Nekromanti [Bidrag]Den heliga Graal

peta

Warrior
För länge, länge sedan i myternas och sagornas tid fanns det ett land i nöd, folket svälte och kungen var döende och endast en sak kunde rädda det. Det är nu upp till dig att rädda landet, fatta din lans, förebred din ädla springare och ta del i tidernas mest farofyllda jakt. Jakten på den heliga Graal. Den heliga Graal är ett enkelt spel utan krusiduller. Perfekt att plocka fram en regnig eftermiddag eller om din polare frågar ’Du, det är med rollspel, hur funkar det egentligen?’. Allt du behöver är en kortlek och förmågan att minnas ditt namn.

Rickard

Urverk speldesign
Kommentarer: Den heliga Graal

Jag blev rätt intresserad redan i synopsen.. Området lät lite för smalt för att funka ett längre tag men det verkar du också veta.. Men när jag tänker på det så kan man variera graal-äventyr hur mycket som helst.. Tänk bara på alla hornjägare (heter de så?) i Wheel of Time.. Man kan även tänka sig olika sätt att spela det på, genom att skifta karaktär - från spela riddaren till kanske spela dennes väpnare eller att bara en spelare är riddare och de andra är uppassare av olika sort.

Tanken med kortleken som inte blandas om är rätt kul men det jag tycker är råballt med systemet är hur du får med epitet i reglerna.. En otroligt skön grej som passar perfekt in i världen.. Världen förresten.. Du är smart där och förutsätter att de som ska spela spelet har hört talas om Arthursagan och fokuserar på att förklara andra delar utav världen.. Coolt också att Sagoberättaren kan tvingas anpassa sin beskrivning efter reglerna..

Jag börjar genast leka med tanken att kombinera det här dogmarollspelet med berättarkortspelet <A HREF=http://www.atlas-games.com/onceuponatime/index.php>Once Upon a Time</a>.. Specialreglerna för knekt, dam, kung och joker hade jag andra planer för, som att de ger en vändning i historien på något sätt, likt det redan nämnda kortspel.. Fast jag kommer inte på hur.. Nåväl, de regler som du hittade på var annars rätt skoj.. Särskilt jokern, för det innebär att spelledaren byts av 2 gånger per blandning..

Det torde inte vara för svårt att hitta på äventyr till det här rollspelet och jag gillar introäventyret.. Är det en del av Arthur-sagan eller? Nåväl.. Jag gillar att äventyret har en cliff-hanger men jag antar att det blev så för att det inte fick plats mer.. Dock så ger det ett intryck av att det finns så mycket mer att hämta ur det här dogmat.. Vilket jag också tror det finns..

Den heliga Graal
Första intryck: 5 (Mitt första uttryck var " *höja ögonbrynen* Wow, coolt. ")
Grundidé: 4
Regelsystem: 5

Kommentar: Ett bra nybörjarrollspel med en enkelhet som slår det mesta.

/Han som nog ska spelleda dogmat om han ska introducera flera nybörjare under samma speltillfälle

Muggas

Hero
Jag har alltid tyckt att det är helheten som räknas. Om man har en jättebra idé och presenterar den dåligt så är det svårt att fånga folks intresse. Det främsta felet jag tycker att många dogmaskapare gör är att de inte begränsar sig. De vill för mycket. Att föra fram och förstärka kärnan av en idé är vad dogmaformatet bäst lämpar sig för. Om man glömmer detta blir ens spel plottrigt och ospelbart, även om layouten är ihopsatt på ett estetiskt tilltalande sätt. I ditt bidrag så har du lyckats foga ihop olika pusselbitar på ett ypperligt sätt. Beskrivningen av reglerna är ganska simpel, men fungerar ändå mycket bra i helheten, mycket på grund av den innovativa grundidén och de tydliga och tilltalande exemplen. Sagostämningen genomsyrar allt, både i val av layout, typsnitt och textinnehåll. Jag ser framför mig hur ett litet gäng slår sig ner framför brasan en sen kväll och skapar legender tillsammans.

Helt klart favoriten för mig just nu. Bra jobbat.

peta

Warrior
Re: Kommentarer: Den heliga Graal

Man tackar för den fina kritiken :gremlaugh:

Är det en del av Arthur-sagan eller?
Det är snarare en mix av allt möjligt Arthur relaterat.
Stallet t.ex. är hämtat från en walesisk saga. Gripen från en Arthurbok jag läste fär länge sedan som lutar sig mot 1800-tals romantiken runt Arthur. Den svarta riddaren från, tja, ehh Monty Phyton