Nekromanti Beyond the Mountains of Madness

Organ

Out of time, out of mind
Beyond the Mountains of Madness är, för de som inte känner till den, en megakampanj till Call of Chtulhu. Och när jag säger "megakampanj" menar jag "MEGAKAMPANJ". Den är på över 400 sidor och i snitt (nått jag kommit fram till genom att jämföra ryggar) över tre gånger så stor som de andra av CoCs megakampanjer. Den är så omfångsrik att konfluxserien framstår som Sarkath Hans gravvalv i jämförelse. Som alla andra av Chaosiums prylar är den välskriven och ett föredömme av bakgrundsresearch. Utan att dela ut spoilers kan jag avslöja att den handlar om en sydpolsexpedition som skickas ut för att ta reda på vad som hände med en tidigare expedition som försvunnit spårlöst. (Den första expeditions grymma öde kan man läsa om i boken "At the Mountains of Madness" av Lovecraft själv.) Hela kampanjen består av sjutton (17!) kapitel, vart och ett ungefär lika omfattande som ett normallångt äventyr. (Det tar åtskilliga spelmöten att ens komma så långt att båten lämnar hamn, vilket sker i kapitel fyra (och då har jag inte ens räknat in prologen).) En enveten grupp kan nog, med lite raska tärningsslag och inte allt för mycket funderande, beta av hela klabbet på ett femtiotal normallånga spelmöten.

Jag har inte spelat den och hur bra den än är (vilket den är, make no mistakes about it) och hur gärna jag än skulle vilja, så vet jag att det är något som aldrig kommer att ske, och detta endast på grund av dess enorma längd. Så vad jag undrar är helt enkelt:

Är det någon där ute som faktiskt SPELAT eländet?

Om inte; är det någon som KÄNNER NÅGON som spelat den?

Om inte det heller; är det någon som HÖRT TALAS om någon som spelat den?

Jag utgår ifrån att nästan alla köpta exemplar har gått samma öde till mötes som mitt; nämligen att stå och samla damm på en hylla, förutom det ungefär årliga tillfället då den plockas ner från hyllan för att blädras i en liten stund, för att sedan ställas tillbaka.

/Anders

MrG

Swashbuckler
Känner folk som spelar den... men vet inte hur långt de kommit. Och vill inte förhöra mig allt för mycket, då det skulle kunna vara kul om några år då vi kanske är klara med Masks of Nyalathotephf...

Men kompisen som kör den låter lyckligt över det, trots att hon erkänt viss optning, men det är mest nyttigt i CoC.

Saxifrage

Hero
M&M's

Jag har läst boken MoM, och jag tycker att den var ganska trälig. Lejonparten är ju egentligen en låååång monolog om Cthulhu-mythosen, krönt av lite springande i tunnlar. Vad går egentligen rollspelskampanjen ut på? Och är den kul?

/Sax, tekeli-li!

MrG

Swashbuckler
Re: M&M's

Och flagga spoilers... för den finns som sagt på saker som ska spelas om inte annat när man blir pensionär :gremtongue:

PAX

Jordisk Äventyrare
BTMOM är verkligen ett mastodontverk och det finns olika ställen på nätet att läsa om kampanjen, bara man letar lite. Bland annat hittade jag för bara någon vecka sen en intervju med de som skrev hela rasket. Se Yog-Sothoth.com.

Min egen kopia står naturligtvis ospelad och knappast genomläst heller för den delen. Största nackdelen för BTMOM är naturligtvis dess omfång och det gör säkert att det bara är inbitna CoC-spelare som angriper den.

Några länkar

Webeyond The Mountain Of Madness
Är du SL så skynda och fynda för här finns bra tips från andra som spelat kampanjen.
Den ordinarie siten är nerlagd men en arkiverad upplaga finns tydligen på:

http://web.archive.org/web/20030216025406/www.logimatica.com/wtmom/

På Yog-Sothoth finns en lång tråd att läsa om kampanjen.

http://www.yog-sothoth.com/modules.php?n...asc&start=0

Rising

Vila i frid
Jupp. Man ska inte vara så rädd för den. Det är många sidor, visst, men det är en lättfattlig och enkel kampanj att angripa (nästan matinéartad i sitt förhållandevis raka berättande). Jag hade mycket större problem med Snösaga (för att ta en mycket kortare bok som ändå ledde till betydligt fler spelsessioner för mig).

Organ

Out of time, out of mind
Var du spelare eller spelledare? Spelade ni klart hela? Hur många spelmöten blev det ungefär? Hur många spelmöten tog snösaga? Varför består detta inlägg bara av frågor?

/Anders?

----------------------------------------

Sane, sane, they're all insane,
fireman's blind, the conductor is lame
A Cincinnati jacket and a sad-luck dame
Hanging out the window with a bottle full of rain
Clap hands, clap hands, clap hands, clap hands

Said roar, roar, the thunder and the roar
Son of a bitch is never coming back here no more
The moon in the window and a bird on the pole
We can always find a millionaire to shovel all the coal

Said steam, steam, a hundred bad dreams
Going up to Harlem with a pistol in his jeans
A fifty-dollar bill inside a palladin's hat
And nobody's sure where Mr. Knickerbocker's at

Shine, shine, a Roosevelt dime
All the way to Baltimore and running out of time
Salvation Army seemed to wind up in the hole
They all went to heaven in a little row boat

Tom Waits "Clap Hands"

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Svar

Varför består detta inlägg bara av frågor?
För att du är nyfiken? :gremwink:

Jag önskar att jag fick spelleda det här scenariot... Fast med största sannolikhet blir det aldrig av pga. så många anledningar. :gremfrown:

Rising

Vila i frid
Var du spelare eller spelledare?
Spelledare. (som alltid, mer eller mindre. Jag är extremt orutinerad som spelare)

Spelade ni klart hela?
Jupp.

Hur många spelmöten blev det ungefär?
Jag har faktiskt spellett den ett par gånger... Nå, när jag gjorde det riktigt konsekvent och ortodoxt så blev det... Äh, jag kommer inte ihåg, vi spelade åtminstone två ggr per vecka på den tiden, men jag tycker inte att varje kapitel är ett helt äventyr.

(Här passar jag på att säga att jag friformade hela BtMoM (hey! det var nittiotal! Man gjorde så på den tiden!) och det kan kanske vare en liten, liten del i orsaken till att det gick så fort för oss)

Alltså, jag tänker på Snösaga, där det i ett par meningar står något om att äventyrarna kan komma till en arena och slåss i gladiatorfajter, vilket får mig att behandla ämnet i en hel spelsession. BtMoM är en extremt snabbspelad kampanj i jämförelse. Eller så var jag slarvigare på den tiden. Jag kan iaf säga att jag sket i BtMoM's kapitelindelning och förberedde flera kapitel åt gången. Det är inte så mycket kärlek eller personliga sidoquests i BtMoM, så det gör att mina spelare håller sig ganska tätt intill den röda linjen och spelar "som det är tänkt".

Hur många spelmöten tog snösaga?
Hur många som helst. Sexton kanske. Vi spelar numera alltid i femtimmarspass.

Varför består detta inlägg bara av frågor?
För att du är för trevlig. Du har inte något tillräckligt starkt ego. Vi andra skriver bara våra åsikter och förväntar oss beröm, men du är så genuint trevlig att du faktiskt bryr dig om vad andra tänker.

Du är så söt, Organ...

Storuggla

Champion
"Är det någon där ute som faktiskt SPELAT eländet?"

Varken spelat eller läst.

"Om inte; är det någon som KÄNNER NÅGON som spelat den? "

Dr Graevling!

Storuggla, fläskar med sås

entomophobiac

Low Prep High Play

Nej, men spellett. Och utan problem. Femtio spelmöten? I så fall är dessa i längden av fikaraster... Vi spelade igenom hela kampanjen på fjorton eller femton spelmöten på mellan en och kanske sju-åtta timmar.

Många av kapitlen är dessutom av en sådan sort - framförallt framåt slutet - att de inte nödvändigtvis äger rum överhuvudtaget. Det handlar helt om hur galna rollpersonerna hinner bli och vilka beslut de fattar som konsekvens av den galenskapen.

Överlag måste jag säga att BtMoM är den bästa kampanj jag spelat igenom i CoC och garanterat en av de bästa i alla kategorier. Helt klart Topp Fem. Och även om den kan kännas en aning mastig till en början så får man bättre och bättre överblick ju mer man sätter sig in i den som spelledare - så räds icke.

Och spelarna, så länge man spelar relativt ofta, kommer inte hinna glömma de galenskaper som ägt rum. Hehe.

Spelar man dessutom rättså seriöst, vilket vi gjorde (med att läsa igenom At the Mountains of Madness som en handout, till exempel, senare i kampanjen) så får man ut ännu mer av den.

Kort och gott: bra skit. Låt den inte stå och samla damm. Förära den en genomspelning.