Kommentarer: Den heliga Graal
Jag blev rätt intresserad redan i synopsen.. Området lät lite för smalt för att funka ett längre tag men det verkar du också veta.. Men när jag tänker på det så kan man variera graal-äventyr hur mycket som helst.. Tänk bara på alla hornjägare (heter de så?) i Wheel of Time.. Man kan även tänka sig olika sätt att spela det på, genom att skifta karaktär - från spela riddaren till kanske spela dennes väpnare eller att bara en spelare är riddare och de andra är uppassare av olika sort.
Tanken med kortleken som inte blandas om är rätt kul men det jag tycker är råballt med systemet är hur du får med epitet i reglerna.. En otroligt skön grej som passar perfekt in i världen.. Världen förresten.. Du är smart där och förutsätter att de som ska spela spelet har hört talas om Arthursagan och fokuserar på att förklara andra delar utav världen.. Coolt också att Sagoberättaren kan tvingas anpassa sin beskrivning efter reglerna..
Jag börjar genast leka med tanken att kombinera det här dogmarollspelet med berättarkortspelet <A HREF=http://www.atlas-games.com/onceuponatime/index.php>Once Upon a Time</a>.. Specialreglerna för knekt, dam, kung och joker hade jag andra planer för, som att de ger en vändning i historien på något sätt, likt det redan nämnda kortspel.. Fast jag kommer inte på hur.. Nåväl, de regler som du hittade på var annars rätt skoj.. Särskilt jokern, för det innebär att spelledaren byts av 2 gånger per blandning..
Det torde inte vara för svårt att hitta på äventyr till det här rollspelet och jag gillar introäventyret.. Är det en del av Arthur-sagan eller? Nåväl.. Jag gillar att äventyret har en cliff-hanger men jag antar att det blev så för att det inte fick plats mer.. Dock så ger det ett intryck av att det finns så mycket mer att hämta ur det här dogmat.. Vilket jag också tror det finns..
Den heliga Graal
Första intryck: 5 (Mitt första uttryck var " *höja ögonbrynen* Wow, coolt. ")
Grundidé: 4
Regelsystem: 5
Kommentar: Ett bra nybörjarrollspel med en enkelhet som slår det mesta.
/Han som nog ska spelleda dogmat om han ska introducera flera nybörjare under samma speltillfälle