera hela konceptet med fria val och vill fortfarande bibehålla min rätt att önska lycka och välgång för alla människor på vår jord. Att acceptera uppenbart negativa beslut tycker jag vore att ge upp och sluta bry sig. Passar rätt dåligt ihop med min människosyn överlag.

"Det är bara på pappret som gymnasieutbildning är frivilligt, det enda andra valet man har är att bli hemlös uteliggare, vilket i mina öron är en jävligt elak form av utpressning."

Tja, det finns säkert många hemlösa uteliggare med en gymnasieutbildning så du är nog inte säker hur du än gör. :gremsmile:

Och visst, det kanske är en tämligen skenbar valfrihet men den existerar ändå och valet av kurser, program och skola är påtagliga och betydelsefulla åtgärder för att forma din egen utbildning. Faktum är att du har större möjligheter än någonsin att aktivt påverka din egen utbildning.

"Det är ju just det jag håller på och gör, men leder detta till att jag blir "tacksam" för min nobla i-lands utbildning som så snällt tvingats på mig?"

Jag skulle inte tro att det är Sverige som nations fel att du är missnöjd med dina idrottslärare, dina erfarenheter av idrottsämnet och eventuellt med diverse internetpersonligheter. Med tanke på hur populära hälso- och idrottsprofiler verkar vara på gymnasieskolor så räknar jag med att inte alla elever (eller i alla fall inte alla föräldrar) är missnöjda med de rådande omständigheterna.

Coffe_Kanon

Swordsman

"Med tanke på hur populära hälso- och idrottsprofiler verkar vara på gymnasieskolor så räknar jag med att inte alla elever (eller i alla fall inte alla föräldrar) är missnöjda med de rådande omständigheterna. "

Nej men det gör ju inte mitt missnöje obeintligt eller hur? Bara för att en uttalad majoritet tycker om en sak så betyder ju inte det att det INTE finns folk sim INTE tycker om samma sak.

Dessutom, minskar mitt missnöje bara för att jag vet att det finns andra som inte hyser något missnöje? Nej...

Lindenius

Swashbuckler
Jag har fortfarande inte fått svar på…

Kan ingen insatt gymnasielärare beskriva hur man (as in skolverket eller dylikt) resonerar att tidsaspekten inte får vara en del av målrealterade betygskriterium.

//erik. (Psst… kan ingen moderator bryta ut hela den här deltråden och kalla den för "Betygskriterier" eller något?)

krank

Går ondskans ärenden

En lärare som är helt okunnig om att det finns olika sätt att tillgodogöra sig information och kunskap kommer sannolikt att sabotera för stora delar av sina elever.
Det var det jag menade, när jag skrev att skolan/läraren kan "ge förslag" på inlärningssätt.

Organiserad idrott kan ge mycket nyttiga färdigheter till killar och tjejer i alla åldrar.
Inte om denna organiserade idrott är tävlings- eller prestationsinriktad. fast vi kanske har olika definitioner på "nyttiga" färdigheter...

Sedan håller jag med om att idrottsämnet borde få en mer allmän hälsoprofil men det är jag säker på att vi har diskuterat tidigare.
Jag vill, som jag sagt tidigare, omforma ämnet till en mestadels teoretisk grej, med mycket frivillighet vad gäller det fysiska utövandet samt gott om alternatuiv, och att samtliga prestations- och tävlingsbaserade sporter ska bannlysas. Kalla ämnet "friskvård".

krank

Går ondskans ärenden

Förvisso, men den äger trots detta en viss giltighet.
Nej? Utan gymnasieutbildning har du ingen yrkesframtid, punkt. Du kanske kan ta igen gymnasiet senare, men om du ska arbeta så behöver du gymnasiekompetens.

Nu om någonsin finns det dessutom goda möjligheter att välja skolalternativ som passar och just idrotten ser väsentligt annorlunda ut när det gäller många friskolor där den bedrivs ut på gym eller idrottsanläggningar i närmiljön och utbudet av aktiviteter är större.
Jodå, om pengarna finns eller man råkar bo i rätt kommun är säkert valmöjligheterna stora. Det ser jag dock snarare som ett av de många problemen med friskolorna än en av de eventuella fördelarna.

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Inte om denna organiserade idrott är tävlings- eller prestationsinriktad. fast vi kanske har olika definitioner på "nyttiga" färdigheter..."

Jag skulle inte gå så långt som att säga att tävlingar eller prestationsinriktade utmaningar alltid är av ondo, inte gynnar någon och borde bannlysas. Visst bör man ifrån skolans sida vara försiktigt med sådana saker inom alla ämnen och sammanhang men jag tror absolut att folk kan bli sporrade av dylika utmaningar.

Idrott är en organisationsform och ett sätt att umgås, utövarna får lära sig att ta ansvar för sig själva, passa tider och känna att de är delaktiga i något större. Många äldre ungdomar går också in och undervisar yngre eller arbetar extra som domare. Jag är alltså långtifrån redo att avskriva idrotten som något ondskefullt. Alla former av dåligt genomtänkt och ålderdomlig undervisning är skadlig oavsett ämne. Friskvård och hälsa är alldeles för aktuella och viktiga ämnen i dagsläget för att vi ska kunna förvänta oss att idrotten försvinner ur schemat.

"Jag vill, som jag sagt tidigare, omforma ämnet till en mestadels teoretisk grej, med mycket frivillighet vad gäller det fysiska utövandet samt gott om alternatuiv, och att samtliga prestations- och tävlingsbaserade sporter ska bannlysas. Kalla ämnet "friskvård"."

Det vore märkligt att reducera något så uppenbart praktiskt till sin raka motsats. Såhär tyckte jag sist och det gäller fortfarande.

krank

Går ondskans ärenden

Jag skulle inte gå så långt som att säga att tävlingar eller prestationsinriktade utmaningar alltid är av ondo, inte gynnar någon och borde bannlysas. Visst bör man ifrån skolans sida vara försiktigt med sådana saker inom alla ämnen och sammanhang men jag tror absolut att folk kan bli sporrade av dylika utmaningar.
Frågan är inte om vissa kan tänkas sporras - frågan är snarare huruvida vissa kommer att halka efter. Vilket alltid är fallet när man har tävlan inblandad: Vissa vinner, andra förlorar.

Frågan blir med andra ord huruvida det tävlingsinriktade är något man ska uppmuntra genom skolan. Jag, som anser att vi redan har för stort fokus på idrott och tävling i dagens samhälle, idoliserar idrottstjärnor i alltför hög grad och absolut lägger för stor status i prestation inom olika idrotter anser heller inte att detta är sånt som ska premieras i skolan. Det är helt enkelt inte värderingar jag vill se i framtidens samhälle.

Det vore märkligt att reducera något så uppenbart praktiskt till sin raka motsats.
Märkligt, kanske - men bara för att det är "märkligt" betyder det inte att det är dåligt. Det är som sagt det utpräglat praktiska jag är emot. Jag vill med andra ord egentligen ta bort idrotten helt från schemat, och ersätta den med något som i mina ögon dels passar bättre ihop med vad skolan borde pyssla med och som dessutom ger bättre förutsättningar för att eleverna på sina egna villkor ska kunna prioritera friskvården (vilken i princip är den enda del av idrotten jag egentligen kan förlika mig med).

Idrottsämnet har sedan det införts varit kopplat till en hel hög minst sagt underliga värderingar. Att förvänta sig att ett ämne som redan från början byggt på idéer om "fostran till fosterlandskärlek" och dyrkan av "den idrottande kroppen" och tävlingsmomentet ska förändras utan att man egentligen byter ut särdeles mycket känns minst sagt naivt.

ripperdoc

Myrmidon

Du måste verkligen ha avskytt (avskyr?) gympan... jag menar, jag hade inget till övers för gymnastiken och skolkade mig raka vägen till ett knappt G, men att likställa det med tvingad abort, etc, etc? Det låter lite drama queen för mig :gremsmile:

Coffe_Kanon

Swordsman

"Det låter lite drama queen för mig :gremsmile: "

Bah! Det är inget dramatiserande, det är en ren principsak. Jag är en principfast person. Och givetvis hatar jag gymnastik/Idrott och hälsa/obligatorisk friskvård och fan och hans moster.

//Coffe - Principfast som få

johoohno

Warrior

Kontentan av det hela, det är ingen annans val än ens egna när det kommer till den egna kroppen. Att tvinga gymnasieelever till gymnastik är ungefär likvärdigt med att någon ska få tvinga en gravid kvinna till att göra abort, det är inte er kropp därför ska inte ni bestämma över den...
Tja, för mig vore det helt okej att du som elev kan ifrånsäga dig idrotten MEN att du då även ifrånsäger dig din framtida sjukförsäkring till dess att du om igen ägnar dig åt friskvård.