Krille
Super Moderator
Först, bakgrund och inledning
För länge sedan så fanns en stor civilisation som seglade i eterskepp mellan stjärnorna. De byggde ett stort imperium som spände över tiotusentals världar och samlade mängder med kunskap. Det blir mycket kunskap från så många världar, och enorma bibliotek byggdes för att samla kunskapen - så enorma att de täckte hela världar.
Sedan övergavs biblioteksvärldarna. Ingen vet varför. Det kan ha varit på grund av att imperiet kollapsade. Det kan ha varit för att man kom på ett bättre sätt att lagra kunskap på, så att biblioteksvärldarna inte behövdes och att man helt enkelt övergav dem. Vad än orsaken var så blev resultatet att biblioteksvärldarna - i alla fall den här världen - lämnades åt sig själva. Eftersom biblioteksvärlden inte kan klara sig själv - det enda som finns där är böcker - så fick man snabbt problem. Folk svalt ihjäl och de som överlevde fick klara sig med de knep som de kunde komma på eller hitta i miljarders miljarder böcker. Den enda resurs som finns i överflöd är böcker. Allt annat får man leta efter i oräkneliga kilometer med läsesalar och bokhyllor.
I den här världen är det inte kunskapen i biblioteket som är guld värd, utan kunskapen om biblioteket.
Målet med Biblioteksvärlden är följande:
<ul type="square">[*]Skapa en mysig fantasyvärld som huvudsakligen riktar sig mot utforskande, upptäckande och problemlösande (även om strid intriger och skräck fortfarande är möjliga).
[*]Skapa ett fungerande och bra nybörjarrollspel.[/list]
De som letar efter ett spel med mycket ångest, intriger och mörker (tja, annat än fysiskt), eller som vill spela jättehäftiga hjältar som utför stordåd, bör nog leta efter ett annat spel. Biblioteksvärldens stämning kan bäst beskrivas som ”utforskarmysigt”. Världen är ett stort okänt mysterium, och det är inte ofta som man känner till något bortom de egna salarna och deras direkta närhet.
Äventyren i Biblioteksvärlden handlar oftast om expeditioner av olika slag. Vill man ha tag på särskilda resurser så måste man skicka iväg en expedition, vill man handla med närliggande samhällen så måste man skicka iväg en expedition, och om det börjar komma för mycket otäcka monster i närheten så är det bästa sättet att göra sig av med dem… just det, en expedition.
---
And now, ze point!
Det är framförallt två saker som jag behöver hjälp med. Det ena är ett namn på spelet. Jag har en idé om att loggan ska innehålla namnet på spelet skrivet i bokhyllor med en klase med söta små äventyrare som... tja, äventyrar, på bokhyllorna (slåss mot monster, donar med magi, klättrar, läser i böcker etc). Jag har inte helt bestämt den grafiska stilen på spelet, men det kommer inte bli barbröstade barbarbimbos med ballongstora bomber, om man säger så - snarare lite mysgulligt:
Åkej, den där är lite överdrivet gullig och super deformed, men det jag är ute efter ligger klart mycket närmare den där än vad som helst av Royo.
---
Det andra som jag behöver hjälp med är biblioteksgeneratorn. Att kartlägga ett kilometertjockt planettäckande bibliotek är bara att glömma. Till och med en översiktskarta är rent ut sagt ute. Så jag tänkte lösa det så här: en viss expedition ges ett krav på ett antal expeditionspoäng. När man får så många expeditionspoäng så har man nått målet. Expeditionspoäng får sedan skaffas genom att man gör olika saker, till exempel förbereder sig. Förberedelserna, som att skaffa proviant, leta i arkiv etc, ger relativt lite expeditionspoäng. Det som ger mycket expeditionspoäng är att resa och utforska, och vad man (spelledaren) gör är helt enkelt att hitta på en rutt genom ett antal utmaningar. Man kan till och med slå fram rutten med en T100.
Exempelvis, en handelsexpedition värd 500 poäng kan ta en väg genom Matlagningssektionen befolkad av gobbos (100 poäng), en läsesal (30 poäng), en gigantisk klyfta som man måste ta sig över (100 poäng), ett möte med en annan expedition (30 poäng), en galen urverksdriven mekanisk bibliotekarie (100 poäng), en stor port som endast kan öppnas genom att klara en viss gåta (100 poäng) och slutligen en bro med en vaktpost från det andra samhället som man ska handla med (30 poäng). Totalt är det här värt 490 poäng, så för att komma upp till 500 poäng så krävs lite merjobb.
Spelledaren meddelar att det finns en känd rutt värd 490 poäng och talar om huvuddragen, att matlagningssektionen förmodligen härjas av gobbos, att det finns en klyfta ivägen, att det finns en port som man måste öppna och en läsesal att vila i ungefär halvvägs, plus att det andra samhället har en bro med en vaktpost på. Att söka i arkivet efter den rutten kanske är värt fem poäng, och fem poäng till kan man få genom att utrusta expeditionen på lämpligt sätt. Då har man 500 poäng och expeditionen når därmed fram - om man klarar utmaningarna.
Klarar man inte utmaningarna så kan man ta en omväg. I så fall slår spelledaren fram en rutt som är värd minst två gånger så mycket som utmaningen som man inte klarade av, och fortsätter därefter.
Och vad jag behöver hjälp med nu är utmaningar. Jag tänker mig mer eller mindre en procenttärningstabell med typ 100 stycken. Allt från underjordiska sjöar till galna eremiter funkar, så länge som det med nöd och näppe kan stoppas in i ett gigantiskt i stort sett öde bibliotek.
---
Eh, regler å sånt?
Regler är inte så viktigt. Jag har ett T10-system, och den som vill kan säkert spela d20 i det också. Plötsligt blir det ju ball med en femte levelns Librarian.
Åjustdet, bibliotekarier (eller libriologer, eller vad de nu kallas) har definitivt drag av grottforskare över sig. Man kan inte bli bibliotekarie utan rep, hacka, broddar på skorna och pannlampa.
För länge sedan så fanns en stor civilisation som seglade i eterskepp mellan stjärnorna. De byggde ett stort imperium som spände över tiotusentals världar och samlade mängder med kunskap. Det blir mycket kunskap från så många världar, och enorma bibliotek byggdes för att samla kunskapen - så enorma att de täckte hela världar.
Sedan övergavs biblioteksvärldarna. Ingen vet varför. Det kan ha varit på grund av att imperiet kollapsade. Det kan ha varit för att man kom på ett bättre sätt att lagra kunskap på, så att biblioteksvärldarna inte behövdes och att man helt enkelt övergav dem. Vad än orsaken var så blev resultatet att biblioteksvärldarna - i alla fall den här världen - lämnades åt sig själva. Eftersom biblioteksvärlden inte kan klara sig själv - det enda som finns där är böcker - så fick man snabbt problem. Folk svalt ihjäl och de som överlevde fick klara sig med de knep som de kunde komma på eller hitta i miljarders miljarder böcker. Den enda resurs som finns i överflöd är böcker. Allt annat får man leta efter i oräkneliga kilometer med läsesalar och bokhyllor.
I den här världen är det inte kunskapen i biblioteket som är guld värd, utan kunskapen om biblioteket.
Målet med Biblioteksvärlden är följande:
<ul type="square">[*]Skapa en mysig fantasyvärld som huvudsakligen riktar sig mot utforskande, upptäckande och problemlösande (även om strid intriger och skräck fortfarande är möjliga).
[*]Skapa ett fungerande och bra nybörjarrollspel.[/list]
De som letar efter ett spel med mycket ångest, intriger och mörker (tja, annat än fysiskt), eller som vill spela jättehäftiga hjältar som utför stordåd, bör nog leta efter ett annat spel. Biblioteksvärldens stämning kan bäst beskrivas som ”utforskarmysigt”. Världen är ett stort okänt mysterium, och det är inte ofta som man känner till något bortom de egna salarna och deras direkta närhet.
Äventyren i Biblioteksvärlden handlar oftast om expeditioner av olika slag. Vill man ha tag på särskilda resurser så måste man skicka iväg en expedition, vill man handla med närliggande samhällen så måste man skicka iväg en expedition, och om det börjar komma för mycket otäcka monster i närheten så är det bästa sättet att göra sig av med dem… just det, en expedition.
---
And now, ze point!
Det är framförallt två saker som jag behöver hjälp med. Det ena är ett namn på spelet. Jag har en idé om att loggan ska innehålla namnet på spelet skrivet i bokhyllor med en klase med söta små äventyrare som... tja, äventyrar, på bokhyllorna (slåss mot monster, donar med magi, klättrar, läser i böcker etc). Jag har inte helt bestämt den grafiska stilen på spelet, men det kommer inte bli barbröstade barbarbimbos med ballongstora bomber, om man säger så - snarare lite mysgulligt:
Åkej, den där är lite överdrivet gullig och super deformed, men det jag är ute efter ligger klart mycket närmare den där än vad som helst av Royo.
---
Det andra som jag behöver hjälp med är biblioteksgeneratorn. Att kartlägga ett kilometertjockt planettäckande bibliotek är bara att glömma. Till och med en översiktskarta är rent ut sagt ute. Så jag tänkte lösa det så här: en viss expedition ges ett krav på ett antal expeditionspoäng. När man får så många expeditionspoäng så har man nått målet. Expeditionspoäng får sedan skaffas genom att man gör olika saker, till exempel förbereder sig. Förberedelserna, som att skaffa proviant, leta i arkiv etc, ger relativt lite expeditionspoäng. Det som ger mycket expeditionspoäng är att resa och utforska, och vad man (spelledaren) gör är helt enkelt att hitta på en rutt genom ett antal utmaningar. Man kan till och med slå fram rutten med en T100.
Exempelvis, en handelsexpedition värd 500 poäng kan ta en väg genom Matlagningssektionen befolkad av gobbos (100 poäng), en läsesal (30 poäng), en gigantisk klyfta som man måste ta sig över (100 poäng), ett möte med en annan expedition (30 poäng), en galen urverksdriven mekanisk bibliotekarie (100 poäng), en stor port som endast kan öppnas genom att klara en viss gåta (100 poäng) och slutligen en bro med en vaktpost från det andra samhället som man ska handla med (30 poäng). Totalt är det här värt 490 poäng, så för att komma upp till 500 poäng så krävs lite merjobb.
Spelledaren meddelar att det finns en känd rutt värd 490 poäng och talar om huvuddragen, att matlagningssektionen förmodligen härjas av gobbos, att det finns en klyfta ivägen, att det finns en port som man måste öppna och en läsesal att vila i ungefär halvvägs, plus att det andra samhället har en bro med en vaktpost på. Att söka i arkivet efter den rutten kanske är värt fem poäng, och fem poäng till kan man få genom att utrusta expeditionen på lämpligt sätt. Då har man 500 poäng och expeditionen når därmed fram - om man klarar utmaningarna.
Klarar man inte utmaningarna så kan man ta en omväg. I så fall slår spelledaren fram en rutt som är värd minst två gånger så mycket som utmaningen som man inte klarade av, och fortsätter därefter.
Och vad jag behöver hjälp med nu är utmaningar. Jag tänker mig mer eller mindre en procenttärningstabell med typ 100 stycken. Allt från underjordiska sjöar till galna eremiter funkar, så länge som det med nöd och näppe kan stoppas in i ett gigantiskt i stort sett öde bibliotek.
---
Eh, regler å sånt?
Regler är inte så viktigt. Jag har ett T10-system, och den som vill kan säkert spela d20 i det också. Plötsligt blir det ju ball med en femte levelns Librarian.
Åjustdet, bibliotekarier (eller libriologer, eller vad de nu kallas) har definitivt drag av grottforskare över sig. Man kan inte bli bibliotekarie utan rep, hacka, broddar på skorna och pannlampa.