Nekromanti Biblioteksvärlden

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Först, bakgrund och inledning

För länge sedan så fanns en stor civilisation som seglade i eterskepp mellan stjärnorna. De byggde ett stort imperium som spände över tiotusentals världar och samlade mängder med kunskap. Det blir mycket kunskap från så många världar, och enorma bibliotek byggdes för att samla kunskapen - så enorma att de täckte hela världar.

Sedan övergavs biblioteksvärldarna. Ingen vet varför. Det kan ha varit på grund av att imperiet kollapsade. Det kan ha varit för att man kom på ett bättre sätt att lagra kunskap på, så att biblioteksvärldarna inte behövdes och att man helt enkelt övergav dem. Vad än orsaken var så blev resultatet att biblioteksvärldarna - i alla fall den här världen - lämnades åt sig själva. Eftersom biblioteksvärlden inte kan klara sig själv - det enda som finns där är böcker - så fick man snabbt problem. Folk svalt ihjäl och de som överlevde fick klara sig med de knep som de kunde komma på eller hitta i miljarders miljarder böcker. Den enda resurs som finns i överflöd är böcker. Allt annat får man leta efter i oräkneliga kilometer med läsesalar och bokhyllor.

I den här världen är det inte kunskapen i biblioteket som är guld värd, utan kunskapen om biblioteket.

Målet med Biblioteksvärlden är följande:

<ul type="square">[*]Skapa en mysig fantasyvärld som huvudsakligen riktar sig mot utforskande, upptäckande och problemlösande (även om strid intriger och skräck fortfarande är möjliga).
[*]Skapa ett fungerande och bra nybörjarrollspel.[/list]

De som letar efter ett spel med mycket ångest, intriger och mörker (tja, annat än fysiskt), eller som vill spela jättehäftiga hjältar som utför stordåd, bör nog leta efter ett annat spel. Biblioteksvärldens stämning kan bäst beskrivas som ”utforskarmysigt”. Världen är ett stort okänt mysterium, och det är inte ofta som man känner till något bortom de egna salarna och deras direkta närhet.

Äventyren i Biblioteksvärlden handlar oftast om expeditioner av olika slag. Vill man ha tag på särskilda resurser så måste man skicka iväg en expedition, vill man handla med närliggande samhällen så måste man skicka iväg en expedition, och om det börjar komma för mycket otäcka monster i närheten så är det bästa sättet att göra sig av med dem… just det, en expedition.

---

And now, ze point!

Det är framförallt två saker som jag behöver hjälp med. Det ena är ett namn på spelet. Jag har en idé om att loggan ska innehålla namnet på spelet skrivet i bokhyllor med en klase med söta små äventyrare som... tja, äventyrar, på bokhyllorna (slåss mot monster, donar med magi, klättrar, läser i böcker etc). Jag har inte helt bestämt den grafiska stilen på spelet, men det kommer inte bli barbröstade barbarbimbos med ballongstora bomber, om man säger så - snarare lite mysgulligt:



Åkej, den där är lite överdrivet gullig och super deformed, men det jag är ute efter ligger klart mycket närmare den där än vad som helst av Royo.

---

Det andra som jag behöver hjälp med är biblioteksgeneratorn. Att kartlägga ett kilometertjockt planettäckande bibliotek är bara att glömma. Till och med en översiktskarta är rent ut sagt ute. Så jag tänkte lösa det så här: en viss expedition ges ett krav på ett antal expeditionspoäng. När man får så många expeditionspoäng så har man nått målet. Expeditionspoäng får sedan skaffas genom att man gör olika saker, till exempel förbereder sig. Förberedelserna, som att skaffa proviant, leta i arkiv etc, ger relativt lite expeditionspoäng. Det som ger mycket expeditionspoäng är att resa och utforska, och vad man (spelledaren) gör är helt enkelt att hitta på en rutt genom ett antal utmaningar. Man kan till och med slå fram rutten med en T100.

Exempelvis, en handelsexpedition värd 500 poäng kan ta en väg genom Matlagningssektionen befolkad av gobbos (100 poäng), en läsesal (30 poäng), en gigantisk klyfta som man måste ta sig över (100 poäng), ett möte med en annan expedition (30 poäng), en galen urverksdriven mekanisk bibliotekarie (100 poäng), en stor port som endast kan öppnas genom att klara en viss gåta (100 poäng) och slutligen en bro med en vaktpost från det andra samhället som man ska handla med (30 poäng). Totalt är det här värt 490 poäng, så för att komma upp till 500 poäng så krävs lite merjobb.

Spelledaren meddelar att det finns en känd rutt värd 490 poäng och talar om huvuddragen, att matlagningssektionen förmodligen härjas av gobbos, att det finns en klyfta ivägen, att det finns en port som man måste öppna och en läsesal att vila i ungefär halvvägs, plus att det andra samhället har en bro med en vaktpost på. Att söka i arkivet efter den rutten kanske är värt fem poäng, och fem poäng till kan man få genom att utrusta expeditionen på lämpligt sätt. Då har man 500 poäng och expeditionen når därmed fram - om man klarar utmaningarna.

Klarar man inte utmaningarna så kan man ta en omväg. I så fall slår spelledaren fram en rutt som är värd minst två gånger så mycket som utmaningen som man inte klarade av, och fortsätter därefter.

Och vad jag behöver hjälp med nu är utmaningar. Jag tänker mig mer eller mindre en procenttärningstabell med typ 100 stycken. Allt från underjordiska sjöar till galna eremiter funkar, så länge som det med nöd och näppe kan stoppas in i ett gigantiskt i stort sett öde bibliotek.

---

Eh, regler å sånt?

Regler är inte så viktigt. Jag har ett T10-system, och den som vill kan säkert spela d20 i det också. Plötsligt blir det ju ball med en femte levelns Librarian.

Åjustdet, bibliotekarier (eller libriologer, eller vad de nu kallas) har definitivt drag av grottforskare över sig. Man kan inte bli bibliotekarie utan rep, hacka, broddar på skorna och pannlampa.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
(Värde)lös idé

Varje bibliotek med självaktning håller sig idag med fjärrlåneservice , dvs finns en bok inte på ett bibliotek finns den på ett annat. Dessutom fanns det förr, men inte nu, men vi pratar ju om för länge länge sedan i en galax långt borta, en fjärrlånekedja , dvs man skickade först låneförfrågan till ett visst bibliotek, som sedan skickade den vidare till ett annat enligt en specifikt system.

Alltså har biblioteksvärldarna ett sammanhängande nätverk av teleportationsportar, men man kan inte färdas hur som helst, utan man måste hoppa mellan världarna enligt Fjärrlånekedjan, så man kan flytta sig vart man vill i galaxen, bara man är beredd att ta en omväg. Detta borde naturligtvis kosta mer av dina expeditionspoäng än att bara rapellera nedför Husdjurslära på väg mot Post- och telegrafväsen.

Erik
 

Magnus_UBBT

Veteran
Joined
28 May 2000
Messages
39
Location
karlstad
Re: (Värde)lös idé

Detta borde naturligtvis kosta mer av dina expeditionspoäng än att bara rapellera nedför Husdjurslära på väg mot Post- och telegrafväsen.
This is why we need a quote of the nanosecond, people!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Bu!

Vad ska man med eterskepp till om man kan teleportera sig?

Dessutom är lite av tanken att de här biblioteksvärldarna ska ha minst en kopia av varje bok som någonsin givits ut i det här imperiet. Det vill säga, finns en bok inte i det här biblioteket så finns den inte alls. Det här biblioteket är så tokhäftigt och komplett att det inte behöver fjärrlån! Bara bokregistret borde vara stort som Schweiz, ungefär. Visst, lagerkostnaden är hög, men har man en hel planet till sitt förfogande så har man.

Slutligen... vad ska man med portalerna till? Tanken är ju att man ska äventyra i ett bibliotek, inte i en galax, och jag tycker att en hel planet med ett kilometertjock lager av böcker borde räcka. En till är liksom... tja, varför? Och saker som inte är bibliotek är ju inte bibliotek och därmed ointressanta på samma sätt som kaniner på picknick är ointressanta i Sagan om Ringen.

Så fjärrlån via paketfax är lite mot konceptet.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Coolers!

Gulligt gröttröj bland läsesalar och dammig luntor. Tipptopp! Fast utan barbarbimbos med ballonger blir det ju... bleurgh. :gremwink:


Storuggla, ska nog pröva
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,230
Location
Tranås
Först måste jag bara säga att jag aldrig upphör att förvånas över din förmåga att hitta på konstiga saker att göra rollspel av. :gremconfused:

Tycker faktiskt att det är en riktigt kul idé även om den nog enligt min mening hade gjort sig bättre som bok eller dataspel än som rollspel.

Har du funderat något kring planetens yta / bibliotekets tak.
Ser framför mig hur det ultimata målet för alla modiga biblioteksutforskare är att nå upp på taket eller också kanske det är där uppe som de bor när de inte ger sig ner på farliga expeditioner i biblioteket mörka salar.
Dessutom måste det ju rimligen finna någon form av rymdhamn för eterskeppen och bostäder åt personal och besökare någonstans.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,683
Location
Uppsala
Jag köper inte riktigt idén. Visst, om det ska rikta sig mot nybörjare - men varför skulle konceptet tilltala nybörjare, och vilka nybörjare? De som gillar att läsa? De som gillar att spela brädspel? De som redan nosat på rollspel?

Ärligt talat så tror jag ett übergulligt spel om folk som reser runt i en biblioteksvärld är alldeles för tamt. Självklart beror detta i slutänden på hur du lägger upp det, men jag köper det inte. Harry Potter i all ära, och de stora manga-ögonen med, men jag kan inte se framför mig att TV-spelande tioåringar kommer önska sig detta spel i julklapp.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,389
Location
Helsingborg
Ack!

Nu kommer ju mitt "bibliotheca" (inspirerat av mitt besök på Riksarkivet) till staden verka som en total rip off!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Först måste jag bara säga att jag aldrig upphör att förvånas över din förmåga att hitta på konstiga saker att göra rollspel av."

Tja, jag är mer förvånad över att folks uppfattning om ett nytt rollspel oftast är Drakar&Demoner version 91 fast utan ankor. Se den här ovanan som min motreaktion.

"Har du funderat något kring planetens yta / bibliotekets tak."

Nepp.

Eller, jo, jag har funderat, men då mest i form vilka hemska stårysar som går kring ytan ("Det faller fruset vatten från himlen! Och dör man inte av isen så fryser man ihjäl! Eller blir uppäten av monster!") så att ingen vettig varelse någonsin skulle vilja leta sig upp till ytan. Möjligheten att något gammalt eterskepp rasat in genom taket föresvävade mig också - det kunde nog bli en rätt cool utmaning.

I någon kort sekund så funderade jag på vad man skulle kunna göra ytan, men sen kom jag fram till att ytan inte behövs. Den kanske kan avhandlas i en framtida modul, men just nu är den ointressant.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Ärligt talat så tror jag ett übergulligt spel om folk som reser runt i en biblioteksvärld är alldeles för tamt."

Så hur skulle du vilja göra det för att det inte skulle bli fullt så tamt?

Observera att det blir en hypotetisk diskussion. Jag är förmodligen lika ointresserad av Entos grejor som Ento är av mina. Men det skulle kul att veta hur mycket en person som har gjort ett ärkehårt spel som The Dark Spire skulle ta sig an en biblioteksvärld.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,683
Location
Uppsala
Så hur skulle du vilja göra det för att det inte skulle bli fullt så tamt?

Alltså, grundtanken känns helt enkelt platt. Expansioner av det slag som Nightowl föreslog som skapar lite mer djup till det hela kan vara att önska. Dessutom tror jag att nybörjaridén spolieras lite av att du i grund och botten är en erfaren rollspelare. Jag konfronterade samma problem när jag försökte hitta på en faktiskt rätt snarlik idé - det är svårt att tänka om för en bredare och modernare publik. Särskilt när det skiljer kanske tio-tjugo år mellan den som skriver och den tilltänkta publiken.

Det jag tycker är bra idéer är expeditionstankarna och att göra det hela till en lite udda fantasy värld kan nog vara en bra idé, för att försöka följa efter de senaste årens trender. Men att "gullifiera" det allt för mycket tror jag inte säljer det. Till och med den före detta gullige Prince of Persia har ju blivit en mörk och cynisk skäggbeväxt herre de senaste åren. Dystopia är populärt, tycks det, och även om man inte behöver överdriva det så tror jag att mer Sagan om Ringen än Pokemon är att föredra.

Alltså blanda ut det gulliga med mindre gulliga saker. Gör en Conker, där ekorrarna är de goda och "Tediz" axlar nazistmantlarna komplett med Mengele-läkare och allt. De är fortfarande gulliga, men de lyckas vara skrämmande på samma gång.


Jag är förmodligen lika ointresserad av Entos grejor som Ento är av mina.

Väldigt generaliserande, men jag vet vad du fiskar efter. Jag är däremot öppen nog att ta en noggrann titt på vad du gör, för oavsett om det är något jag tycker om eller ej så kan man alltid hitta bra idéer i andras alster.

Jag är till exempel en nöjd ägare av Andra Imperiet. Även om det inte är bara ditt verk, och trots mangavibbarna, så tycker jag det är ett bra spel. Jag kommer nog inte spela det, men det har lyckats ge mig inspiration åtminstone.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Alltså, grundtanken känns helt enkelt platt."

Grundidéer är ofta platta. "En större mängd vampyrer som konspirerar i moderna storstäder" är också en platt grundidé. Så jag är inte oroad av att grundidén är platt. Det viktiga är att den är stabil.

"Dessutom tror jag att nybörjaridén spolieras lite av att du i grund och botten är en erfaren rollspelare."

Den spolieras lika mycket - om inte mer - om författaren inte är en erfaren rollspelare.

"Men att "gullifiera" det allt för mycket tror jag inte säljer det. Till och med den före detta gullige Prince of Persia har ju blivit en mörk och cynisk skäggbeväxt herre de senaste åren. Dystopia är populärt, tycks det, och även om man inte behöver överdriva det så tror jag att mer Sagan om Ringen än Pokemon är att föredra."

Nja. Jag tror inte på förtuffning. Det är inte min religion. Förtuffningen av Prince of Persia tyckte jag var en försämring, till exempel. Saker och ting ska inte "förtuffas" eller "gullifieras". De ska göra precis så tuffa eller gulliga som konceptet kräver från början. Annars blir det bara ansträngt, Prince of Persia being the point in case.

Jag är inte heller tillräckligt mycket publikfjäskande för att ens fundera i de där vågorna. Jag gör i första hand det som jag tycker känns rätt för mig, och tror jag att det kan tillfredsställa en större publik också så kanske jag till och med ger ut det.

Dessutom, det där med dystopier och gullighet går i vågor. Känner jag modet rätt så kommer det snuttegulliga att vara inne igen lagom till att spelet är klart.

"Jag är däremot öppen nog att ta en noggrann titt på vad du gör, för oavsett om det är något jag tycker om eller ej så kan man alltid hitta bra idéer i andras alster."

Tja, i mån av tid så tittar jag gärna på andras alster också, så det är inte där som problemet ligger. Och ja, jag var generaliserande.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: Biblioteksvärlden (Schpöjjler mina spelare)

Hämta inspiration från Terry Pratchetts bibliotek i Osynliga Universitet!

...Jag menar, de riktigt obskyra böckerna måste juh bara vara lite... speciella.

Skitmysig miljö förresten! Den ska jag lätt låta en av mina spelares nyskapade utvalde schamanpräst förirra sig in i... Ett väldigt bibliotek... Tack för inspirationen!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,612
I någon kort sekund så funderade jag på vad man skulle kunna göra på ytan, men sen kom jag fram till att ytan inte behövs. Den kanske kan avhandlas i en framtida modul, men just nu är den ointressant.
Yta? Vad är det? Finns det inte alltid en våning till? Det är ju liksom inte som om man får slut på heltal att numrera dem med...
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,683
Location
Uppsala
Re: Biblioteksvärlden (i närheten av OT)

Jag är inte heller tillräckligt mycket publikfjäskande för att ens fundera i de där vågorna.

På senare år, på grund av lite mer kommersiella projekt som jag deltagit i, så har jag blivit mer och mer publikfjäskande. Projekt som Dark Spire är fortfarande mina egna alster och visioner, men mycket av det jag planerar idag formuleras på ett mycket mer publikorienterat sätt. Oftast helt klart till det bättre.

För även om nischer är bra och originella koncept kanske bör premieras, så är det fortfarande de spel som faktiskt spelas som någon kommer ihåg.

När det sedan gäller gullifiering eller förtuffning så är det väl i mångt och mycket en smaksak och kanske även en konjunkturfråga, men jag vill mer bara påpeka att det mittersta vägskälet är vad som skulle tilltalat mig när jag var tio bast.

Själv kommer ja köpa ett Mutant: UA till min tioåriga kusin, för jag tror tyvärr rollspelshobbyn kommer få förbli så otillgänglig som den är. Det är något man nästan måste växa in i. Kompromisslösningar kanske funkar, men jag tror det kräver ganska omfattande förberedelser att skapa ett vettigt nybörjarspel.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,574
Location
Fallen Umber
Ett gäng utmaningar

Stammar av ödlefolk som dyrkar det som lever under fontänen i en läsesal
Religiösa ordnar som bevarar någon viss sorts kunskap och bevakar några hyllsektorer
Hallar med kanske 100 m i takhöjd, där folk lever i hyddor byggda på linor mellan hyllorna
Sökare efter en viss kunskap, som manbarhetsrit
Nomader med cyklisk flyttningsgång, utefter hyllornas beteckningar
Jättespindlar som spinner nät mellan hyllorna och jagar genom att dra upp folk i näten
Centralschaktet, som antagligen skär genom hela biblioteket: långt där uppe kan man ana solen, och det är troligtvis bottenlöst
Enorma och utsmyckade trapphus, och på avsatserna står naturligtvis bokhyllor
Trakter och avdelningar med förbjudna böcker, med ännu aktiva säkerhetssystem som kan desarmeras med rätt koder
Religiösa sällskap som tror att en bok innehåller Sanningen; frågan är bara vilken
Verkstad för att reparera alla urverksdrivna apparater
Dolt system med gångar inuti bokhyllorna, som ett bibliotek inuti biblioteket
Halvvåningar med lågt i tak, mellan de ordinarie våningarna, där småväxta kryp jagar oförsiktiga äventyrare
Maskliknande monster som anpassat sin storlek exakt efter gångarna i den avdelning där de lever
Avdelningar utan golv, med bara rangliga broar och stegar mellan hyllorna
Urverksdriven jättehiss som stannar med slumpmässiga intervall och inte alls där man hade tänkt sig

Expeditionspoäng får du dock fixa själv. :gremgrin:


/Dimfrost -- men vart kommer maten ifrån? :gremsmirk:
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: Ett gäng utmaningar

"/Dimfrost -- men vart kommer maten ifrån?"

Äh, från kokböckerna. De saftigaste exemplaren är så kraftfulla att manbara behöver titta i dem för att få näring.

Annars så äter man boksvamp och mögel.

-Hjalle, fastställer.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Ball idé

Jag antar att du läst både Tad Williams Otherland (med Huset) och Jorge Luis Borges Biblioteket i Babel? If not, do.

I alla fall, eftersom den där figuren såg inte så lite ut som en mumrik fastnade jag i ett Mumintänk, och eftersom det utspelar sig på en annan värld borde det väl inte vara ett problem. Därför vill jag föreslå små knyttartade varelser, typ en svartpälsad, apartad nånting framavlad för att vara den perfekta bokhämtaren, eller en bokmalsslok, eller så. Husdjur rockar, och dessutom blir det en cool kontrast mellan de små bibliotekarie-äventyrarnas organiska stuk och det stora bibliotekets opersonliga urverk, blah blah mäh mäh.

Saker som små stugor byggda på toppen av stora boktravar är också ballt. Naturligtvis sitter boken rollpersonerna ska ha mitt i traven, och naturligtvis vill inte eremiten som äger stugan att den ska rasa, så för att rollpersonerna ska får ta boken kräver han en precis lika stor i utbyte, som han kan sätta dit istället.
Eller varför inte bönder som helt blasfemiskt river upp böcker och lägger pappersbladen i sina rabatter för att få mer jord?


/Feliath - hemuler passar bra som bibliotekarier, förresten; de gillar ju att samla och sortera
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,389
Location
Helsingborg
Re: Ett gäng utmaningar

Centralschaktet, som antagligen skär genom hela biblioteket: långt där uppe kan man ana solen, och det är troligtvis bottenlöst
Några idéer som från mitt "staden bibliotek".

Schakt som är enorma bokhyllor som sträcker sig ner i det mörka djupet med endast smala gallerier(?!! Ja, vad heter nu de där smala gångarna som går längs väggarna på t.ex Carolina Rediva i uppsala?) längs väggarna. I vissa så kan man se en botten djupt där nere genom att släppa ner en fackla, andra är till synes bottenlösa.

Om man lämnar huvudrutterna (där det finns riktiga stentrappor och ramper) så finns det endast små rostiga metalltrappor och stegar som sträcker sig mellan våningarna, vissa så rostiga att de kan gå sönder vid vilket tillfälle som helst (andra har redan gått sönder) vilket gör det till ett farligt jobb att leta efter information utan för huvudsalarna. Det är inte ovanligt att rutten man kom ifrån har gått sönder (och då gäller det att hitta tillbaka innan ljus, mat och vatten tar slut).
På andra ställen så har man med möda reparerat trapporna med rep och trä, och det går ut expeditioner med jämna mellanrum för att se till att vägarna är öppna (man vill inte bli helt isolerad).
Inte heller huvudrutterna är inte alltid intakta, eller så är det endast en huvudrutt mellan två större katalogbibliotek, och ibland så är det en omväg på flera dagar att använda en huvudrutt, istället för en "genväg" genom mindre bibliotekssalar och korridorer.

Jättelika prismor, linser och speglar som fångar ljuset från någon plats högt där uppe och sprider det ut igenom biblioteken. Ibland driver ljuset små ångmaskiner genom att koncentrera ljus så att det blir varmt nog att koka vatten.

Ångkraftverk som drar sin kraft från planetens djup, där ånga leds upp långt där nere ifrån genom långa metallrör som tycks sträcka sig oändligt långt ner.

Detta var förstås tänkt att passa in i Stadens universum (dock ganska wierdtech ändå)

Ytterligare saker från Biblioteca:

En underlig slags maskin (och enormt stor), troligen driven av ånga och urverk av döma av ljuden den ger ifrån sig, där man lägger i en lapp in en rörposttub med namnet på den bok man söker efteråt, och den spottar ur sig ett svar, genom en annan rörposttub, på vilket sub-katalogbibliotek man kan hitta information om var man kan hitta boken.
Om just den boken man söker är redan utlånad, så spottar den ut ett annat katalogbibliotek, det är dock så att reservkopior ligger alltid djupare ner, och mer svåråtkomligt, än de primära kopiorna.

Mystiska Biblioteksordnar som specialiserar sig på att hitta information inom ett mindre område (ofta begränsat till upphämtnings området för ett enda sub-katalog bibliotek, men ibland två eller till och med tre), och tar också på sig att försöka hålla alla rutter igenom det området öppna.

Inspirationen till Biblioteka är dels Prince of Persia: Sands of Time (även om det är ett platformsspel så är det en bra inspiration när det gäller nergångna gigantiska strukturer i wierdtech miljö), dels Thief: Metal Age och Thief: Deadly Shadows.
 
Top