Nekromanti (BIDRAG) Protest!

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
I Protest! får man äntligen möjlighet att spela något av högstatusyrkena domare, advokat eller åklagare; dessutom amerikanska sådana som tjänar hur mycket pengar som helst. Spelarna bygger tillsammans upp en rättegång av amerikansk modell och för den fram till ett domslut. Specialkort kan användas för att kullkasta motståndarsidans planer. Protest spelas med minst fem spelare, även om fler kan delta. En publik kan också vara bra att ha om man vill få den rätta rättegångskänslan.
Och kom ihåg att skrika Protest! Det är viktigt!

Länk till spelet

/tobias

Muggas

Hero
Ah, ett kortbaserat dogma (och dessutom med egenskapade kort)! Det här är ett spel där deltagarna verkligen måste visa prov på bra improvisationsförmåga. Att sitta halvpassiv (vilket ofta är fallet i andra rollspel) funkar inte här - det ställer alltså lite krav på engagemang från speldeltagarna. Jag tror att rättegångarna kan komma att framkalla en hel del garv. Ett förslag: för äkta hardcore, kör på engelska! Nå, skulle någon se mig och mina polare fåna oss med det här (jag snackar om morsan, brorsan och min ex-flickvän) skulle de nog stämpla oss som galna hela högen och på allvar fundera över om rollspel verkligen har skadlig inverkan... :gremwink: "Protest!" toppar inte min favorit från förra dogmat, Olympus (också av Gurgeh) men det det är välgenomtänkt, hårt nischat och verkligen dogmaanpassat.

[Odräglig Viktigpetter] Som avslutning måste jag säga att Gurgeh är den enda som till fullo lyckats greppa mallen för hur man ska posta bidrag. Det ska vara parantes och stora bokstäver (inte ens jag greppade det)! Lär av Gurgeh och posta som det ska vara (enligt Trobergs dogmaregler) och inte som ni tror att det ska vara (bara för att andra gör det). Got it?! [/Odräglig Viktigpetter] :gremwink:

Krille

Super Moderator
Hyfsat likt brädspelet Witch Trial från Cheap Ass Games, och man märker en hel del liknelser i mekanism och några av korten. Mycket trevligt spel, dock, och mycket kul skrivet.

Rickard

Urverk speldesign
Jag gillar den intressanta idén och bilderna och/eller bildtexterna var grymma.. Om inte bilden lyckades få mig att skratta så fick bildtexten mig att göra det.. Och ibland båda... som kortet §16.. Att ha med kort i ett dogma är något som tar rejält med plats men ändå lyckas du få in mycket information på ett riktigt lättläst sätt.. Själva reglerna var lite svåra att bedöma jag bara kunde se korten som regler..

Jag gillar att du har annorlunda idéer.. Du borde lätt kunna starta ett spelföretag med dina små tidsfördriv.. MPD, Olympus och nu detta.. Verkligen intressanta twister på hur man kan utnyttja sina roller och hur man ska använda spelledare.. Det är ju inte precis som det att kommer att komma ett helt vanligt jävla fantasyspel från dig.. :gremsmile:

Protest!
Första intryck: 5
Grundidé: 4
Regelsystem: 5

Ett sällskapsspel som utspelar sig i en rättssal.

/Han som tycker fler borde ha kort eller andra små finurligheter i sina dogman

SunTzu_UBBT

Veteran
Speltestat!

Funkade utmärkt, en kvälls bra underhållning utan några större förberedelser. Gick bra trots att vi bara var fyra, en av oss (jag) var båda assistenterna. Fungerar säkert ännu bättre med full uppsättning och skulle vara mycket underhållande med jury/publik.