Nekromanti [Bidrag] 2005 - ett nutidsrollspel

Vindicator

Veteran
Mitt bidrag är redan färdigt. :gremsmile: Jag skrev det i somras, ursprungligen som en väldigt förenklad version av Neoworld (mitt andra rollspel som ingen spelar :gremsuck: ), men sedan ändrade jag mig och gjorde om allting till ett realistiskt nutidsrollspel - därav namnet.
Den fullständiga versionen ska finnas bifogad som en PDF i detta meddelande, om jag har gjort rätt. Bilderna i regelbakgrunden har jag målat själv (några av mina gamla illustrationer till Neoworld, så om någon känner igen dem är det därifrån).

Titel: 2005 - ett nutidsrollspel

Sammanfattning: "2005 - ett nutidsrollspel är ett dogmarollspel som utspelar sig i en fullständigt normal nutidsvärld, där en grupp bestående av två till fem personer får möjlighet att bege sig ut på vanliga vardagsäventyr. Jag har försökt anpassa reglerna för nya eller ganska oerfarna spelare, så det enda som behövs för att spela är en sexsidig tärning, några vänner med rollformulär och lite fantasi."

Skapare: Anders Lindholm

Rickard

Urverk speldesign
Kommentarer: 2005 - ett nutidsrollspel

Rollspelet är väl ett standardregelsystem (har förkortningar, standardrollformulär, tabeller, KP med mera) rakt igenom som bantats ner till dogma.. Känns lite som Eon (för Personlighetsegenskaperna och framslagningen) möter Star Wars (Använda "T" som förkortning och färdighet + grundegenskap-grejen).. Allting är bra och utförligt förklarat..

En sak som slog mig är varför man får välja utseende och ålder fritt men inte sin egen längd och vikt.. Jag menar, det är ju något som hör till ens utseende om något.. En del av världen eller hur man ska se på den hade kunnat tagit plats där istället..

Ekonomitabellen är lite smålustig också.. Jag har studentvänner som har 100 000 i skulder medan jag själv har 30 000 på banken.. Kan jag då räknas som förmögen medan de räknas som skuldsatta (som är placerad under "fattig" i brahetsskala)? Man skulle kunna ha en regel att man slår mot en färdighet om man har råd till en sak eller inte.. Den regeln tar mindre plats och är (de gånger jag testat den) nästan mer funktionibel än att stryka pengar ner till minsta kronan.. För jag står mig rätt fundersam till att ingen i tabellen har råd med en bil (om man ska hårddra lite)..

Smart att du inte har skrivt ut färdigheterna och försökt förklara dem, utan skrivit de direkt på rollformuläret.. Ett extra plus för att du har lämnat en ruta på varje grundegenskap så att man kan hitta på egna färdigheter..

2005 - ett nutidsrollspel
Första intryck: 4
Grundidé: 3 (vilken grundidé?)
Regelsystem: 3 (inga överraskningar)

Kommentarer: Ett regelsystem där världen kunde antingen utökas en aning eller helt skippas.

/Han som tyckte det var trevliga bilder, om än den första gjorde texten lite svårläst

Vindicator

Veteran
Re: Kommentarer: 2005 - ett nutidsrollspel

En sak som slog mig är varför man får välja utseende och ålder fritt men inte sin egen längd och vikt.. Jag menar, det är ju något som hör till ens utseende om något.. En del av världen eller hur man ska se på den hade kunnat tagit plats där istället..
Jag ville egentligen ha med tabeller för utseende och ålder också, men det fick inte plats p.g.a. 2-sidorsgränsen. Att jag har med tabellerna för längd och vikt är för att man åtminstone ska ha lite möjlighet att få en annorlunda rollfigur. De flesta rollpersoner som jag (och de personer jag har spelat med) har skapat har blivit alldeles för normala, i de fall då valet har varit helt fritt.... 1,70-1,90m långa, vikt: 70-95 kg. Då är det roligare om någon råkar bli en tjock dvärg istället, så att det blir lite variation. :gremsmile:

Ekonomitabellen är lite smålustig också.. Jag har studentvänner som har 100 000 i skulder medan jag själv har 30 000 på banken.. Kan jag då räknas som förmögen medan de räknas som skuldsatta (som är placerad under "fattig" i brahetsskala)? Man skulle kunna ha en regel att man slår mot en färdighet om man har råd till en sak eller inte.. Den regeln tar mindre plats och är (de gånger jag testat den) nästan mer funktionibel än att stryka pengar ner till minsta kronan.. För jag står mig rätt fundersam till att ingen i tabellen har råd med en bil (om man ska hårddra lite)..
Ekonomitabellen ska inte vara helt realistisk. :gremsmile: Den finns bara där för att man ska kunna få olika slags ekonomi. Och de skulderna som jag tänkte på när jag skrev reglerna är inte direkt studielån som måste betalas tillbaka till CSN under 50 års tid, utan snarare att RP är skyldig någon kriminell ledare, knarklangare, privatperson eller liknande pengar.

Rollpersonerna ska inte ha egna bilar. :gremtongue: Då riskerar de bara att åka iväg från platsen där äventyret utspelar sig. I så fall är det bättre att de får en hyrbil vid behov, som naturligtvis får slut på bensin när de befinner sig långt borta från allting, så att de blir tvungna att bege sig ut på ett äventyr i jakt på bensin.

/Han som tyckte det var trevliga bilder, om än den första gjorde texten lite svårläst
Det beror förmodligen på adobe acrobat.. Det ser mycket bättre ut om man skriver ut texten. Tack för synpunkterna i alla fall. :gremlaugh: Jag trodde inte att någon skulle bry sig om att kolla på mitt spel. :gremsmile:

SunTzu_UBBT

Veteran

Jag ville egentligen ha med tabeller för utseende och ålder också, men det fick inte plats p.g.a. 2-sidorsgränsen. Att jag har med tabellerna för längd och vikt är för att man åtminstone ska ha lite möjlighet att få en annorlunda rollfigur. De flesta rollpersoner som jag (och de personer jag har spelat med) har skapat har blivit alldeles för normala, i de fall då valet har varit helt fritt.... 1,70-1,90m långa, vikt: 70-95 kg. Då är det roligare om någon råkar bli en tjock dvärg istället, så att det blir lite variation.
Vet inte om det var medvetet men den "lilla möjligheten" att bli annorlunda är faktiskt inte direkt försumbar, det är 16,7% (6/36) att en man blir dvärg (90-135 cm), kvinnor är riktigt utsatta 41,7% (15/36) blir dvärgar eller faller ut ur tabellen (8,3% hamnar under dvärgkategorin, < 90cm!!). Att sedan inte längd och vikt är kopplade till varandra kan ju helt klart ge komiska effekter... Kvinnor som är vid god fysisk vigör löper dessutom risk att i princip försvinna... (Vikt runt 10 kg ingen omöjlighet.) Lite märkligt att vältränade kvinnor förlorar kroppsmassa.
En del komiska förvecklingar kring rollpersonernas längd och vikt kan nog förväntas så om det var målet är det nog med råge uppnåt.
En kommentar till, varför alla förkortningar? Utrymmet som går åt att förklara dem skulle antagligen tjänats in om du skrivit ut orden.

Vindicator

Veteran

Vet inte om det var medvetet men den "lilla möjligheten" att bli annorlunda är faktiskt inte direkt försumbar, det är 16,7% (6/36) att en man blir dvärg (90-135 cm), kvinnor är riktigt utsatta 41,7% (15/36) blir dvärgar eller faller ut ur tabellen (8,3% hamnar under dvärgkategorin, < 90cm!!). Att sedan inte längd och vikt är kopplade till varandra kan ju helt klart ge komiska effekter... Kvinnor som är vid god fysisk vigör löper dessutom risk att i princip försvinna... (Vikt runt 10 kg ingen omöjlighet.) Lite märkligt att vältränade kvinnor förlorar kroppsmassa.
En del komiska förvecklingar kring rollpersonernas längd och vikt kan nog förväntas så om det var målet är det nog med råge uppnåt.
En kommentar till, varför alla förkortningar? Utrymmet som går åt att förklara dem skulle antagligen tjänats in om du skrivit ut orden.
För grundegenskaperna ska man slå 1T 8 gånger och välja ut 6 av resultaten, så Fys blir förmodligen högre än 1. Jag räknar med att de flesta får minst 4 i det, och då är det inte lika sannolikt att de ska bli dvärgar. Fastän på sätt och vis har du rätt - det är meningen att det ska kunna bli lite udda rollpersoner, och inte bara helt vanliga, tråkiga 180cm/80kg-människor. :gremsmile:

Förkortningarna är inte bara till för att förkorta reglerna, utan även för att försöka förklara innebörden av termerna.

SunTzu_UBBT

Veteran

Får erkänna att fritt val från åtta slag kommer att ställa till det i mina beräkningar. Förutsatt att folk prioriterar fysik så kommer naturligtvis inte extremlåga värden vara vanliga. Problemet med lite snedbalanserade kvinnolängder och vikter kvarstår dock. Kan väl erkänna att jag egentligen inte tycker att det är ett stort problem, hängde upp mig en smula på det bara. Lovar att läsa igenom all text till nästa gång jag kommenterar.
Och som du säger, udda rollpersoner var målet så du har nog lyckats!

Vindicator

Veteran

Får erkänna att fritt val från åtta slag kommer att ställa till det i mina beräkningar. Förutsatt att folk prioriterar fysik så kommer naturligtvis inte extremlåga värden vara vanliga. Problemet med lite snedbalanserade kvinnolängder och vikter kvarstår dock. Kan väl erkänna att jag egentligen inte tycker att det är ett stort problem, hängde upp mig en smula på det bara. Lovar att läsa igenom all text till nästa gång jag kommenterar.
Och som du säger, udda rollpersoner var målet så du har nog lyckats!

Gillar regler!
Men kvinnor är oftast lite kortare än män i verkligheten (om jag inte minns fel så är det vanligare att de blir kortväxta/dvärgar än det är för män). Och de väger mindre också. Det är fler kvinnor än män som är anorektiker, så det är inte helt orealistiskt om deras längd och vikt är mer obalanserad, precis som det är i mina regler. :gremsmile: