Nekromanti Betygsystemet

Rickard

Urverk speldesign
Det var ett bra tag sedan det nya (och för mig vettiga) betygsystemet infördes, men vad har det egentligen medfört? Är det någon som bryr sig om systemet? Vilka tendenser har vi sett i de trådar som fått många betyg?

/Han som gärna skulle vilja se en sänkning till tre röster som krävs innan betyget syns

Johan K

Gammal & dryg
Well, inte så at jag bryr mig direkt om betygssytemt. Om jag ska vara ärligt så tror jag at jag röstat på nån tråd ett fåtal gånger.. Så för min del så kvittar det om man har kvar det eller ej.

G

Guest

Guest
Vilka tendenser har vi sett i de trådar som fått många betyg?
Vet ej, förstod aldrig hur man skulle läsa av det nya systemet, vad betyder hjärtat och vad betyder procenttalet typ?

/Zorbeltuss som känner sig lite bakom

Rickard

Urverk speldesign
Vet ej, förstod aldrig hur man skulle läsa av det nya systemet, vad betyder hjärtat och vad betyder procenttalet typ?
Procenttalet och hjärtat visar tillsammans visar hur många positiva "tummen-upp"-röster som tråden har fått. Om du håller muspekaren över hjärtat i den här tråden så ser du att fem har röstat, vilket innebär att (1 / 5 = 20%, 40% / 20% =) två stycken som har gett positiva röster och således (5 - 2 =) resterande tre har gett negativa röster.

/Han som tar de få svaren och de negativa rösterna som att ingen faktiskt bryr sig om röstningssystemet, vilket är typ vad han misstänkte när han startade tråden

Lindenius

Swashbuckler
Som man frågar får man svar

Jag har i min roll som universitetslärare allt mer kommit att ogilla betygsättning. Kanske mest just för att man får svar som man frågar och vice versa. Alltså: vad är det vi egentligen svarar på när vi sätter betyg eller vad säger egentligen betyget om vad vi vill ha reda på.

Jag menar, om det är hur bra folk tycker tråden är, är inte antalet inlägg en lika bra indikator?

Handlar det om kvalitet? Tja, lika många kan sätta ett dåligt betyg för att inlägget är för långt (d v s inte kul och underhållande vid blotta igenom-ögnandet).

//erik. skickar en flirtkulan till nästa person.

Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Re: Som man frågar får man svar

Jag menar, om det är hur bra folk tycker tråden är, är inte antalet inlägg en lika bra indikator?
håller med, ett inlägg som upprör och förbannar folk får antagligen dåligt betyg... Men de är nog oftast dessa inlägg som faktiskt är nyttiga och får folk att tänka till och agera.

"facket har blivit bra på att hålla sina medlemmar lugna, men fackets roll borde vara att förklara allt som är fel, få folk förbannade, endast då kan man med medlemmarnas tryck få till förändring"