Nekromanti (BIDRAG) Dogmarollspel

Gardener

Champion
(BIDRAG) Dogmarollspel

Det är visst spelbart och det är visst ett bidrag. Din utmaning är till för att tänja på gränser och detta gör just det.

Att det är en egen utmaning i sig och att vi kommer pusha för det sen när din utmaning är över är en helt annan sak.

Troberg

Sinister eater
Re: (BIDRAG) Dogmarollspel

Det är visst spelbart och det är visst ett bidrag.
Men är det ett rollspel?

Din utmaning är till för att tänja på gränser och detta gör just det.
Jodå, visst är det så, men jag är inte riktigt säker på om det tänjt på gränsen eller klivit över den.

Jag har inte bestämt mig definitivt än, ge mig några bättre argument för att det ska vara med så kanske jag ändrar mig.

Att det är en egen utmaning i sig och att vi kommer pusha för det sen när din utmaning är över är en helt annan sak.
Att det är en konkurrerande utmaning stör mig inte, tvärtom, det är bara kul. Det känns dock mer som ett rollspelsmakarspel än som ett rollspel, det är där jag inte riktigt tycker att det passar.

Ackerfors

Alas, your rapids!

"Men är det ett rollspel?"

Jadå, man rollspelar rollspelsmakare. Man gör det i grupp, det finns slump. Nog för att det är annorlunda, men visst är det ett rollspel alltid.

Det enda man behöver göra för att se att det är ett rollspel är... Tja... Öppna dokumentet och läsa igenom spelet...

Sodivra

Champion

Det är inte alls så självklart, visst står det "för att spela" i början, men det står inget om rollgestaltning i resten av bidraget. När jag hade kommit till att man skulle skicka in bidragen till spelwebben så hade jag glömt att det utgav sig för att vara ett rollspel i början.

Man Mountainman

Storsvagåret

Man gör det i grupp, det finns slump.

Woah! Ta det lugnt nu! Med den definitionen kan jag ju påstå att Monopol är rollspel. Eller poker. :gremsmile:

Krille

Super Moderator

"Woah! Ta det lugnt nu! Med den definitionen kan jag ju påstå att Monopol är rollspel."

Jupp. Brukar inte du spela hatt? :gremwink:

---

Allvarligt: Dogmarollspelet är IMHO inte ett rollspel. Möjligen är det ett rollspelspel på samma sätt som The Con Game, men inte ett rollspel. IMHO, förstås.

Ackerfors

Alas, your rapids!

"Woah! Ta det lugnt nu! Med den definitionen kan jag ju påstå att Monopol är rollspel. Eller poker."

Go ahead! Jag rollspelar de flesta spelen nu för tiden. Monopol framförallt. Massor av lögner och förtal som skulle passa bra mycket bättre in i Junta... Som är ett brädspel eller... Kanske ett rollspel?

Eller för all del, är Baron Münchhusen-rollspelet ett rollspel? Definitionerna om vad rollspel egentligen är är luddiga och i de flesta av fallen i dogmautmaningen är det inte rollspel det handlar om, utan små äventyr och det är ju inte en äventyrsutmaning vi har nu? Just därför är inte Dogmaspelet som de andra bidragen. Det är inte ett äventyr, det är ett rollspel.

Krille

Super Moderator

"Jag rollspelar de flesta spelen nu för tiden. Monopol framförallt. Massor av lögner och förtal som skulle passa bra mycket bättre in i Junta... Som är ett brädspel eller... Kanske ett rollspel?"

Att DU rollspelar i de flesta spel gör faktiskt inte spelen ifråga till rollspel. Det gör bara att du rollspelar. Faktiskt.

Men egentligen är det väl rätt enkelt: ett rollspel är ett spel i vilket man spelar en roll. Jag kan hitta spelet i Dogma-rollspelet, men jag har ytterst svårt att hitta någon roll.

Quadrante

Grisbonde
Min röst faller på : Ta bort den ur tävlingen[ANT]

Det är inte ett rollspel, ett spel ja...

Sen är det en tävling som "kräver spelwebben för att vinna", vilket gör att det finns två slumpfaktorer i spelet (den först nämda och spelwebben)..

Man Mountainman

Storsvagåret

Go ahead! Jag rollspelar de flesta spelen nu för tiden. Monopol framförallt. Massor av lögner och förtal som skulle passa bra mycket bättre in i Junta... Som är ett brädspel eller... Kanske ett rollspel?

Hähä. Men poker då? :gremwink:

Nåja, jag är inte nödvändigtvis emot er. Såvitt mig anbelangar så får "dogmarollspelet" gärna komma med i dogmautmaningen, men det är ju inte mig ni ska övertyga, utan troberg, och då är mitt tips att komma på bättre argument. :gremgrin:

Quadrante

Grisbonde
kärnfrågan

följer spelet reglerna för utmaningen..

Det är fruktlöst att försöka komma fram till vad som är rollspel just nu, det som är frågan.. faller spelet inom ramarna för reglerna ?

(min röst faller på : ta den ur spel "

Krille

Super Moderator
Re: kärnfrågan

"Det är fruktlöst att försöka komma fram till vad som är rollspel just nu, det som är frågan.. faller spelet inom ramarna för reglerna ?"

Eftersom definitionen av rollspel trots allt är ramarna så är det ingen trivial fråga ändå. För så här står det faktiskt i reglerna:

Precis som förra gången så går det ut på att göra fungerande rollspel i kompakt format.

Quadrante

Grisbonde
kärnfrågan igen !

Kollade lite på spelet och jämförde med reglerna.
Man kan ju konstatera att de hållt sig till formalian och mängdbegränsningen.
(sidantal, pdf, fontstorlek etc)
Det kritiska momentet är följande tre viktaiga regler.

(1) [...]fungerande rollspel i kompakt format.
(2) Bara en tärning [slumpgenerator]får användas...
(3) Det ska vara ett regelsystem.

1) för : Man spelar en roll i form av spelmakare.
Formatet är kompakt.
Det fungerar att spela med de uppsatta kriterierna.

emot : rollen är inte definerad, man är där i form av sig själv.
är det ett rollspel? eller ett spel?
2) för : Det förekommer en tärningstyp (slant)
emot : Man har minst två slumpfaktorer, röstning och slantsingling.
...och sen för att vinna krävs även spelwebbenredaktionen.

3) Det finns ett regelsystem, inget tvivel om det.

Sen kan man fråga sig om det är ett spel eller en tävling ?
..och vad är ett rollspel enligt reglerna.

Dimfrost

Special Circumstances

Men egentligen är det väl rätt enkelt: ett rollspel är ett spel i vilket man spelar en roll. Jag kan hitta spelet i Dogma-rollspelet, men jag har ytterst svårt att hitta någon roll.
Precis min åsikt.

/Dimfrost

Gardener

Champion

Naturligtvis räknar jag med att rollspelare har fantasi och själva kan hitta på egna roller utifrån den uppsatta spelmiljön och regelsystem. Det är ju något som man enligt reglerna borde kunna räkna med.

Man spelar alltså en roll som rollspelsmakare och behöver inte alls spela sig själv, någon kan spela djävulens advokat, för att ta ett exempel. Det gör också spelet mer intressant, och förhoppningsvis det slutgiltiga rollspelet som man får fram genom att dokumentera rollspelsmötet.

Krille

Super Moderator

"Naturligtvis räknar jag med att rollspelare har fantasi och själva kan hitta på egna roller utifrån den uppsatta spelmiljön och regelsystem. Det är ju något som man enligt reglerna borde kunna räkna med."

Aha! Så enligt samma regler så borde ni på spelwebben alltså kunna räkna med att ni inte får några bidrag alls? Det är ju rollpersonerna som gör det i spelvärlden, inte spelarna i verkligheten...

Gardener

Champion

Nej, skrev jag inte att man dokumenterar spelmötet, eller glömde jag det?

Att spelare skriver krönikor om vad som händer under spelets gång är väl inget konstigt? Och jag har rollspelat en filminspelning och utifrån det skrivit en berättelse, och när en scen inte blev som någon ville kunde de begära en omtagning för spela om scenen. Det var annorlunda, och vi fick en berättelse av det, men jag kallar det fortfarande rollspel.

EchonCique

Hero
Min röst faller på : Tävlingsgodkänt bidrag.

Sen är det en tävling som "kräver spelwebben för att vinna", vilket gör att det finns två slumpfaktorer i spelet (den först nämda och spelwebben)..

Jag hittar inte inskränkningen i antal slumpmoment. Jag hittar att man enbart får använda sig av en tärning, men i övrigt finns inga begränsningar på hur många gånger man skall få slå eller andra inskränkningar i slumpvalsmomentet. Isf hade mitt Jagad blivit diskat för jag har ett kontrollslag med samma tärning efter att man slagit för sin färdighet.

Sen vet jag väl inte riktigt om jag räknar in Spelwebben som slumpmoment heller..

Om ni inte vill att det här skall tillåtas får ni nog hitta lite bättre argument :gremwink:.

Regelsnap:
Bara en enda tärning (av valfri typ) får användas. Slantsingling är ett tänkbart alternativ. Vanlig (Hjärter, spader, klöver, ruter och två jokrar) kortlek är tillåten. Andra slumpgeneratorer är tillåtna, så länge som de följer samma anda (fråga för säkerhets skull). Spelet får bara kräva en styck tärning, dock får den slås flera gånger, men det gör spelet klumpigare att spela. Spelet är tänkt att vara mycket portabelt.

Krille

Super Moderator

"Att spelare skriver krönikor om vad som händer under spelets gång är väl inget konstigt?"

Nej, men det är inte så självklart att det är underförstått, men det står att det ska skrivas ner.

Det råder en viss kluvenhet i spelet också. Det sägs att "deltagarna" ska föreslå saker som ska ingå i spelet. Frågan är om det är saker som rollen eller spelaren ska komma på. Om det är rollen som menas med "deltagare" så uppstår problemet senare när det ska skrivas ner och skickas in, eftersom det i så fall rimligtvis borde vara samma deltagare, dvs roll, som ska skriva ner det och skicka in det. I så fall så är det ju rollen deltagaren som skriver ner spelhändelsen spelmötet, som skickas till spelledarpersonen spelwebben.se - och det tror jag inte var syftet.

Men så kan det ju förstås vara deltagaren = spelaren som menas. I så fall så skrivs saker ner och skickas till spelwebben.se på riktigt, men man tar sig inte någon roll. För att sammanfatta kritiken: jag hittar inte någon roll i spelet och således tycker jag inte att det är ett rollspel. Det rollmoment som tillförts i efterhand har känts förgjordat krystat.

Så ta inte illa upp, men jag hoppas att ni inte skickade in det som ett sådant, för jag kan minsann inte se det som ett sådant. Det hamnar tillsammans med Masks rollspel i högen "årets icke-rollspel" för min del, och enda orsaken till att jag argumenterar seriöst mot det är att jag just nu behöver tänka på annat än hur fraktdelen i en klients webshop ska lösas. För egentligen borde det vara underförstått. :gremwink:

"Och jag har rollspelat en filminspelning och utifrån det skrivit en berättelse, och när en scen inte blev som någon ville kunde de begära en omtagning för spela om scenen. Det var annorlunda, och vi fick en berättelse av det, men jag kallar det fortfarande rollspel."

Ja? It Came From The Late, Late, Late Show och Dream Park innehåller ju trots allt ett rollmoment. Det finns till och med två stycken nästlade i varandra: man spelar en roll som spelar en roll. Inget av dem är underförstått.