Nekromanti Betygssystem på recensioner

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jag tror det kan fungera, ska fundera på det [nt]

NT = No Text (Ingen text)

Gordeg

Hero
Argumentet "vi recenserar produkterna, inte spelgrupperna" har stötts och blötts flera gånger på Fenixforumet, och när saken ställts på sin spets har det i mina ögon visat sig att den verkliga anledningen till att man inte använder speltest är att recensenterna inte har tid med speltest. Vilket är ett helt okej argument, men märkligt nog vill ingen luta sig mot det argumentet. Istället upprepas "vi recenserar produkterna, inte spelgrupperna" som ett mantra.

Om man primärt hänvisat till tidsbrist hade man åtminstone haft trovärdighet.
För om recensenterna kan förutse hur en produkt kommer att fungera i en spelgrupp utan att faktiskt prova den måste de väl också kunna skilja på fel i spelgruppen och fel i produkten?

Gordeg

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
One grade to rule them all

Jag tycker att betygssystem på saker som recenseras har många likheter med färdighetssystem i rollspel. I båda fallen strävar jag mot färre betyd/färdigheter hellre än fler. Det perfekta betygssystemet är därför, enligt min uppfattning, ett enda betyg på hela produkten -- naturligtvis följd av en omfattande text som förklarar varför recensenten satte just det betyget.

En del av mig är för avsaknad av betyg, men den delen har läst för många recensioner i Dagens Nyheter och efter avslutad läsning högt ställt frågan "Men tyckte du att boken/filmen/skivan var BRA då?", för att våga uttala sig mer än såhär.

/tobias

Dimfrost

Special Circumstances
Nej, jag tycker verkligen att det är vettigt att recensera spel utan att ha spelat dem, och det beror inte bara på tidsbrist. Jag tror att argumenten gicks igenom ganska ordentligt sist Theo var här och bjäbbade kring recensionerna av Riotmindsprodukter, men jag orkar inte kolla upp det nu.

om recensenterna kan förutse hur en produkt kommer att fungera i en spelgrupp utan att faktiskt prova den måste de väl också kunna skilja på fel i spelgruppen och fel i produkten?
Ja, det kan de säkert, men det kan vara svårare. Det känns betydligt lättare att läsa med någon form av objektivitet än att bortse från allt annat förutom själva spelet som påverkar spelupplevelsen vid ett spelmöte.

Jag säger inte att det nödvändigtvis är en nackdel att speltesta spelet, men jag hävdar å det bestämdaste att det inte är nödvändigt att testa en rollspelsprodukt för att kunna skriva en bra recension av den.

/Dimfrost

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jag kan väl utgå ifrån mig...

Jag anser att tidsbrist inte är ett legitimt skäl, åtminstone inte för recensionerna på Rollspel.nu som mer eller mindre saknar deadline. Däremot håller jag helt med Dimfrost i det han skriver om att objektiviteten inför produkten blir större om man inte speltestar det. Så ja, jag kommer upprepa "vi recenserar produkterna, inte spelgrupperna" men det är för att jag verkligen tycker att det är viktigt för slutomdömet av produkten, inte för att det är ett mantra jag känner att jag behöver upprepa.
Och trovärdighetsdelen får stå för de som läser, men jag anser att en ärlig approach, dvs den jag har i frågan, är viktigare än att folk inte tror på det jag påstår. Det är så sällan skeptiker ändrar sig ändå. :gremsmile:

Gordeg

Hero
Det känns betydligt lättare att läsa med någon form av objektivitet än att bortse från allt annat förutom själva spelet som påverkar spelupplevelsen vid ett spelmöte.
Det kanske känns lättare, men det mesta blir lättare när man inte behöver anpassa sig till andra. Det jag menar är att all form av bias som följer en testspelgrupp också finns hos den individuelle recensenten, och kanske ännu starkare eftersom det inte finns andra personer där som tvingar recensenten att pröva sin uppfattning.
Angående fel som "spiller över" från spelgruppen till produkten så tror jag inte att det finns några perfekta spelgrupper. Spelledaren måste ändå alltid göra anpassningar och det är intressant att veta hur lätt det är att göra sådana anpassningar.

Filmer är gjorda för att ses, böcker är gjorda för att läsas, men rollspel är gjorda för att spelas. Även om jag, som alla andra, har en del rollspelsprodukter i min hylla jag bara läst utan att spela dem.

Visst skrivs en del bra recensioner utan speltest, men som regel tittar jag ganska noga på vem det är som skrivit recensionen. Gör inte du det?
Om inte annat är det bra om det framgår av recensionen om speltest gjorts eller inte.

Gordeg

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag håller med Dimfrost i den här frågan och liknande diskussioner har tidigare förekommit på Fenix-forumet. Spelupplevelsen är ännu mer individuell än läsupplevelsen eftersom den inte bara påverkas av en persons erfarenheter och synsätt utan en hel grupps. En betygsättning efter ett speltest blir mer en betygsättning av en grupp rollspelare än av ett rollspel.

Inte ens när jag spelleder ett konventsscenario så kör jag helt enligt vad som står i äventyret, särskilt inte om jag tycker att det finns dåliga eller mindre bra detaljer.

De delar som man eventuellt kan speltesta är regeldetaljer, skapa en rollperson, testspela en strid, skapa en egen trollformel och så vidare för då kan man tydligare märka om de är trasiga, opedagogiska eller helt enkelt bara konstiga.

Men ett äventyr är något helt annat och här tycker jag att ett speltest ger en mer missvisande bild än vad enbart en genomläsning gör. Alla spelledare kommer antagligen att läsa igenom äventyret om de köper det, men de allra flesta kommer sedan att göra anpassningar till sina spelare och deras karaktärer. De kommer alltså att bearbeta äventyr som de som spelledare bör göra, därmed kommer de också att bli delaktiga i något annat, större än den ursprungliga produkten. Och så svårt är det faktiskt inte att dra välgrundade slutsatser utan att testspela.

"Hmm, äventyret handlar om ett krig mellan prostituerade huvudfotingar i Paris slum på 1700-talet och är skrivet på toalettpapper. Jag står och väger mellan "bra" och "bäst", det här kräver ett speltest!"

:zeppelinare:

Dimfrost

Special Circumstances
Oreserverat medhåll [NT]

NT=Nedrans Tapirman som skrev vad jag hade tänkt skriva! :gremelak:

/Dimfrost

Arfert

Facit
Re: Alla betygsystem suger

Får hålla med Krille här...

Både Fenix och rollspel.nu:s system suger, för det verkar vara svårt för recensenterna att tolka vad som menas med till exempel "intryck", "innehåll" eller "text" till exempel. Det verkar som olika personer ibland betygssätter olika saker inom respektive betygsområde.

Om man gör betygen ännu mer detaljerade så kommer förvirringen bli större.. sen kan man göra det enklare också med en skala.. 1-6 till exempel, från kasst till mästerverk. Ett sånt betyg ger ju mindre information i sig, men man läser ju själva texten också förhoppningsvis.

Ulsak

Veteran
Re: Alla betygsystem suger

poängen med betygssystemen är ju att man kan relatera spelen på något sätt.
Precis som inläggen antyder, så har man ju ändan bak hur än man vänder sig. Problemet med Rollspel.nu:s recensioner är att man ej hittar det så lätt ...