Nekromanti Beyond the Mountains of Madness

DAKRilla

Hero
Mega-fläskus-kampanjen Beyond the Mountains of Madness har man ju hört en del om. 440 sidor, prisbelönt o.s.v. Jag har länge varit ute efter en bra CoC-kampanj, så jag hade tänkt kolla upp denna. Därmed så har jag ett par frågor som jag hoppas att någon ska kunna besvara:

Först och främst: Är den så bra som alla påstår?

Vad går kampanjen ut på i stora drag?

Ungefär hur länge IRL tar den att spela igenom (i timmar helst)?

Vad är oddsen för att överleva hela kampanjen igenom för en karaktär (personligen ogillar jag starkt att karaktärer dör stup i kvarten eftersom man inte hinner "bekanta" sej med dem)?

Krävs en erfaren spelgrupp? (Min spelgrupp har endast spelat ett rätt kort uppdrag, så lite mer introduktion kanske krävs)

Är den kompatibel med 1920s?

Vars finns den att köpa och vad kan den tänkas kosta? Någon, som rent av har den begagnad och i gott skick, som vill sälja kanske?

[HSM]

Warrior
BMoM utspelar sig 1933-34 och utspelar sig efter Lovecrafts berättelse som utspelade sig 1930-31.

Jag rekommenderar följande sida om du vill veta mer:

http://willsfamily.org/games/btmom_review.html

Huruvida den finns att få tag på vågar jag inte svara på då den är slut hos Chaosium.

Hans

Rising

Vila i frid
"Först och främst: Är den så bra som alla påstår?"

Masks of Nyrlablörbaplaarlathotheph-host host är nog bättre, men jag tycker BTMOM är helt okej. Den ser djävligt tung ut i bokhyllan, om inte annat.

"Vad går kampanjen ut på i stora drag?"

Man åker upp i en expedition till nordpolen. Där händer läbbiga saker. Det är ett rätt actionladdat CoC-äventyr.

"Krävs en erfaren spelgrupp?"

Som alltid i CoC krävs det rätt skickliga spelare för att det ska funka. Jag skulle vilja säga att en bildad spelargrupp är rätt bra i BTMOM (man ska defenitivt vara mer bildad än jag när man spelleder äventyret iaf) och vissa situationer i spelet är av sådan art att man nästan behöver en självgående spelargrupp, men annars är det ett rakt matinéäventyr som vilka idioter som helst kan begripa.

"Vad är oddsen för att överleva hela kampanjen igenom för en karaktär (personligen ogillar jag starkt att karaktärer dör stup i kvarten eftersom man inte hinner "bekanta" sej med dem)?"

Inledningsvis (de första två-tre spelmötena) är spelet väldigt lugnt och harmlöst. Sedan blir det rätt tufft, men jag tycker man kan vara lite schysst som spelledare utan att förstöra stämningen.

"Är den kompatibel med 1920s?"

Det är en 1920s-kampanj.

"Vars finns den att köpa och vad kan den tänkas kosta? Någon, som rent av har den begagnad och i gott skick, som vill sälja kanske?"

Den finns nog i vanliga butiker fortfarande. Jag köpte en (min gamla tappade jag bort) för ungefär ett år sedan på Tradition.

/Rising

Zizop

Swordsman
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Man åker upp i en expedition till nordpolen.

<hr></blockquote>

Hrmn - Sydpolen...

"...man ska defenitivt vara mer bildad än jag när man spelleder äventyret iaf..."
Iallafall i geografi/images/icons/laugh.gif

Rising

Vila i frid
"Hrmn - Sydpolen..."

-Gnägg!!!

"...man ska defenitivt vara mer bildad än jag när man spelleder äventyret iaf..."
"Iallafall i geografi"
Awww, den gjorde ont!

/Rising
vågar inte vara på skräckformuet längre

Zizop

Swordsman
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Awww, den gjorde ont!

<hr></blockquote>

Klart det gör ont - det var ju straffspark på smalbenet... Det är en fröjd att jaga Rising.../images/icons/devil.gif

DAKRilla

Hero
Då kanske man ska skaffa sej Masks of Nyrlablörbaplaarlathotheph-host host istället då. Är det någon skillnad på den, och The Complete Masks of Nyarlathotep? Eller är det samma? Och om du nu påstår att den är bättre; Varför? Kanske du (eller någon annan) orkar svara på de frågor jag hade om BtMoM fast för TCMoN istället? Det skulle nämligen vara trevligt att få lite att välja på.

Föresten. Om jag av någon anledning får för mej att skaffa BtMoM ändå, är Miskatonic University Antarctic Expedition Pack bara överflödig eller något som kan vara bra att ha? Särskilt om man är en lat SL, som mej, och inte orkar lägga ner så mycket tid på handouts.

Eksem

Champion
The Complete Masks of Nyarlathotep är samma, fast den innehåller lite saker som föll bort i orginalutgåvan (rätt vanligt med Chaosiums produkter, samma gäller nämligen Escape From Innsmouth b.la).

Masks sägs vara, tillsammans med Warhammer FRP-kampanjen The Enemy Within, bland de bästa rollspelskampanjer som någonsin släppts. Masks är nog också lite lättare att få tag på, den finns nämligen GARANTERAT överallt, dessutom är den billigare.

BtMoM sägs vara en smula seg av och till, men jag har inte spelat den själv, så jag vet inte.

Vad jag dock vet, är att Masks är riktigt jävla bra. Den näst bästa rollspelsprodukt jag äger (efter Trakorien till Drakar och Demoner). Däremot upplevde jag den som lite för lång. Den tar enorm tid att genomföra, och rollpersonerna dör som flugor om de inte är väldigt försiktiga. Men är man ett sammansvetsat gäng som spelar en till två gånger i veckan eller mer så går den nog att spela som den är.

Själv har jag dock gjort så att jag plockar ut bitar från den hela tiden och gör självständiga äventyr av dem (finns tillräckligt här för att räcka flera år för vår spelgrupp), samtidigt som jag har klurat på att göra en lite tunnare och kortare kampanj av huvud-plotten. Inte lika maffigt förstås, men den enda praktiska lösningen för oss.