Bifurs spelkönika 2023

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,672
Spelpass #33
2023-04-21 fysiskt möte, CoC Sverige, Tjurmannen från Kungsskär, ca 2,5 timmar, SL Marco
Det som såg ut som en riktigt mörk situation när passet började kom under detta spelmöte att ljusna något (fast det är fortfarande nyanser av svart). Min RP togs till fånga och låstes in på kultens skepp men dödades inte direkt och visiterades inte heller. Hon har sin revolver och kanske finns det en chans att fly? Och av den del av gruppen som hamnade öga mot öga med ett gäng hantlangare vid det mystiska lammköttslagret lyckades faktiskt två fly, efter lite snabbtänkt bluffande och smygande. Samtidigt fastnade den sista RPn, Anna, i deras klor och stängdes in i ett kylrum med ett flöjtspelande tentakelmonster (o_O). De RP som är i frihet planerar nu ett desperat angrepp mot lagret samtidigt som Kungskärs-Hanna återigen ska tillkalla de dunkla och vägleda dem i ett angrepp mot kultens skepp i hamnen (just det där min RP är fånge!).
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,672
Spelpass #34
2023-04-25, fysiskt möte, Symbaroum, Törnetronen, ca 3,5 timmar, SL jag
Fortsätter med Dubbelspel där RPna jobbar på i att få grepp om läget i Oralak och skaffa sig bästa möjliga ingång till att förhandla med baronessan. En intressant reflektion, och en rolig anledning till att spela i världar och kampanjer av detta slaget, är hur mycket spelarna läser in i intrigen, hur de tolkar den utifrån settingen och liksom sätter liv på berättelsen - där de kan se och förstå sammanhang som är just outtalade och aldrig behöver bli explicita. Det är givetvis ett resultat av Symbaroums karaktär och många investerade pass, men ger ändå en speciell känsla när det händer.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,672
Spelpass #35
2023-05-01 onlinemöte, Warhammer FRP 2nd ed, Death on the Reik, ca 3,5 timmar, SL @Rymdhamster
Spelpass 35 i denna kampanj. Färden går vidare upp längs Stir och till Unterbaum. Det verkar inte bättre än att Etelka har begett sig till något som kallas "Djävulens skål", en krater i det öde Barren Hills, och att gruppen nog är mer än två veckor bakom henne. Inte desto mindre beslutar de sig för att ta sig an den mödosamma färden upp bland kullarna.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,672
Spelpass #36
2023-05-03 onlinemöte, CoC Sverige, Tjurmannen från Kungsskär, ca 1,5 timmar, SL Marco
Kortpass där det möjligen ljusnade ytterligare något, i alla fall för min RP Josefin. Hon lyckades efter en del handgemäng fly skeppet när det la ut ur hamnen (även om hon blev skottskadad i processen) och därefter verkar dunkelmännens planerade attack genomförts, dock med oklar utgång. På annat håll har gruppen som skulle frita den andra fångade RPn, Anna (om hon nu levver) konfronterats av polis och typ arresterats, men de har samtidigt lyckats övertala de isländska konstaplarna att först undersöka lammköttslagret. Återstår att se om det är klokt...
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,672
Spelpass #37
2023-05-04, onlinemöte, Pendragon (3/4?), Någon del av KAP?, ca 3 timmar, SL Markus
Efter lite letande kring fefolksmarknaden (och några dåliga köp, en magisk för tre blygsamhet, som sen vidare sig vara en rulle lump :rolleyes:) hittar riddar Berwyn så småningom om sin försvunna fru, dotter och hennes väktare, riddar Marrok som tydligen återvänt från de döda (en tidigare hängiven vän till Berwyn). Det hela är mycket underligt men slutar med att frun vägrar återvända till människornas värld, där för vad de mörka krafter som jagar henne ska göra. Så hjältarna återvänder men Berwyn är misstänksam mot hustrun, han har fortfarande en järnkrona han planerar att binda henne med... På en annan front får Lord Wallingford nys om att den barnmorska som förlöste hans fru när hon dog, i själva verket var en långvarig antagonist från hans ungdom och börjar planera för hämnd.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,672
Spelpass #38
2023-05-08, fysiskt möte, Symbaroum, Törnetronen, ca 3 timmar, SL jag
Fortsättning på Dubbelspel, där rollpersonerna ganska snyggt löser situationen och lyckas pressa Orai att överge Mirela. Hade inte behövt skötas med riktigt så mycket finess som de gjorde ( vilket gjorde att äventyret inte gick i mål som jag trodde), men det är inget att klaga över.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,672
Spelpass #39
2023-05-13, fysiskt möte, CoC Sverige, Tjurmannen från Kungsskär, ca 4 timmar, SL Marco
Galenskaper att på Island fortsätter. Gruppen som stormar kultens lagerlokal lyckas (med viss hjälp av isländsk polis) osannolikt slå ut ett stort gäng busar + en av ledarna. Men när de ska befria den fångna RPn Anna snärjs både Elise (som anlänt från Drömvärlden) och ytterligare en RP av monstret i kylrummet, som sedan flyger iväg (!) med alla tre i sin tentakler och tar med dem till Herkules, där det driver (?) ute på havet. På land rådgör kvarvarande RP med myndigheterna och söker desperat efter medel att sätta stopp med Popovs planer.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,672
Spelpass #40
2023-05-15, onlinemöte, Pendragon (3/4?), Någon del av KAP?, ca 3,5 timmar, SL Markus
Berwyn ger sig återigen av för att fånga in sin förrymda fru, rädd för att hon är i lag med onda krafter. På vårdagjämningen återvänder han och de andra till fefolkets värld och lyckas där placera en järnkrona på hennes huvud vilket binder henne magiskt (och hon försvinner... oklart var). Den efterföljande striden mot Sir Marrok (riddaren som blev hund, som blev riddare, som blev varulv, som nu är vandöd), hennes beskyddare, går dock dåligt, han besegrar Brewyn och för honom med sig till "unseelie court". Bedrövade återvänder de andra till vår värld. Där stundar en ny saxisk invasion, större än någonsin (?) och Arthur hastar norrut för att möta dem. Trots tillfälliga segrar går dock striden emot och kymrierna drar sig tillbaka söderut. Nu har saxarna fotfäste i norr, öster och söder och en strid för att slutgiltigt driva bort dem väntar nästa år. Åter från fälttåget ger sig våra hjältar av mot Savage Forest för att hitta en väg att försöka befria Berwyn från mörkeralvernas grepp.

Parallellt har Gorvelan letat upplysningar efter lady Ariana, som han starkt misstänker för att ha mördat hans fru, och nu verkar tagit skydd på saxarnas territorium men inga nyheter finns om hennes vistelseplats.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,672
Spelpass #41
2023-05-16, onlinemöte, MERP/SRR, egenkomponerat ca 3,5 timmar, SL @Christoffer
Pass tre i detta spel. Den lilla gruppen fortsätter följa spåren efter de som troligen rövat bort Durin, RPn Oris son. Efter en sammandrabbning med slemma spindlar letar de sig fram till ett gammalt vakttorn uppe på Ithiliens höjder. Där tycks en grupp banditer vara i färd med att lasta byte från vingården, och de har mycket riktigt Durin som fånge. Dvärgpojken befrias men den efterföljande striden går illa - bara en av banditerna nedgörs, de andra lyckas fly, en RP slås medvetslös och min RP Othardîn får vänsterhanden avhuggen och blöder ihjäl där på marken. Ett tragiskt men roligt slut på detta Merp-experiment ;).
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,672
Spelpass #42
2023-05-22, fysiskt möte, Symbaroum, Törnetronen, ca 3 timmar, SL jag
Sluttampen av Dubbelspel, där rollpersonerna nästan når i mål med att föra Mirela åter till hennes mor men i sista stund stöter på motstånd i form av drottningens agenter.

Sidoreflektion om sex spelare: Förvånansvärt vad lång tid vi lagt på äventyret (3 pass och ändå inte helt slut). Dessutom mycket lättare att tappa dynamiken när folk är borta. Vi har saknat 1-2 spelare vart och ett av de senaste tre passen, vilket ju sig sker mer frekvent med många spelare. Knappast förvånande men ändå lite störigt.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,845
Dessutom mycket lättare att tappa dynamiken när folk är borta. Vi har saknat 1-2 spelare vart och ett av de senaste tre passen, vilket ju sig sker mer frekvent med många spelare. Knappast förvånande men ändå lite störigt.
Jag tycker att det är hanterbart om en grupp saknar 2 av 6 spelare. Som du säger kan dynamiken skifta men det är ändå fullt spelbart. Värre om man saknar 2 spelare av 4. Då är man nästan tvungen att boka om spelmötet.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,619
Sidoreflektion om sex spelare: Förvånansvärt vad lång tid vi lagt på äventyret (3 pass och ändå inte helt slut). Dessutom mycket lättare att tappa dynamiken när folk är borta. Vi har saknat 1-2 spelare vart och ett av de senaste tre passen, vilket ju sig sker mer frekvent med många spelare. Knappast förvånande men ändå lite störigt.
Har också upplevt detta. Det är som att fler spelare gör att spelarna känner att det är mindre angeläget att dyka upp.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,845
Har också upplevt detta. Det är som att fler spelare gör att spelarna känner att det är mindre angeläget att dyka upp.
Skumt. Så har det aldrig varit i mina spelgrupper. Helt klart svårare att hitta tider som passar alla om gruppen är större, men viljan att delta, umgås och få veta hur det går brukar vara densamma.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,672
Har också upplevt detta. Det är som att fler spelare gör att spelarna känner att det är mindre angeläget att dyka upp.
Ja, det verkar finnas något slags brytpunkt där runt 6-7 pers (inte alls bara i spelgrupper) där det sociala åtagandet att närvara blir lite mer diffust. Jag hoppas inte det blir så här men det har ju inte börjat då bra. (Och jag vet att minst 1 är borta nästa gång också.)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,672
Spelpass #43
2023-05-28 onlinemöte, Warhammer FRP 2nd ed, Death on the Reik, ca 3,5 timmar, SL @Rymdhamster
Spelpass 36 i denna kampanj. Gruppen reser i Etelkas fotspår upp i Barren hills, finner en hemsökt utgrävning och hittar kanske något besvärjerskan missat, och spåren leder tillbaka till von Wittgensteins torn. Dödslängtande skelett överfaller emellertid gruppen, och nedkämpas men Octavia (RP åt @Lodin2000) får sin hand brutalt avhuggen :cry:. På slutet dyker även ett gäng skaven upp men tycks vara beredda att lämna gruppen i fred i tron att de inget vet om meteoriten de söker (kanske det von Wittgenstein en gång grävde fram på platsen?).
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,672
Spelpass #44
2023-06-03, fysiskt möte, CoC Sverige, Tjurmannen från Kungsskär, ca 2,5 timmar, SL Marco
Ett kortare pass, där de som fastnat ute på Herkules försöker hitta ett sätt att fly skeppet, sänka det och under tiden inte drabbas av de galenskaper som pågår där, medan de RP som ännu är kvar på landet återhämtar sig från sina skador och planerar en räddningsexpedition.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,672
Spelpass #45
2023-06-04, fysiskt möte, Pendragon (3/4?), Någon del av KAP?, ca 3,5 timmar, SL Markus
Rollpersonerna beger sig ner till "unseelie court" för att hämta den fångne Berwyn. De möter honom vid drottning Mabs hov och lyckas, genom att hänvisa till hans hängivenhet till drottning Guinevere få med honom - han behöver bara leta upp sin dotter först. Det blir där också tydligt att återbördandet av hans fru Eira till denna land hela vägen varit en plan från mörkeralverna, och att han agerat på en lögn, även om dess syfte förblir oklart. Tillbaka i vår värld ger hans ut på en vild jakt för att finna sin dotter, där ingen annan RP hänger med. Den sista repliken, från alven Sir Baltyn som de träffat i Mabs rike och även honom fört med sig åter, är att "han bär sin dotter inom sig", det vill säga att mörkeralverna lurat honom att äta henne. Den tragiske tycks dömd att för evigt leta efter vad han aldrig kan finna.

Samtidigt under året drivs saxarna i norr slutligen bort- allt är nu upplagt för en slutgiltiga kampanj för att tvinga dem från sina sista fästen i söder nästa år, 518.
 
Top