Bifurs spelkönika 2023

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,672
Spelpass #17
2023-03-013 onlinemöte, MERP/SRR, egenkomponerat ca 4 timmar, SL @Christoffer
Jag, @Nässe och en spelare till (som säkert finns här men vars nick jag inte kan) gav oss på att prova MERP. Måste vara 30 år sedan förra gången. Det är ju ett spel jag har en slags hatkärlek till så det var väldigt roligt att prova igen, och sen är det ju riktigt kul att spela i Midgård på nytt, oavsett system. Våra rollpersoner börjar i en by vid Anduin i en tid av oro. Rykten går om angrepp ute på landsbygden och Randirs (en RP) syster har dykt upp, skadad och medtagen och talar om orker på krigsstigen. Samtidigt är Oris (en annan RPs) son borta, kanske dumstridigt letande efter spår, kanske bortrövad, försvunnen. RPna ger sig därför av för att söka svar och spåren leder till vingården Mar Marlianin. Där visar sig invånarna vara döda - men vilka är angriparna?
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,298
Location
Umeå
Gillade det mycket även om vi inte hann dyka ner i systemet så mycket, och kanske lika bra det, få känna lite på karaktärerna, få en känsla för plats och relationer på platsen.

För den som läst Mordors portar så är Mar Marlianin samma vingård som i det äventyret, blev högst lämpligt att peta in just den utifrån vad en av spelarna beskrev som sin backstory på platsen och sin koppling hit. Ev. kommer en annan trådstart om spelandet, förberedelser och tankar när vi kört lite mer och låtit tärningarna falla och se var de leder oss.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,672
Spelpass #18 och 19
2023-02-21 och 2023-03-14, fysiska möten, CoC Sverige, I älvdalen boende, ca 6 timmar, SL Marco.
Fjärde och femte (sista) passet i detta äventyr (glömt att logga ett). Intensiteten ökar när gruppen lugnat Frida men förstår att hon verkar tappat förståndet och svamlar om hur skogsfrun räddat henne. Rollpersonerna blir allt mer uppjagade och försöker klara ut vilken roll prästens dotter har i hela situationen, när de till sist blir angripna av de monster som verkar stått för förödelsen. En RP förs bort av de flygande varelserna och de andra följer efter. Fången lyckas kämpa sig loss och dödar en av monstren men slår halvt ihjäl sig i fallet. Samtidigt tar sig de andra till stenringen där prästens galna dotter står och efter ett kaotiskt handgemäng blir hon faktiskt gripen av byns landsfiskal, misstänkt för dödsfallen som drabbat dem. Slutet gott allting...

Gruppen går nu tillbaka till Symbaroum och Törnetronen.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,672
Spelpass #20
2023-03-19, onlinemöte, Warhammer FRP 2nd ed, Death on the Reik, ca 4 timmar, SL @Rymdhamster
Spelpass 32 i denna kampanj. Pressade av branden som vättarna anlagt retirerar gruppen upp på andra våningen och till tornets enda rum med fönster. Hoppet att lura fienden i ett bakhåll dör och utanför fönstren väntar deras bågskyttar i mörkret. I brist på alternativ väntar gruppen ut natten men när dagen gryr och ännu inget hänt annat än att vättarna fortsatt mata elden bestämmer de sig, desperata och utan mat och vatten, för att våga en utbrytning. Porten är givetvis bevakad av vättar och deras vargar men efter en strid som till slut går lättare än förväntat är vägen fri och gruppen kan linka iväg och når Grissenwald utan att möta ytterligare faror.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,672
Spelpass #21
2023-03-21 fysiskt möte, CoC Sverige, Tjurmannen från Kungsskär, ca 3 timmar, SL Marco
Spelpass 24 i denna kampanj, denna gången med @luddwig som gäst. Om det gick oväntat bra förra gången gick det mesta emot utredarna denna. Tillbaka i Reykavik försöker de få pejl på kulten igen. Några av dem spanar på två av ledarna på ett hotell och när en av dem lämnas ensam bestämmer en RP för att försöka lönnmörda henne. Det går dåligt och de flyr hals över huvud. Några andra försöker reka det hamnlager där vi tror att kultens tempel finns, och trots synlig bevakning försöker de bryta sig in varpå de möter fler beväpnade vakter (cliffhanger till nästa gång). Och till sist blir min RP med hjälp av magi tillfångatagen av kultledaren som lämnade hotellet, och förd till skurkarnas skepp.

Kanske har utredarna (och spelarna) drabbats av någon slags utmattning där de gör allt mer desperata saker för att få resultat? Det ser i varje fall mörkt ut.
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,672
Spelpass #22
2023-03-23, onlinemöte, Pendragon (3/4?), Någon del av KAP?, ca 3,5 timmar, SL Markus
År 514 i kampanjen och dess stora begivenhet är Arthurs bröllop, till vilket två RP (som är lords) är inbjudna till och där övriga hänger på. Dagar av festande, gamman, trolovningar och turneringar följer. Vid avresan ber Arthur RP-lorder att slå ner några kvarvarande upprorsrester i norr och senare på sommaren sker en expedition dit i försvarlig kraft. Vägen dit är dock svårt navigerade och en förtrupp skickas ut - och när natten faller börjar underliga saker hända. Platsen tycks ha fallit till saxarna!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,672
Spelpass #23
2023-03-28, fysiskt möte, Symbaroum, Törnetronen, ca 3,5 timmar, SL jag
Tillbaka till denna långkörare och mitt första spel som SL i år. Första passet blev mycket admin, intro av ny spelare, återkoppling på det textspel vi haft under mellanperiod och set-up för kommande kampanjdel. Rent konkret började vi med mitt eget Dubbelspel för att få lite mjukstart och föra in nya RP, men vi hann inte så långt. En intressant detalj är att är att jag första gången någonsin ska SLa sex personer (om alla hänger i). Utmanande men just nu känns det bara kul, får se hur det ter om ett tag.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,672
Spelpass #24
2023-03-30, onlinemöte, MERP/SRR, egenkomponerat ca 4 timmar, SL @Christoffer
Pass två i detta spel. Rollpersonerna undersöker vingården och så småningom dyker en överlevare upp, RPn Randirs systerson. Samtidigt rusar tre orker ut från skogsbrynet och angriper. Första striden i detta system - vilken går bra. Två fiender nedgörs och den sista flyr. Av pojken förstår vi att både banditer och orker angripit gården men var för sig och sedan även hamnat i konflikt. Sorgsna konstaterar de att ingen annan tycks ha överlevt och drar sig undan i skogen för natten. Då inga spår syns av Ori son hoppas de att han möjligen tagits till fånga av någondera grupp och förbereder sig för att spåra dem vidare nästa sag.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,844
En intressant detalj är att är att jag första gången någonsin ska SLa sex personer (om alla hänger i). Utmanande men just nu känns det bara kul, får se hur det ter om ett tag.
Min lokala spelgrupp har under flera år bestått av sex spelare. Jag tycker att det funkar bra. Den mest märkbara effekten är att spelet går lite långsammare eftersom det är fler som deltar i samtal, planering et cetera, men det är lätt att vänja sig vid. En fördel är dessutom att det knappt stör om en spelare saknas.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,672
Spelpass #25
2023-04-02, onlinemöte, Warhammer FRP 2nd ed, Death on the Reik, ca 4 timmar, SL @Rymdhamster
Spelpass 33 i denna kampanj. Gruppen lämnar Grissenwald och reser i Etelkas spår tillbaka till Kemperbad. Där uppstår diverse förvecklingar som, i varje fall huvudsakligen, består av att den grupp/sällskap som figurerat tidigare och vilka tror att en RP är en av deras medlemmar (ref till kampanjens första del, Mistaken Identity) dyker upp och stökar runt (de är liksom inte farliga, bara störande och ger sig inte). I övrigt förbereds för en resa mot Barren hills i nordöst, det troliga målet för Etelkas utfärd.
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,672
Spelpass #26
2023-04-04, onlinemöte, Pendragon (3/4?), Någon del av KAP?, ca 3 timmar, SL Markus
Fortsättning på år 514. Det saxiska hotet nedgörs men hela expeditionen får en bitter eftersmak. Inget gick riktigt som någon trodde (där bland annat min RP flydde efter ett fumlat Passion-slag). Nästa år väntar dock ett spännande steg i en annans RPs kamp mot sin fru från the faire realm.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,672
Spelpass #27
2023-04-07, fysiskt möte på Gothcon, Western IV, Dr Lazarus elixir of life, ca 5 timmar, SL Axel
Som vanligt med Western var det välskrivet, bra RP som krokar i men kanske för välmatat för ett konvent. En mirakeldoktor vars lite för goda självförtroende sätter honom och hans ensamble i klistret. Vad mer behöver sägas?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,672
Spelpass #29
2023-04-08, fysiskt möte på Gothcon, Huldran ca 4 h, SL @Genesis
Samberättarspel i svenskt 1840-tal där sockenborna hålls i herrans takt och förmaning av kyrkoherden (som jag hade nöjet att få leda, vilket var ganska mycket som att SLa som i vilket annat spel som helst) medan huldran hela tiden lockade fram deras undertrycka (eller ibland rätt explicita) lustar. Kul bekantskap och väl introducerat av Genesis.
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,672
Spelpass #30
2023-04-08, fysiskt möte på Gothcon, Final girl, ca 2 h, SL ingen
Vi ledde oss själva igenom ännu ett pass av detta spel eftersom vi lärde oss det igår och inte ville paxa en SL för så kort tid. Kul igen även om trötta hjärnor förvandlade mördaren till något chtulhuesquet monster vilket gjorde upplösningen en aningen (dvs mycket) utflippad 😜.
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,672
Spelpass #31
2023-04-15, onlinemöte, Warhammer FRP 2nd ed, Death on the Reik, ca 3,5 timmar, SL @Rymdhamster
Spelpass 34 i denna kampanj. Gruppen fortsätter våndas över den uppmärksamhet figurerna kopplade till den lila handen ger dem, inte minst då RPna nu - pga de varningar som skickas - inser att de är i lag med mörka makter. Skärrade lämnar de Kemperbad och hastar vidare I Etelkas fotspår.
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,672
Spelpass #32
2023-04-20, fysiskt möte, Pendragon (3/4?), Någon del av KAP?, ca 4 timmar, SL Markus
År 515. Riddarna ger sig av för att på vårdagjämningen söka kunskap på vättarnas marknad i Glastonbury om RPn Berwyns försvunna fru. Det går dock illa och slutar med bråk på grund av fruktsugna väpnare. Hela soppan leder efter liter om och men till att de istället hugger sig upp en väg in i den förtrollade skogen. Väl där hamnar de inför en av fefolkets furstar och inser att de är fångade - men ges möjligheten att få fri passage om de svarar rätt på furstens kluriga gåta. Vilket vi som spelare, efter rätt lång vånda och funderande, till slut lyckas med!
 
Last edited:
Top