Beyond the Mountains of Madness är, för de som inte känner till den, en megakampanj till Call of Chtulhu. Och när jag säger "megakampanj" menar jag "MEGAKAMPANJ". Den är på över 400 sidor och i snitt (nått jag kommit fram till genom att jämföra ryggar) över tre gånger så stor som de andra av CoCs megakampanjer. Den är så omfångsrik att konfluxserien framstår som Sarkath Hans gravvalv i jämförelse. Som alla andra av Chaosiums prylar är den välskriven och ett föredömme av bakgrundsresearch. Utan att dela ut spoilers kan jag avslöja att den handlar om en sydpolsexpedition som skickas ut för att ta reda på vad som hände med en tidigare expedition som försvunnit spårlöst. (Den första expeditions grymma öde kan man läsa om i boken "At the Mountains of Madness" av Lovecraft själv.) Hela kampanjen består av sjutton (17!) kapitel, vart och ett ungefär lika omfattande som ett normallångt äventyr. (Det tar åtskilliga spelmöten att ens komma så långt att båten lämnar hamn, vilket sker i kapitel fyra (och då har jag inte ens räknat in prologen).) En enveten grupp kan nog, med lite raska tärningsslag och inte allt för mycket funderande, beta av hela klabbet på ett femtiotal normallånga spelmöten.
Jag har inte spelat den och hur bra den än är (vilket den är, make no mistakes about it) och hur gärna jag än skulle vilja, så vet jag att det är något som aldrig kommer att ske, och detta endast på grund av dess enorma längd. Så vad jag undrar är helt enkelt:
Är det någon där ute som faktiskt SPELAT eländet?
Om inte; är det någon som KÄNNER NÅGON som spelat den?
Om inte det heller; är det någon som HÖRT TALAS om någon som spelat den?
Jag utgår ifrån att nästan alla köpta exemplar har gått samma öde till mötes som mitt; nämligen att stå och samla damm på en hylla, förutom det ungefär årliga tillfället då den plockas ner från hyllan för att blädras i en liten stund, för att sedan ställas tillbaka.
/Anders
Jag har inte spelat den och hur bra den än är (vilket den är, make no mistakes about it) och hur gärna jag än skulle vilja, så vet jag att det är något som aldrig kommer att ske, och detta endast på grund av dess enorma längd. Så vad jag undrar är helt enkelt:
Är det någon där ute som faktiskt SPELAT eländet?
Om inte; är det någon som KÄNNER NÅGON som spelat den?
Om inte det heller; är det någon som HÖRT TALAS om någon som spelat den?
Jag utgår ifrån att nästan alla köpta exemplar har gått samma öde till mötes som mitt; nämligen att stå och samla damm på en hylla, förutom det ungefär årliga tillfället då den plockas ner från hyllan för att blädras i en liten stund, för att sedan ställas tillbaka.
/Anders