Nekromanti Betygssystem på recensioner

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jag har funderat en del på hur recensionernas betyg ska vara i framtiden, för det system vi har nu (med tre betyg, Text, Layout och Innehåll, i sexgradiga skalor) är inte helt förträffligt, för att inte ta i så jag storknar.

Så frågan är - om just du fick önska hur betygen ska presenteras i framtiden, hur skulle du vilja ha det då för att få ut så mycket som möjligt av betygen?

Krille

Super Moderator
Alla betygsystem suger

...och innan ni börjar fundera på att avskaffa betygen helt så måste jag säga att betygslösa recensioner också suger, så det är inte heller någon lösning.

Ze point är att vilket system som ni än kan komma på så kommer det också att suga, så det är lika bra att behålla det ni har. Det suger ändå precis lika mycket som varje annat tänkbart system.

Dimfrost

Special Circumstances
Jag föredrar nog systemet på rpg.net med Style och Substance som de två kategorierna, men egentligen känns det som det kvittar. Det känns svårt att hitta något verkligt bra betygssystem, så Krille har kanske rätt. Jag ska fundera lite dock.

/Dimfrost

Troberg

Sinister eater
Jag skulle vilja se beskrivande betyg istället för värderande betyg. I stället för bra/dåligt skulle jag vilja ha skalor som tex:

Regler: Lätt <-> Tungt
Värld: Obefintlig <-> Detaljerad
osv.

På så sätt kan läsaren själv göra om det till bra/dåligt efter sina egna preferenser. Man talar så att säga om vad mätintrumentet visar, men låter läsaren dra sina egna slutsatser om vad det innebär.

Rising

Vila i frid
Jag har faktiskt inte ens tänkt på betygsystemet på de senaste recensionerna jag läst här.

Jag har läst intressanta, fylliga och välskrivna recensioner som sakligt och initierat gått igenom produkten så väl att jag själv kunnat bilda mig en (inbillar jag mig) god bild av spelet i fråga; men de har också varit tillräckligt personligt färgade för att vara god läsning och inte bara död maskintext. Dessutom har recensionerna i många fall haft en udd som lett vidare till diskussioner här på forumet; vilket jag anser är ett stort plus. (Även om jag inte är helt säker på att recensenterna upplever det på samma sätt)

Så; menar jag att betygssystemet ska avskaffas eftersom jag ändå inte märker dem eller behöver dem? Nä... bara om ni recensenter tycker de är jobbiga. För egen del tycker jag att recensionerna görs så bra för tillfället att jag inte vill ändra ett dugg.

Johan K

Gammal & dryg
För min del så ser jag 2 vägar som amn kan gå, antagligen så behålelr man de betyg som de är nu. Tycker att de funkar alldels utmärkt som de är faktsitk. Elelr så slopar man dem helt & skriver sin recension helt upp & ner som den är & skippar betygen.

Sodivra

Champion
Schysst... [NT]

Visserligen har det rimligtvis tagits upp i recensionen, men en sammanfattning är ju inte fel.

The_Gorger

Hero
Det som är problem med betygen (enligt mig) är inte när man läser recensionerna, utan när man skriver dem. "Layout & Bild" liksom "Innehåll" tycker jag är juste, men "Text"? Kanske ta bort text och ersätta med "Ballhet" eller "Inspirationslusta" eller något annat som ens ev. exaltering. En annan idé kan ju vara att ha kvar det som nu, men bara ta bort "Text".

Tärningarna tycker jag är roliga, och kan vara kvar.

Foggmock

Myrmidon
Jag tror jag förespråkar ett fritt betygssystem. Låt recensenten hitta på tre egna kategorier som han tycker representerar vad han tycker om spelet och låt han sätta tre siffror. Kan bli meckigt att programmera, dock.

Då går det inte att jämföra spel emellan, men det går ju knappt som det är. Eon kan då få en sexa i "saklighet" medan DoDT får en sexa i "mysighet".

...och nu höll jag på att skriva under inlägget med samma sak jag skriver under alla ärenden på jobbet med. Eller typ,

MVH, Christoffer Fogelström, Spelveckanansvarig.

Jag har jobbat lite för mycket på sistone, tror jag. :gremsmirk: :tekopp:

Feuflux

omjonasson.se
Styrkor/Svagheter

En annan grej man skulle kunna ha en är avslutande lista med styrkor och svagheter hos spelet.
Styrkor: Inspirerande världsbeskrivning, stilrena bilder och välförklarat karaktärsskaparkapitel.
Nackdelar: Dåligt layoutad text, konstiga regler för strid och alldeles för mycket färdigheter.

Behålls tärningarna kunde det kanske vara kul med en ordentlig överblickssida där man ser samtliga recensioner som den aktuella recensenten gjort (om ingenting har fått en sexa i grafikbetyg av honom/henne är ju en femma värt mer än för en recensent som sätter sexor på allting osv).

Fast jag läser ju vanligtvis inte recensioner jag (eftersom jag inte köper nya rollspel särskilt ofta och annars är det för mycket jobb). Feng Shui och Serenity läste jag om båda innan jag köpte... men jag minns inte vad jag hade velat veta. :gremtongue:

Troberg

Sinister eater
Re: Schysst... [NT]

Visserligen har det rimligtvis tagits upp i recensionen, men en sammanfattning är ju inte fel.
Om inte annat så tvingar det recencenten att tänka mer i beskrivande banor och mindre i värderande banor. Man planterar så att säga frågan "Hur ser den här egenskapen ut?" istället för frågan "Hur bra är det här?" i recencenten.

Sodivra

Champion
Näää... Då kommer alla spel få något helt långsökt kriterie som de alla dessutom får sex i! För att... det är så. Jag pluggar psykologi!

Foggmock

Myrmidon
Re: Styrkor/Svagheter

Damn. Du tog ju vad min hjärna lyckades skita ur sig, skulpterade det till en staty som förgylldes och ställdes på ett torg.

Jag tänkte att man kunde själv välja kategorier, typ "Layout: 5" "Rolighetsgrad: 2" osv, men då kan man skriva Layout på styrkor och Rätt tråkigt spel på svagheter istället. As-smart!

Gordeg

Hero
Det är väll snarast något som tas upp i den recenserande texten.
Inte om de beskrivande betygen är gemensamma för alla recensioner. Jag utgår från att syftet med att överhuvud taget ha ett system för betygssättning är att man ska kunna jämföra olika spel och produkter med varandra. Det är tex inte alls säkert att alla recensenter vill prata om hur lätt eller tungt regelsystemet är.

Däremot tycker jag att Feoflux förslag om styrkor/svagheter eller betygkriterier som recensenten får välja själv behandlar sånt som egentligen ska tas upp i den recenserande texten. Ett sådant värderingssystem kan inte användas för att rakt av jämföra olika produkter med varandra eftersom man lyfter fram olika "variabler" varje gång.

Så jag tycker fortfarande att Trobergs förslag är det bästa hittills.

Gordeg