Nekromanti Bidrag för att spela rollspel

Conan

انتفاضة
I Timbros granskning av svenska myndigheten för ungdoms- och civilsamhällsfrågors får se Sverok en slev av kritik:

"Enligt egen utsago är det Sveriges största ungdomsförbund med över 100 000 medlemmar. Mellan 2011 och 2017 har det erhållit svindlande 96 miljoner kronor från MUCF. Enbart det senaste organisationsbidraget för verksamhetsåret 2017 ligger på över 18 miljoner. Föreningen har inte granskats närmare. Det skulle nog vara ganska svårt. Enligt medlemslistan som Sverok bifogade till 2016 års bidragsansökan finns nästan 4 000 spelföreningar, de flesta med ensiffrigt medlemsantal och namn i stil med ”Swedish falukorv”, ”Team Darkstar Lol” och ”Karl_magrutor”. Vad exakt som döljer sig bakom dessa formuleringar är svårt att veta – förmodligen även för MUCF. Föreningens hemsida är mycket behjälplig för den som vill ansluta en ny förening. Man kan i samma veva starta en helt ny organisation och ansöka om bidrag till sin tilltänkta verksamhet. Den som vill göra det guidas hjälpsamt genom processen och kan hålla sitt första lilla ”styrelsemöte” under registreringens gång. Allt som krävs är fem medlemmar, varav tre ska ingå i styrelsen. Sedan är det fritt fram att ansöka om pengar till helgens bowling eller vad nu den nya föreningen avser att ägna sig åt framöver."

https://timbro.se/smedjan/det-regnar-pengar-paraplyorganisationer/

Vad säger ni? Är beskrivningen rättvis? Är det rimligt att man får bidrag för att spela rollspel?

2097

deleta mitt konto tack
Evokee;n227237 said:
Vad säger ni? Är beskrivningen rättvis? Är det rimligt att man får bidrag för att spela rollspel?
Ja, för ungdomar är det helt rätt att dom får det. Hellre rollspel än en massa alkohol och ännu värre: spotify & netflix. Men, för min egen del aldrig mer en massa åtagande och Sverok-papper och sånt som jag som virrig tonåring det aldrig blev av att jag fyllde i utan dom bara låg i den (på den tiden stora) "ja, jag ska... nån gång snart... usch dåligt samvete"-högen som jag numera är glad att slippa. Det är skönt att vara en medelålders kulturtant och slippa hålla på med ungdomsförbund!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Eftersom det är Timbro som skriver så är jag inte superförvånad över att jag inte håller med om vad som skrivs. Jag fattar poängen, de hatar skatt och de hatar att det finns bidrag och de hatar att folk får bidrag. We get it.

Min erfarenhet av bidrag till ungdomsföreningar kommer från två håll: Rollspelföreningar och en teaterförening jag var med i.

Båda dessa gav mig min första fostran i hur styrelsemöten och föreningsliv faktiskt fungerar. Ordförande, sekreterare, dagordning, stadgar, ekonomisk redovisning, all that jazz. Hade det inte varit för att de organisationer som gav oss bidrag krävde viss formalia så kan jag lova att det inte alls hållits lika hårt på de bitarna.

Kraven brukar dessutom stärkas ju mer pengar det rör sig om. En liten fjuttförening på fem pers som får ett par tusen per år får andra krav på sig än föreningar med tusentals medlemmar. Som sig bör.

Jag vet att högern inte tycker om det, men väldigt mycket av det som är bra i det här landets historia är knutet till föreningar och föreningsrörelser. Föreningarna står för demokrati och deltagande, och spridning av kulturellt kapital som annars är förbehållet ett fåtal. Det var ju på det viset, via möten och stadgar och bokcirklar, som arbetarrörelsen kunde organisera sig och kräva bättre rättigheter åt arbetarklassen. Nu vet ju jag vad Timbro tycker om facken och arbetarrörelsen, men... tja. Jag skiter väl egentligen i vad extremisterna på Timbro tycker. De har helt enkelt fel.

Rollspel är en billig syssla, men inte oändligt billig. Genom Sverokbidragen kunde fler ungdomar tillgodogöra sig fler spel, var mindre begränsade av sina föräldrars ekonomiska situation. Är rollspel samhällsnyttigt? Jag tycker det. Framför allt om vi ska betrakta springandet efter bollar eller puckar som samhällsnyttiga. Är föreningskunskap samhällsnyttigt? Fuck yeah.

Så är beskrivningen rättvis? Nej, Timbro kan dra åt fanders.
Är det rimligt att man får bidrag för att spela rollspel? Minst lika rimligt som att få bidrag för att bygga om i köket (ROT-avdrag) eller hyra in någon som tar hans om ens skit (RUT-avdrag) eller spela boll. Antagligen mer. Så ja, det är rimligt. Och Timbro kan dra åt fanders.

Sapient

Swashbuckler
krank;n227243 said:
Jag vet att högern inte tycker om det, men väldigt mycket av det som är bra i det här landets historia är knutet till föreningar och föreningsrörelser. Föreningarna står för demokrati och deltagande, och spridning av kulturellt kapital som annars är förbehållet ett fåtal. Det var ju på det viset, via möten och stadgar och bokcirklar, som arbetarrörelsen kunde organisera sig och kräva bättre rättigheter åt arbetarklassen. Nu vet ju jag vad Timbro tycker om facken och arbetarrörelsen, men... tja. Jag skiter väl egentligen i vad extremisterna på Timbro tycker. De har helt enkelt fel.
Nåja, ska vi vara lite historiskt rättvisa också, då är det där en ganska modern inställning - fram till Gösta Bohman ungefär värnade högern också föreningar, även om de inte gillade fackförbund särskilt mycket. Men de gillade föreningar - särskilt sådana som spred kultur eller idkade idrott (idrott gjorde ju människor mer lämpade för försvaret!). De öste pengar över dem. Den rollen överlät de senare med varm hand åt andra, men historiskt var det så. Och den som talar om "högern" får nog gärna erkänna att det historien finns, för det var ju trots allt då högern hette högern... :)

Sapient

Swashbuckler
Evokee;n227237 said:
Tja, beskrivningen är väl "rättvis" - i det att det *är* svårt att gissa sig till vad föreningar som heter "Karl_magrutor" sysslar med - och det generellt sett är ytterst dålig kontroll över hur föreningsbidrag av olika slag används. Eller ens om föreningarna har de medlemmar de anger att de har och det antal aktiviteter de har.

Men det beror ju inte på att specifikt SVEROK är dåliga eller så. Det gäller alla slags föreningar, även tex idrottsföreningar. (Okej, inte att det är svårt att gissa vad de sysslar med kanske... "Bollsparkarklubben" sysslar väl att sparka på en boll, som namnet antyder.)

Det har avslöjats fusk för miljontals kronor med föreningsbidrag i Sverige. Dock - de största fuskarna har varit politiska ungdomsförbund. (Och när det kommit fram, har det ofta varit pga "inside information", inte sällan någon som petats från en post efter interna intriger och därefter gått till pressen och golat på sina fd kompisar.)

Men strängt taget får väl inte föreningarna bidragen "för att spela rollspel", utan som stöd till att organisera sig kring ett syfte som i allmänhet anses ha nån viss samhällsnytta - inte minst om den bedrivs i föreningsform. (Och krank beskriver ju motiveringen till varför föreningsformen är nyttig i sig - som en skolning i demokrati...)

Att syftet med föreningen sen är att spela rollspel, är ju av mindre vikt eftersom det lika gärna hade kunnat röra en massa andra ändamål också - det är bara SVEROKs specialitet att organisera just spelföreningar...

Den biten glöms ju gärna bort av Timbro.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Sapient;n227250 said:
"Bollsparkarklubben" sysslar väl att sparka på en boll, som namnet antyder.)
Jag föreslår härmed att rollspelsföreningar börjar döpa sig till saker som låter som idrottsföreningar, för maximal förvirring.

Som t.ex. Gröndalsvikens hockeyklubb".

ceruleanfive

Bläckfisk
Evokee;n227237 said:
Är det rimligt att man får bidrag för att spela rollspel?
I de rollspelsföreningar jag varit aktiv i har fått bidrag från Studiefrämjandet. Studiefrämjandet använder skattepengar för att främja all möjlig form av folkbildning – musik, jakt och fiske, hundaktiviteter, spelkultur, med mera. Tanken med folkbildning är att medborgare fritt och frivilligt ska kunna förvärva kunskap och komma i kontakt alternativa värderingar.

Är rollspel folkbildning? Jajjamensan!
Bör folkbildning få bidrag? Det tycker jag.
Är jag förvånad över att Timbro inte håller med? Nope.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
krank;n227243 said:
Jag vet att högern inte tycker om det
Joro. Fuck Timbro!

Rollspel är trots vad Björn och Didda säger en sund sysselsättning där man kan träna upp flera användbara färdigheter beroende på hur och vad man spelar (och då pratar jag inte om vapenkunskap med "nya Mutants" hyperrealistiska vapenregler).

Jag tycker det är lika självklart att föreningar skall få ungdomsbidrag för rollspel som för fotboll och hocky.

Och om en förening är berättigad till ungdomsbidrag från sverok så brukar de göra telefonkontroller, så nån jäkla koll har de allt på att folk existerar.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
krank;n227262 said:
Jag föreslår härmed att rollspelsföreningar börjar döpa sig till saker som låter som idrottsföreningar, för maximal förvirring.

Som t.ex. Gröndalsvikens hockeyklubb".
Segel och Kanotföreningen är väl ett lämpligt exempel ur verkligheten. Sverokansluten LAN-förening (började som brädspelsförening tydligen).