Ögat
Hero
Eftersom många svar till Genesis Big Model skola, del ett: intro uttryckte åsikten att det vore värt att skapa en sidotråd för att diskutera det som sägs, slår jag nu slag i saken.
Del 1: "System does matter"
Det skall sägas rätt ut att jag har liten eller ingen faktisk erfarenhet av indie-spel, men eftersom essän försöker förklara/bedöma samtliga spel, torde detta inte diskvalificera mig.
Det enda problem jag ser i resonemanget uttrycker Edwards själv: "Three player aims or outlooks have been suggested, in that a given player approaches a role-playing situation pretty much from one of them, with some, but not much, crossover possible".
Om Edwards tes, "I suggest that building the system specifically to accord with one of these outlooks is the first priority of RPG design." stämmer, verkar resultatet bli något av en gordisk knut - alltid finns det något som måste kastas överbord.
Del 1: "System does matter"
Det skall sägas rätt ut att jag har liten eller ingen faktisk erfarenhet av indie-spel, men eftersom essän försöker förklara/bedöma samtliga spel, torde detta inte diskvalificera mig.
Det enda problem jag ser i resonemanget uttrycker Edwards själv: "Three player aims or outlooks have been suggested, in that a given player approaches a role-playing situation pretty much from one of them, with some, but not much, crossover possible".
Om Edwards tes, "I suggest that building the system specifically to accord with one of these outlooks is the first priority of RPG design." stämmer, verkar resultatet bli något av en gordisk knut - alltid finns det något som måste kastas överbord.