Nekromanti (BIDRAG) d12 - rollspelet

Feuflux

omjonasson.se
Titel: d12 - rollspelet

Sammanfattning: Ni har läst serien. Nu kommer rollspelet där ni tar er tärnings roll, för här är inte tärningar bara någonting man använder utan det man är. Tärningens färg avgör ert yrke. Så leta upp din vackraste d12a och kasta dig in i en heroisk värld fylld av klichéer, humor och elaka fiender.

Skapare: Olof "Feuflux" Jonasson

Länk till rollspelet. Länk till formulären.

Tack till alla i vrållådan som känner att de hjälp mig med inspiration.
Tack till Han, Dnalor och Muggas för att ha spanat igenom äventyret.

(Till er som inte läst serien: piiiiiinsamt!)

Troberg

Sinister eater
Är det inte lite rasistiskt att färgen på karaktären styr vilket yrke den får ha?

Feuflux

omjonasson.se
Är det inte lite rasistiskt att färgen på karaktären styr vilket yrke den får ha?

Färg och ras har överhuvudtaget ingen koppling vad gäller tärningar. Du måste tänka på någonting annat...

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Har din tärning flera färger så gräla med spelledaren om saken.

Så där ser en bra regel ut! :gremwink:

/tobias

Feuflux

omjonasson.se
Om färger och andra saker

Gurgeh said:
Har din tärning flera färger så gräla med spelledaren om saken.

Så där ser en bra regel ut! :gremwink:
Hell yeah! :gremlaugh:

Jag är nog lite osäker på hur jag vill ha det med färger. Jag tycker att regeln att ens tärning bestämmer yrket är rätt charmig och så kan man se sig omkring runt spelbordet och tänka "Dnalor har en grå tärning så han spelar en riddare". Jag klurade på att bygga system för multiklassning ett tag men det fick absolut inte plats i ett dogma. Tanken var att om man har en rödgrön tärning så är man en jägare som kan viss magi och så tar man snittet av alla färdighetsvärden för de båda yrkena för att se vad man får från start eller så.

Sen sa Arvidos en grej i vrållådan i stil med "om alla vet att tjuvar är turkosa så är det ju lätt att sätta dit dem". Jag har aldrig tänkt mig att tärningarna själva är så medvetna om färg (inte helt sant) utan behöver fråga vad de andra är för nåt istället för att bara se efter. Såhär.

En annan tanke jag har haft är att färgregeln bara gäller hjältar... när jag ritar statister i serien så tar jag bara nån färg som känns fin och bryr mig inte alls om vilket yrke det innebär. Det är halvklurigt att göra ett rollspel som ska spegla en serie. Striderna i serien är ju t.ex. av typen hugg-död-slut på striden (vilket förvisso lätt fixas till genom att ge den tilltänkte förloraren ohemult få kroppspoäng) och magi ska vi bara inte börja prata om...

Känns nästan som den här texten är längre än själva spelet nu... :gremwink:

Feuflux

omjonasson.se
Om sidantal

Jag kunde svurit på att det var Fogges gäststrip som du länkade till men jag hade fel på 4 nummer...

Jag har pratat om andra tärningar än tolvsidiga med forumsfolk ett par gånger (typ samtliga i vrållådan skulle jag tippa) och snackar om T6:or som barn, T20:or som riddjur eller vad det nu var. Nuvarande policyn är dock att andra tärningar än tolvsidiga bara är en myt, de finns inte. De är inte ens en myt förresten. Ingen har någonsin hört talas om en tärning som inte skulle ha tolv sidor. Kidsen är tolvsidiga de med (det skrev jag för den delen i rollspelet om jag inte är glömskare än vanligt).

Svarade jag för seriöst på en oseriös kommentar nu? :gremsmile: Jag vet aldrig hur jag ska tolka det när folk avslutar med tre punkter.

Lorondonionion säger förvisso little dice i strippet och inte young, men jag skyller på att det där strippet är från 2003. :gremtongue:

Rickard

Urverk speldesign
Ok, du har visserligen redan fått mina kommentarer privat, eftersom jag läste igenom bidraget innan du postade det och gav feed-back, men jag slänger väl upp det mest väsentliga som jag kommenterade på..

Jag gillar hela enkelheten i det hela. Man kan sätta sig ner och börja spela i princip. Färdighetsnamnen och -urvalen är riktigt bra.

Det jag tycker du slarvar lite med är språket. Inte direkt språkliga missar utan hur du framställer det hela. Du har din egen sorglösa stil på skrivandet och det ger intrycket utav att du egentligen inte bryr dig, vilket gör mig som läsare rätt oengagerad. Det känns som ett hafsverk som slängts ihop utan någon tanke, trots att det innehåller några balla regler och en härlig spelvärld. Du hade samma problem med Fantasy-ninja. Jag tyckte inte rollspelet var något vidare, men när du pratade om det i vrållådan (eller var det på forumet?) om att alla var ninjor så tyckte jag konceptet var genialiskt. Synd.

Jag gillar inte att yrken innehåller en mängd information som man får läsa om senare. Det vore bättre om yrken kom sist, efter att ha läst om magi, strid och färdigheter. Ungefär likadant tycker jag om "Världens invånare". Det borde komma efter stridskapitlet, eftersom det hänvisar till stridskapitlet.

Det känns annars som att striderna tar en väldigt lång tid att utföra. Detta innebär att hjältarna kommer att bli väldigt skadade. Inte för att det direkt gör något, då du har HERO-regeln. Men det blir rätt svårt att göra om Thornbushs grej när han kapar en fiendes huvud i ett slag. En grej jag tänkte på var att en hjälte kan göra lika mycket skada som tärningen visar när man slår perfekt slag.

Vapen
Det vore en rolig regel om man fick +1 i skada för ord man hade för att beskriva den magiska effekten. Så om man hade ett "magiskt flammande domedagssvärd" så ger det +3 i skada. Har man bara ett "magiskt svärd" ger det +1 och så vidare.

Magi
Det vore roligt om man istället slog ett Bildningsslag. Om man lyckades så inträffar effekten. Om man misslyckas så inträffar effekten, fast med en sideffekt. Oavsett lyckat eller misslyckat så måste man sänka Bildning med 1. Det borde begränsa magianvändandet och bidrar till glömskeeffekten. Som det är nu kan man försöka och försöka igen, så länge man har fantasi. Dessutom kommer jag inte ihåg att Anthys har misslyckats med sin magi någon gång, annat än att det fått en komisk sideffekt.

Jag gillar att du har samma font på titeln som bandet d12. :gremlaugh: Eller är det bara jag som dillar? :gremsmile: Annars är allting väldigt luftigt och lättläst. Och jag tycker det är en skön grej att du har självporträttet delvis utritat på rollformuläret så att det bara är att fylla i mun, ögon, huvudbonad och eventuellt öron.. :gremsmile:

d12 - rollspelet
Först intryck: 4 (lättläst)
Grundidé: 4
Regelsystem: 3 (eftersom du inte tog med mina idéer :gremwink:)

Rollspelet som baseras på nätserien med samma namn..

/Han som hade svårt att välja bort sina (icke-väsentliga) kommentarer