Ok, du har visserligen redan fått mina kommentarer privat, eftersom jag läste igenom bidraget innan du postade det och gav feed-back, men jag slänger väl upp det mest väsentliga som jag kommenterade på..
Jag gillar hela enkelheten i det hela. Man kan sätta sig ner och börja spela i princip. Färdighetsnamnen och -urvalen är riktigt bra.
Det jag tycker du slarvar lite med är språket. Inte direkt språkliga missar utan hur du framställer det hela. Du har din egen sorglösa stil på skrivandet och det ger intrycket utav att du egentligen inte bryr dig, vilket gör mig som läsare rätt oengagerad. Det känns som ett hafsverk som slängts ihop utan någon tanke, trots att det innehåller några balla regler och en härlig spelvärld. Du hade samma problem med Fantasy-ninja. Jag tyckte inte rollspelet var något vidare, men när du pratade om det i vrållådan (eller var det på forumet?) om att alla var ninjor så tyckte jag konceptet var genialiskt. Synd.
Jag gillar inte att yrken innehåller en mängd information som man får läsa om senare. Det vore bättre om yrken kom sist, efter att ha läst om magi, strid och färdigheter. Ungefär likadant tycker jag om "Världens invånare". Det borde komma efter stridskapitlet, eftersom det hänvisar till stridskapitlet.
Det känns annars som att striderna tar en väldigt lång tid att utföra. Detta innebär att hjältarna kommer att bli väldigt skadade. Inte för att det direkt gör något, då du har HERO-regeln. Men det blir rätt svårt att göra om Thornbushs grej när han kapar en fiendes huvud i ett slag. En grej jag tänkte på var att en hjälte kan göra lika mycket skada som tärningen visar när man slår perfekt slag.
Vapen
Det vore en rolig regel om man fick +1 i skada för ord man hade för att beskriva den magiska effekten. Så om man hade ett "magiskt flammande domedagssvärd" så ger det +3 i skada. Har man bara ett "magiskt svärd" ger det +1 och så vidare.
Magi
Det vore roligt om man istället slog ett Bildningsslag. Om man lyckades så inträffar effekten. Om man misslyckas så inträffar effekten, fast med en sideffekt. Oavsett lyckat eller misslyckat så måste man sänka Bildning med 1. Det borde begränsa magianvändandet och bidrar till glömskeeffekten. Som det är nu kan man försöka och försöka igen, så länge man har fantasi. Dessutom kommer jag inte ihåg att Anthys har misslyckats med sin magi någon gång, annat än att det fått en komisk sideffekt.
Jag gillar att du har samma font på titeln som bandet d12.
Eller är det bara jag som dillar?
Annars är allting väldigt luftigt och lättläst. Och jag tycker det är en skön grej att du har självporträttet delvis utritat på rollformuläret så att det bara är att fylla i mun, ögon, huvudbonad och eventuellt öron..
d12 - rollspelet
Först intryck: 4 (lättläst)
Grundidé: 4
Regelsystem: 3 (eftersom du inte tog med mina idéer
)
Rollspelet som baseras på nätserien med samma namn..
/
Han som hade svårt att välja bort sina (icke-väsentliga) kommentarer