Nekromanti Beyond the mountains of Sovjet?

Ymir

Liten kantbaron
Råkade läsa följande intressanta spekulation ang. Vladimir Lenins sjukdom och död på en dansk sida:

I året 1923 indtrådte det afgørende omslag i Lenins tilstand:

”Lenin kunne kun skrige usammenhængende ord: Revolutionen.. Folket.. Hjælp mig.. Gå ad helvede til!"

Hvem ved? Var lægerne blevet ved sygesengen, ville de have hørt Lenin fortsætte:

Iä R'Lyeh! Chtulhu fhtagn! Iä! Iä! Iä! Shub- Niggurath!
Skovenes Sorte Ged med de Tusind Kid!
Iä! Chtulhu R'Lyeh pn'glui wagh-nagl fhtaga! Iä! Iä!
Fantasieggande, på min ära. (Och då har jag en positiv syn på Lenin, trots allt). Så...vad tror ni, var Stalin besatt av en Shaggai-insekt? Vad hände egentligen ute i Gulag-arkipelagen? Vad visste Trotskij som han inte fick föra vidare? Var det verkligen en ishacka som dödade honom? Och Tunguska...var det verkligen en meteorit?

...och vad i h-lvete var Chrustsjevs problem, egentligen? :gremwink:

Och snälla...inga överpolitiska resonemang i debatten, om det mot förmodan blir någon överhuvudtaget. Ville mest flumma lite :)

- Ymir, övertygad om att Rasputin kom från the Dreamlands, eller rentav var en av Nyarlathoteps avatarer.

Storuggla

Champion
"Och Tunguska...var det verkligen en meteorit?"

Så klart inte! Ritual som gick tokfel, uppenbarligen.

Fast de här tankarna för ju in mig osökt på att nog borde väl då en sektion av KGB vara insyltade i det hela. å, KGB var väl insyltade i allt förvisso men... :gremwink:

"Ymir, övertygad om att Rasputin kom från the Dreamlands, eller rentav var en av Nyarlathoteps avatarer."

Av att dömma hur svårt det var att ta kål på honom så måste han varit något vrickat i alla fall.

I övrigt är det en intressant resonemang, jag misstänker att jag glömt bort vad som står om det hela i Delta Green (jag minns dock Karotechia, de odöda nazisterna i sydamerika!) men jag ska nog kolla upp det där. Om inte annat så är ett inbördeskrigets Ryssland på 20-talet högintressant som äventyrsplats.

Storuggla, kosackmössan på

Ackerfors

Alas, your rapids!
Ett par frågor från en mindre vetande...

1. Betyder "Chtulhu" något på ryska?
2. Finns det inte en rapparen som heter "Tusind Kid"? :gremwink:
3. Går det verkligen att säga det där?

Lä! Lä! diggar jag för det är jättebra att skriva innan "*vinkar*". :gremwink:

Men liiiiiite allvarligt nu, den ryska kungafamiljen och dess efterföljande regenter (heter det regenter om de är presidenter och så?) har alltid varit något mystiskt och fantasieggande, inte minst på Rasputin och hans förhållande till Tsar-familjen. Nu blev jag inspirerad till ett skolarbete...ehmm...eller kanske inte men jag vet vad jag ska skriva om nästa gång jag måste skriva ett arbete om valfritt ämne... :gremsmile:

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Ett par frågor från en mindre vetande...

Går det verkligen att säga det där?

På svenska? Ja (även om det är ett gränsfall)
På danska? Nej!

Korpen

Hero
Re: Ett par frågor från en mindre vetande...

Ni får för fan sluta skriva sånt här, jag råkade säga det högt, vet ni vilket jobb det vara att bli av med det stora fiskmostret som dök upp i i poolen? Vet ni?! Det sitter fortfarande bitar av tentakler och fiskfjäll som blockerar avloppet. (och nu ska vi inte tala om tentaklerna som kom upp på toaletten...)
Så, skärpning!

Johan K

Gammal & dryg
Konspiration ?

uhhh, nu börjar ju min fatasi att spela nåttt ohyggligt !!
Kommer nog att spinna vidare på det hätr i nån vampire-kampanj kasnke....

Irratic

Veteran
Re: Sovjet lovecrafts hemliga iniration

Vem som helst kan väl se med egna ögon att alla monste från Cthulu i själva verket är bolsjeviker,kommunister & sovjetiska ledare, kolla in skalligheten & snorbomsarna på dem man kan inte vara männiksa med de där snorbromarna, ser juh ut som en iller klättrat upp i anisktet på dem & dött (undrar hur det luktar egentligen??+)

Ghoulz

Swordsman
Monsterjakt för proletariatet.

Intressant. Jag har faktiskt arbetat på en krönika som skulle utspela sig i Sovjet och inbegripa mysterier av mythoskaraktär. Fast jag hade tänkt mig att köra den kampanjen mot bakgrund av Stalins terror under 30-talet. Rollpersonerna skulle ställas i opposition med "uråldriga fasor" (tm) och samtidigt få arbeta hårt för att undvika utrensningarna. Den lätt paranoida hetsiga stämning som genomsyrade det sovjetiska samhället under den här eprioden tror jag stenhårt på som effektiv miljö för skräckrollspel. Samt med den extra kryddan av elektrifieringen av landet och de explosiva materiella framgångarna som skapar rätt absurda kontraster att rollspela mot. Kul miljö, en bra idé och alldeles för förbisett i rolslpelssammanhang. Det finns en rysslandsmodul till GURPS som är ok, den ger iaf basala kunskaper i folklore och äldre historia (den är mer inriktad på medeltida rollspel). Men amterial om Sovjet saknas ju inte på våra folkbibliotek heller.

Irratic

Veteran
Re: Inte långt från sanningen!!!!

Det finns faktiskt paper på att Stalin & hans pojkar gjorde experiment på de mörka konsterna & även att försöka korsa olika djur för att få fram farligare djur som man kunde använda i krig, de utvecklade fatiskt virus sjukdomar som spred sig med fästingar,mygg råttor mm, så det är väl en form av monster det med, vem vet när de strulade runt bland de okulta kanske de stötte på mer äv vad de begärde :gremgrin:

Gax

Veteran
"Så klart inte! Ritual som gick tokfel, uppenbarligen."

Eller så var Tunguska en ritual som gick väldigt rätt. Det som smällen utplånade hade varit ofattbart många gånger värre... O___ô

"I övrigt är det en intressant resonemang, jag misstänker att jag glömt bort vad som står om det hela i Delta Green (jag minns dock Karotechia, de odöda nazisterna i sydamerika!) men jag ska nog kolla upp det där."

Den andra Delta Green-boken (som jag dessvärre inte har i min ägo, boohoo) beskriver Delta Green's "rysska motsvarighet" GRU-SV8 lagom ingående. Vill minnas att de kom till någon gång under Stalin-tiden och var någon sorts hemlig ockult bit utav KGB, men som sagt, jag har inte boken. Hursomhelst, Ryssland är tufft.

Storuggla

Champion
Moskow Noir

"Den andra Delta Green-boken (som jag dessvärre inte har i min ägo, boohoo) beskriver Delta Green's "rysska motsvarighet" GRU-SV8 lagom ingående. Vill minnas att de kom till någon gång under Stalin-tiden och var någon sorts hemlig ockult bit utav KGB, men som sagt, jag har inte boken"

Nja, om de heter GRU-SV8 skulle jag nog gissa att de är den del av GRU snarare än KGB. Kontrarevolutionären ligger i detaljerna :gremwink:

"Hursomhelst, Ryssland är tufft."

Nja. Tja, jag länge lurat på hur det vore att spela sovjetiska mordutredare, Rysk Noir typ. En blandning mellan Gorkijparken, Polstjärnan och annat stuff.
Nutidsnoir i Ryssland? ja banne mig, korrupta snutar, maffia, köpta politiker, neddekade militärer som säljer bössorna för en spottstyver, sunkiga bilar och pälsmössor... Jag vill! :gremlaugh:

Storuggla, pälsmössenoir nästa!

Irratic

Veteran
Re: Moskow Noir

Vill du ha äventyrs inspiration läs citisen X sann historia om världens värsta serie mördare genom tiderna.

Gax

Veteran

"Nja, om de heter GRU-SV8 skulle jag nog gissa att de är den del av GRU snarare än KGB."

Du har ju en poäng där ja. =)

"Nutidsnoir i Ryssland?"

Oh ja. En såpass genomkorrumperad miljö erbjuder mängder av intrigmöjligheter. Man får se till att vara påläst bara, annars är det nog lätt att göra någon sorts bisarr cirkus av det hela. Själv hade jag nog slängt in episoder i Ryssland som en krydda i kampanjen och låtit rollpersonerna vara outsiders som kom dit som oerfarna främlingar från Väst. Hade krävts mindre jobb för att göra det trovärdigt. =)

Eksem

Champion

"Nutidsnoir i Ryssland? ja banne mig, korrupta snutar, maffia, köpta politiker, neddekade militärer som säljer bössorna för en spottstyver, sunkiga bilar och pälsmössor... Jag vill!"

Finns ett Spriou-album på temat. Är dock inte fullt så ont och mörkt som du gillar det.

I will search for the truth

Jag har nyligen skaffat ett litet ID-kort som kan hjälpa mig att ta mig bakom den falska fasaden som ryssland har satt upp (egentligen föll ju inte Sojvetunionen 1991 utan dom låtsades ju bara göra det så att det skulle se ut som om jänkarna är världens enda supermakt)

Så... är det något speciellt ni vill ha reda på? Det kommer ta ett tag innan jag åker, jag måste ju lära mig flytande ryska först :gremwink:

Här är ID-kortet förresten:

http://www26.brinkster.com/bunghole/Bobovski.jpg

Förresten... ni tror väl inte att jag är galen eller nått, va? :gremcrazy:

Ulfgeir

Swashbuckler
Vore ett klart intressant koncept. Men det ställer ju till en del problem om man skall köra i sådan miljö. Menar folk har ju tillräckligt stora problem i vanliga CoC att få tag i vissa mystiska böcker med förbjuden kunskap. Tänk hur mycket värre det blir i Sovjet, med massa KGB-agenter som spionerar på allt och alla, och man inte kan röra sig fritt.

Tunguska kan ju ha varit ett framgångsrikt frammanande av någonting väldigt stort och mäktigt...

Kanske Chrustsjevs problem berodde på att han blivit galen då han skådat den sanna bilden av den som styrde bakom tronen... (Stor loss av SAN).

Då är ju bara frågan sedan, vart tog kultisterna och deras herrar vägen efter det att de gav upp med Sovjet och lät det förfalla?

/Ulfgeir

Ymir

Liten kantbaron
Re: Beyond the mountains of PRC?

Då är ju bara frågan sedan, vart tog kultisterna och deras herrar vägen efter det att de gav upp med Sovjet och lät det förfalla?
De begav sig givetvis ned till Khazakstan, Turkmenistan och Uzbekistan, och anslöt sig till Uighur-maffian i dess kamp att frigöra det muslimska Uighuristan (Xinjiang-provinsen) från Kina. I Uighuristan dväljes många rester från forna tider, mongolernas och tatarernas mörka kulter och hiskeliga ritualer bedrivna i kinesiska häxkonstnärers regi. Detta avlägsna, isolerade ökenland i skuggan av Tien Shan, Tibet och Mongoliets vidsträckta stäpper bara väntar på att onämnbara fasor åter ska komma krypande...om de inte redan gjort det.

- Ymir, spånar vilt utan någon som helst mening, egentligen. Mest att nordvästkina är görhäftigt...

akenol

Veteran
Ang. GRU SV-8

GRU SV-8 (eller Glavnoye Razvedyvatelnoye Upravlenie Spetsialni Viedototstvo 8) är mycket riktigt en undergrupp i GRU. SV-8 startades 1918-20 någon gång.
Så nu vet ni det.

entomophobiac

Low Prep High Play
Ärligt talat tycker jag inte om "historia missbruk". Om någon vill dregla över alla cthonhians i Gulag eller jagas av flygande polyper i Moskva - fint, varsågod. Men att försöka förklara hela händelser med Cthulhu förvandlar alltihop till en sörja och härva utan intresseförankring åtminstone i mitt hjärnkontor.

Jag har väl klagat lite på hur WW använder Lord Byron,
Andra Världskrigets nazister och dylikt i sina produkter. Och jag står fortfarande fast vid att övernaturligheter inte har i historian att göra, åtminstone inte på så stor skala att det nästan blir löjligt att vi inte hittat några uppspolade byakhee vid det här laget.