Jag har under en hög år spellett och förberett och byggt på kampanjer med lökskalningsstruktur och hemligheter. Tanken har varit att det ska finnas en Sanning, känd av SL, och den ska inte avslöjas förrän i slutet av kampanjen. På vägen mot Sanningen får spelarna en massa ledtrådar och uppmuntras att nå felaktiga slutsatser. De skalar lök, helt enkelt.
Nå; varje spelgrupp jag gjort det här med hittills har upplösts långt innan kampanjerna börjat närma sig sina slut - jag kör generellt ett ganska lågt tempo och planerar gärna för kampanjer som tar några år att spela igenom - så jag har aldrig riktigt övat eller ens funderat noga på det här med det Stora Avslöjandet.
Har ni några erfarenheter av lökskalning/big reveal? Hur funkade det? Helst vill jag ha fungerande exempel, men andra funkar också.
En grej jag börjat oroa mig för är hur spelarna ska förmås att gå med på att den sista Sanningen verkligen är Sann och inte bara ännu en dimridå...
(Och snälla, snälla, posta inte bara trista "meh, jag tycker lökskalning är trist och hemligheter är roligast om alla känner till dem från början". Premissen för tråden är hemligheter som faktiskt är hemligheter, illusionism för spelarna, rökridåer, att lura sina spelare.)
Nå; varje spelgrupp jag gjort det här med hittills har upplösts långt innan kampanjerna börjat närma sig sina slut - jag kör generellt ett ganska lågt tempo och planerar gärna för kampanjer som tar några år att spela igenom - så jag har aldrig riktigt övat eller ens funderat noga på det här med det Stora Avslöjandet.
Har ni några erfarenheter av lökskalning/big reveal? Hur funkade det? Helst vill jag ha fungerande exempel, men andra funkar också.
En grej jag börjat oroa mig för är hur spelarna ska förmås att gå med på att den sista Sanningen verkligen är Sann och inte bara ännu en dimridå...
(Och snälla, snälla, posta inte bara trista "meh, jag tycker lökskalning är trist och hemligheter är roligast om alla känner till dem från början". Premissen för tråden är hemligheter som faktiskt är hemligheter, illusionism för spelarna, rökridåer, att lura sina spelare.)