Nekromanti Betygsystemet i Recensionerna

chrull

Stockholm Kartell
Kära besökare.

Jag har som recensionsansvarig länge funderat på hur det egentligen är med betygen i recensionerna. Som det är nu använder vi oss av ett 3t6-system som givetvis är charmigt och passande för en rollspelssida, men föga praktiskt på något sätt. Bara att betygsätta något som är medelbra blir svårt. Inget kan vara den där på en 1-5skala så neutral 3:a. inget är en 5:a på en 1-10 skala. 3 eller 4. vad ska jag ta?

Efter en diskussion på eonforumet noterar jag att jag inte, som jag tidigare trott, varit ensam om att tycka det verkar vara knas på betygssytemet.

Så min fråga är om något behövs göras?
Ska vi förändra systemet? göra det tydligare?
Ska skalan ändras?
Ska de saker som betygssätts ändras?
Ska betygen bort helt och hållet?

I slutänden blir det såklart jag som väljer hur vi gör, men det är ju ni som ska läsa recensionerna, så kom med förslag, synpunkter och annat.

Och i den här tråden är det helt okej med "jag håller med-inlägg".

chrull

Big Marco

Läskig
Det blir kort då jag måste till jobbet.

Jag tycker att betygssystemet fungerar bra. Siffrorna är ändå en sammanfattning av vad som sägs i recensionstexten - som är det viktigaste för mig. Om det finns höga eller låga sifferbetyg blir jag dessutom mer intresserad av att läsa texten för att få en förklaring varför.

Ergo - du kommer inte att finna en enda sifferskala som känns mer rättvis, bättre, whatever, för siffrorna kommer ändå att användas subjektivt, både när de förs in av recensenten och tolkas subjektivt av läsaren, utifrån respektive individers erfarenheter och referensramar.

Jag tycker de kan behållas - charmen med 3T6 gillas.

Troberg

Sinister eater
Bara att betygsätta något som är medelbra blir svårt. Inget kan vara den där på en 1-5skala så neutral 3:a.
Jag gillar att det inte finns ett fegisomdöme att falla tillbaka på. Ska man recensera måste man vara beredd att ha åsikter, inte bara flyta runt med ett "det är väl ungefär som andra spel".

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Bara att betygsätta något som är medelbra blir svårt. Inget kan vara den där på en 1-5skala så neutral 3:a. inget är en 5:a på en 1-10 skala. 3 eller 4. vad ska jag ta?
Somliga anser att det är pedagogiskt riktigt att ha en sådan betygsskala då det tvingar användaren att tänka efter istället för att helt enkelt sätta ett medelbetyg. För min del kvittar det.

Jag gillar betygsskalan, den känns anpassad till sammanhanget och är inte mindre intuitiv än andra betygsskalor.

Parentes:
Det jag undrar över är om betygsskalan är tänkt att vara normalfördelad, som en vanlig betygsskala ofta är, eller om den som en tärnings resultat ska vara jämnt fördelad över hela skalan. (Ja, jag vet att det antagligen inte finns någon policy för det, jag ville bara ställa frågan.)

/tobias

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Radikalt förslag

Inför två betyg: tummen upp eller tummen ner. Det tvingar recensenten att ta ställning. Fast det är klart, då "fegar" man troligen oftare än "sågar".

För min del säger nummerbetygen ingenting. Jag vill hellre ha en balanserad recension, och ett avslutande omdöme, typ "jag gillar det här, och tycker att det var kanonbra".

M.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Off with her head! ...

Eh … jag menar: bort med sifferbetygen!

Tvinga folk att skriva ordentliga recensioner, där det framgår av texten hur bra/medioker/dålig produkten är, vem som skulle kunna ha glädje av den etc.

Siffror är för fegisar!

Phelan

Hero
Så länge det är olika personer som skriver recensionerna så är sifferbetyg helt meningslösa och kan kastas ut. Det enda som är relevant där är själva recensionen och att den är så tydligt skriven att det framgår både vad personen som skrivit tycker, men även varför. Det är allt jag behöver för att kunna dra egna slutsatser av det hela.

Däremot, om det skulle vara så att det är samma person som skriver alla recensioner så kan siffrorna betyda något, för då kommer det bli en stringens i betygsättningen. Förvisso bara en stringens orsakad av den subjektive recenscenten, men man lär sig ju efter ett tag på vilka grunder som saker sågas eller hyllas, och då fyller siffrorna en funktion genom att de hastigt kan säga något om produkten som recenserats.

Mvh / Phelan

Troberg

Sinister eater
Re: Radikalt förslag

Inför två betyg: tummen upp eller tummen ner. Det tvingar recensenten att ta ställning.
Japp, mycket bra ide! Dock bör det finnas en obligatorisk motivering för varje bedömningspunkt, annars säger det inte så mycket.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
En annan variant

En d20-tidning hade varianten:

Höjer ribban
Samma lika som förr
Når inte upp till den gängse standarden

M.

Dimfrost

Special Circumstances
Jag har två förslag. Antingen slopas betygen helt, eller så kompletteras de med en ordentlig guide om vad varje betyg innebär så att vi får någon sorts konsekvens mellan olika recensenter. Visst kommer det alltid att finnas personliga avvikelser, men vi blir åtminstone av med tveksamheten när det gäller betygens definitioner.

/Dimfrost

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: En annan variant

En d20-tidning hade varianten:

Höjer ribban
Samma lika som förr
Når inte upp till den gängse standarden
Vilket betyg fick "Book of Erotic Fantasy" på den skalan? :gremwink:

/tobias, försöker vara snabbare än troberg

Pendragon

Swashbuckler
Åt helvete med betygen. Det slutar bara i snoppmätning ändå. Person A blir irriterad på recensent B för att produkt C fick högr betyg än produkt D osv. Sifferbetygen funkar bara om betydligt färre recensenter gjort fler recensioner oftare.

/Joel

Troberg

Sinister eater
Re: En annan variant

Vilket betyg fick "Book of Erotic Fantasy" på den skalan?
Antagligen "Höjer ribban" och "Når inte upp till den gängse standarden" på samma gång...

Krille

Super Moderator
Några förslag, under förutsättning att betygen är kvar:

Snortydliga riktlinjer om vad siffrorna menas! Det nuvarande bråket handlar till stor del om huruvida ett i stort sett perfekt innehåll förtjänar högsta betyg även om det finns brister, eller om det krävs ett perfekt innehåll utan brister för toppbetyget. Det är alltså ett problem med tolkningen av kraven för betyget.

Ska betygen vara kvar, inför snortydliga riktlinjer om vad de olika betygen innebär med exempel, som recensenten måste vara förtrogen med och gärna läsarna också.

Alternativt, recensentens betyg måste motiveras, inte bara i texten utan som en tooltip som visas när man pekar på betyget. Jag har mycket lättare att tro på en sexa om recensenten faktiskt motiverar varför han ger just det betyget, inte bara beskriver hur bra spelet är i texten.

Låt läsarna betygsätta själva! Bygg en funktion där läsarna får sätta betyg själva. Resultatet kan visas med ett medelbetyg, men det vore att göra för lätt för sig. Istället kanske man skulle visa en graf där läsarnas betyg visas mer fördelningsmässigt. Ju mer färg på ett betyg desto större andel har tittat på den.

En kul grej skulle ju kunna vara att man loggar recensentens betyg och läsarens betyg. Sedan kan man ta fram en "credibility rating" på recensenten, individuellt för varje användare. Om recensenten Rudolf konstant höjer d20 till skyarna och ger toppbetyg till allting som det står d20 på, och jag är mig själv och sätter rätt låga betyg på allt d20, så kan mina betyg på Rudolfs recenserade spel jämföras med Rudolfs betyg, och resultatet visas som att Krille endast tror på Rudolfs recensioner till 12%.

Dessa funktioner förutsätter förutom lite extra programmerande dessutom lite kunskap i statistik. Tyvärr kan jag inte hjälpa till, eftersom jag bara vet att det går, men inte har någon aning om hur (det var tolv år sedan jag läste sadistik).

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Eller så...

...utser man "referensprodukter" för varje betygsskala.

Typ för "form"

6. Forgotten Realms Campaign Setting
5. Jorges Bestiarium
4. D&D Player's Handbook 3rd edition
3. Mutant: UA
2. Gemini
1. RaHoWa

Hmmmm... när jag funderar på det känns det ganska omöjligt. Tyvärr.

M.

Foggmock

Myrmidon
T10 åt folket!

Jag tycker att en tiosidig skala ska införas istället. Dels blir den mer finkornig (= bättre) och dels är T10 det bästa systemet.

Utöver detta kan man rekommendera recensenterna att förklara varför BluttanBlä RPG fick en sjua i layout men bara en fyra för innehåll, och får på så sätt med en förklaring på vad varje recensent menar med just sin tia eller etta. Var det perfekt utan brister eller perfekt med brister? Exakt problemet som födde diskussionen om Eon 3.

Foggmock - inlägget sponsrades av Rävsvans förlag :gremwink:

ripperdoc

Myrmidon
Vilken skala det är spelar inte så jättestor roll. Huvudsaken är att sifferbetygen motiveras och att motiveringarna stämmer överens hos olika recensenter. D.v.s. om recensent A skriver "Den här produkten har inga brister överhuvudtaget" som motiv till en sexa medan recensent B skriver "Den här produkten är jättebra om man bortser från ett gäng missar" som motiv till sin sexa så är något fel. Visst, vi kan inte göra några absoluta regler, men folk ska känna igen sig i betygsystemet trots olika recensenter. Jag stödjer alltså Krilles förslag om ett snortydligt reglemente. Kan vi inte fixa det får vi skippa betygssiffrorna. Man behöver dock inte skriva så mkt för varje siffra. Snabbt exempel:
1 Helt kasst. Köp aldrig, ens under pistolhot.
2 Inte alls bra, köp bara om du särskilt behöver just det och det eller vill ha en komplett hylla
3 Okej, men inte mer. Kan köpas men det är kanske inte värt pengarna.
4 En bra produkt. Köp om du har pengar över.
5 En riktigt gedigen och välgjord produkt. Väl värt pengarna.
6 Superb. Du kan inte vara utan den. Sälj din mormor och köp den.

Mina kommentarer var inriktade på om man ska köpa eller inte. Det kan förstås vara andra kommentarer mer lämnade för ex. innehåll, layout, etc.

/RD

Big Marco

Läskig
Re: Nonsens

Dock, det hela fallerar på att det fortfarande är subjektivt. Det kommer alltid att vara subjektivt. Alltid. Det går inte att bygga ett objektivt system, eftersom det är som anses vara objektivt är fortfarande subjektivt. Siffrorna, oavsett hur de motiveras, är godtyckliga och tämligen ointressanta, annat än för en viss överblickbarhet och som sammanfattning. Men det viktiga i varje recension är texten och motiveringen och beskrivningen.

Själv tycker jag att fokuset är helt skevt i debatten. Vi kan siffror, nallar, troll, eoner, gatsten, röda flaggor, bokstäver, whatever som symbol, och vi kan ha en skala som är 1 till X olika nivåer, men det spelar fortfarande ingen roll. Det kommer ändå att tolkas subjetivt.

Även med Krilles "snortydliga" siffergrunder kommer samma debatt att återkomma, för det går inte att göra snortydliga regler när det handlar om uppfattning, känslor och personligt tycke och smak.

Jag hävdar fortfarande att det fungerar bra som det är. Det fungerar och ett nytt system kommer inte att göra det bättre - det kommer bara att vara nytt.