Nekromanti (BIDRAG) Dogmarollspel

Krille

Super Moderator
Re: (BIDRAG) Dogmarollspel

"Det är i så fall ett syftningsfel som jag ber om ursäkt för, är det nog viktigt kan jag försöka få David att uppdatera pdf:en med en korrektur om han har tid. Jag har dock svårt att se varför syftningsfel inte får förekomma i mitt bidrag men att dylika inte ens har påpekats i andras bidrag."

Oviktiga syftningsfel kan jag köpa. Viktiga syftningsfel, som gör att bidraget går från att vara ett rollspel till att inte vara det är faktiskt värre och bör åtgärdas, speciellt om det rör en så kort och enkel sak som att förtydliga vad som är spelare och vad som är deras roller.

För i sin nuvarande formulering så har du, för att dra en allegori, skrivit "det här är ett rollspel" i början på TPs regler, och försöker nu övertyga mig om att TP är ett rollspel där man spelar en deltagare i en frågesport i TV, eftersom det står "det här är ett rollspel" i början på det och allt annat borde vara underförstått eller självklart.

"Med den lilla skillnaden att det då är ett rollspel som försöker vara så nyskapande som möjligt, vilket ju var hela poängen med den kategorin, som jag har förstått det."

Ja, och? Det är säkert nyskapande med en Zorn i schlager-festivalen, men det är inte en schlager och ska alltså inte ställa upp. Samma sak här: det är inte ett rollspel. Således har det inte i tävlingen att göra.

"Varför detaljdissekera inskickade bidrag och försöka hitta förevändningar till att det inte får vara med när man lika gärna kan strunta i att rösta på det, eller till och med propagera för att det inte ska få vinna."

Därför att bidraget rör sig i gränstrakterna till vad som över huvud taget är rollspel. Och dogma-tävlingen är en tävling som går ut på att göra ett rollspel, inte en tävling som går ut på att inte göra ett rollspel. Nånstans måste en gräns dras. Du har själv valt att röra dig i dessa gränstrakter och pröva var den gränsen ska dras, så försök inte göra det till mitt fel att ditt bidrag kanske inte är ett rollspel.

"Jag försökte få dig att sluta upp med att hitta på fler orsaker till att du inte vill ha med bidraget och istället motivera varför du inte vill ha med det, då du konsekvent ignorerar diskussionens kärnpunkter och istället går in på detaljer som inte har med diskussionens huvudsak att göra."

Alla dessa "orsaker" är egentligen bara en sak: olika vinklingar och argument för kärnpunkten. Det är inte ett rollspel, enligt min åsikt. Det är en tävling där man skriver ett rollspel. Men det är inte ett rollspel, lika lite som TPs regler med texten "det här är ett rollspel" är det.

Gardener

Champion

Dogma inom konst är att ifrågasätta konventioner, att bryta normer, att skapa verk som för konstformen vidare och utvecklar den -- att frigöra skapandet. Detta görs genom att definiera ett manifest som förklarar hur detta ska genomföras och vad konstverket kan innehålla. De slutgiltiga konstverken är ofta så radikalt skilda mot den gällande standarden att många kommer ifrågasätta deras existensberättigande högljutt och vilt slå bakut mot alla förändringar mot det trygga som de är vana vid. Genom att dessa nya verk tvingas betraktaren till eftertanke och att fundera över varför de inte tycker att det är rätt riktning för konstformen att ta ställning till hur de själva tycker att det ska vara. Endast de som ställer sig likgiltiga till konstverket, vare sig det gäller dess form eller dess budskap, är de enda som konstnären har misslyckats att nå genom sitt konstverk.

Om David har tid kommer en ny version där förklaras vad det innebär att spela en roll som rollspelsmakare och där syftningsfelet förhoppningsvis har arbetats bort. Syftet med rollspelet är dock densamma och det är enbart frågan om en kosmetisk förändring.

Ändrat: Hade en allmänt nedsättande kommentar här som jag tagit bort då jag inte står för den.

Foggmock

Myrmidon
Re: Min röst faller på : Tävlingsgodkänt bidrag.

Springer man och tänjer på gränser kan man också räkna med att man ibland kommer att bryta dem, vilket jag anser att ni har gjort, tillsammans med ett gäng personer till. Det är som att sitta och dra i ett gummiband. Visst, det är ballt när man kommer långt och gummibandet blir alldeles vitt, men passar man sig inte går det av och snärtar till en på nagelbandet, och då är det inte så skoj längre.

Foggmock - som inte tycker att nyskapande för nyskapandets skull är något att eftersträva

Foggmock

Myrmidon

Jmfr. med att karaktärerna (rollpersonerna, figurerna, whatnot) röstar för vad de ska göra härnäst, att slå en tärning out of character och lyda den (fortfarande bara för att bestämma sig) och att spelarna röstar utifrån egna preferenser vad man ska göra.

Sen tar man att karaktärerna får rösta om vad som ska HÄNDA vid ett givet tillfälle. Går inte. Sen slår man en tärning om vad som ska hända vid ett givet tillfälle. Fullt acceptabelt. Sen röstar spelarna efter egna preferenser vad som ska hända. Acceptabelt SAMT GRÄNSAR TILL FRIFORM(storytellande också, jag var lite för snäv i min definition). Du har inte samma kontroll som när man storytellar rått och bestämmer allt vad som händer ens karaktär, och du har inte samma slapphänthet och kaos som att slänga iväg en tärning.

...förstår du lite vart jag kommer ifrån här? Röstning är vad jag sorterar in under "slumpmoment" i trobergs Dogmamanifest, och ni nyttjar två, vilket jag inte tror skulle godkännas för ett annat spel.

Dessutom håller jag fullt och fast med Krille. Det ÄR inget rollspel i sitt grundutförande, lika lite som Monopol eller ens Junta är det. Rollspelande handlar om att vara in charachter, vilket man inte behöver vara i Junta för att spela det. Många icke-rollspel kan fortfarande höjas genom att man träder in i en roll, men det är inget som krävs av en. Det tycker jag att det ska göras om man vill kalla det ett rollspel. Man kan spela Bitworld som en Sim Citysim eller bara röja grottor i The D12 Dark Hobbit Ninja Role Playing Game (missförstå mig rätt, detta är egentligen grundiden i båda spelen), men gör man det utan att träda in i rollen (jmfr. folk som spelar lite glatt tunnelröj i D&D el. motsvarande som struntar i vad det står på pappret och bara agerar ändå, för maximal vinning för skojs skull) har man tappat den största biten av spelet. Att spela ett icke-rollspel utan att ikläda sig en roll är inte samma sorts förlust.

Sen är jag jävligt nyfiken på hur man rollspelar Monopol. Okej om man luras, låtsas om saker och smörar, men särskilt djupa in charachterprestationer från ett strykjärn eller en stegrande häst förväntar jag mig inte. Säger du dock att du ändrar din spelstil beroende på vilken pjäs du har tror jag dig nog dock snarare.

EchonCique

Hero

Om David har tid kommer en ny version där förklaras vad det innebär att spela en roll som rollspelsmakare och där syftningsfelet förhoppningsvis har arbetats bort. Syftet med rollspelet är dock densamma och det är enbart frågan om en kosmetisk förändring.

You rang, Sir?

Yes Sir. I shall obey your bidding.

Gardener

Champion

Om man inte spelar en karaktär i Dogmarollspel så blir det inte lika roligt som att bara skriva ett rollspel tillsammans, även om i alla fall jag tycker att även det är kul. Vad är skillnaden? Grottröj i Dogmarollspel är att man skriver rollspelet utan att bry sig om att spela en karaktär, det funkar, men man får inte samma rollspel som om man spelar en helt galen rollspelsmakarkaraktär.

Och återigen, det står i reglerna att man kan räkna med att det är erfarna rollspelare det är fråga om och alla rollspelare bör vara medvetna om vad det innebär att spela en roll.

Foggmock

Myrmidon

Jag ser ingenstans en indikation på att man ska låtsas vara någon annan, och jag ser inga förslag på vilka olika tokiga rollspelsskapararketyper man kan prova att spela, och jag ser inte mycket till spelvärld/konflikt/kampanjchanser som gör att man vill spela spelet igen som en annan arketyp. "Wow, det var kul att spela Herr Nilstypen och propagera för verkliga stridsregler, nu vill jag spela Arvidostypen och skriva långa konstiga regelsystem för små spelmoment baserade mest på flum". Jag fick helt enkelt en fadd känsla i munnen, och tänkte mest "...och sen? Eller va? Äsch." när jag läst spelet.

Spelet passar antagligen jättebra på spelwebben, men i trobergs Dogmautmaning har det inte någon plats. Jag tänker dock inte militant agitera för att det tas bort utan litar helt enkelt till att folk tänker som jag och inte röstar på det.

Foggmock - som tycker att man med en minimalt högre ambitionsnivå, kunnat skriva ett spel som är lika tänjande på gränserna för vad som är rollspelande, men inte tänja på reglerna för Dogmautmaningen OCH göra reklam för spelwebben på samma gång.

Fyll den andra sidan med arketyper, förslag på spelkoncept att skapa (äventyrsuppslag) och ett regelsystem som påminner mer om traditionella rollspel och ni har min röst för mest nyskapande. Nu har ni bara mitt "eh, va?" och uppmärksamheten riktad åt annat håll.

Gardener

Champion

Det är ett rollspel om att skapa rollspel, personligen anser jag att en erfaren rollspelare utifrån det kan dra slutsatsen att man spelar rollspelsskapare. Konstigare än så är det inte.

Krille

Super Moderator

"personligen anser jag att en erfaren rollspelare utifrån det kan dra slutsatsen att man spelar rollspelsskapare."

Personligen, och i egenskap av erfaren rollspelare, så drog jag inte den slutsatsen. Jag drog slutsatsen att det var illa förklädd reklam för spelwebbens egna rollspelsmakartävling.

Konstigare än så är det inte.

Foggmock

Myrmidon

Som sagt, vissa gjorde det ju uppenbarligen inte. Det stod väl att man skulle anta att "spelaren är erfaren rollspelare", inte att "spelaren kommer att utgå ifrån att det är ett rollspel han håller i nävarna".

Gardener

Champion

Men reglerna säger inte att alla måste tolka det rätt, bara att man kan anta att läsaren är en erfaren rollspelare och att man inte behöver förklara grundläggade begrepp. Det har jag gjort, och att allas referensramar utifrån vilka de tolkar texten inte är lika och att det därför tolkas på olika sätt är en annan sak. Det bör inte göra att rollspelet inte godkänns som bidrag.

CGH

Warrior
Är det tillåtet att "uppdatera" sina bidrag?

Om David har tid kommer en ny version där förklaras vad det innebär att spela en roll som rollspelsmakare och där syftningsfelet förhoppningsvis har arbetats bort.
Är det tillåtet att uppdatera sina bidrag?

Jag bara undra för jag skulle själv ochså gärna vilja göra det. Ändra på språket lite bara, och sen kanske lite layout.