Re: BGII-TOB
"Enligt uppgift så ska t ex Fallout gå att klara nästan helt utan att slåss - i slutet har de t o m lagt in två olika sätt att komma till "bossen" - en som man får slå/skjuta sig genom och en som man kan smyga sig förbi i en sidogång om man har fått rätt pryl innan (vilket man väl då inte får om man slåssar mycket). "
Fallout tillhör de datorspel som lyckats bäst med att efterlikna riktiga rollspel i min mening.
"Givetvis inte, eftersom den mänskliga fantasin har avsevärt större potential än vad som är programmerat i en dator."
Helt korrekt. Men jag antar att spel som BG och Fallout mycket väl kan fungera som inkörsport för "riktiga" rollspel. Så länga man inte tar med sig det renodlade hack'nslash tänkandet.
"Enligt uppgift så ska t ex Fallout gå att klara nästan helt utan att slåss - i slutet har de t o m lagt in två olika sätt att komma till "bossen" - en som man får slå/skjuta sig genom och en som man kan smyga sig förbi i en sidogång om man har fått rätt pryl innan (vilket man väl då inte får om man slåssar mycket). "
Fallout tillhör de datorspel som lyckats bäst med att efterlikna riktiga rollspel i min mening.
"Givetvis inte, eftersom den mänskliga fantasin har avsevärt större potential än vad som är programmerat i en dator."
Helt korrekt. Men jag antar att spel som BG och Fallout mycket väl kan fungera som inkörsport för "riktiga" rollspel. Så länga man inte tar med sig det renodlade hack'nslash tänkandet.