Nekromanti Biggles [flyttad deltråd]

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
är gammal nog att ha läst alla Biggles-böcker... (läser kidsen dom fortfarande, tro?)
Nej, Biggles-böckerna publiceras inte längre på svenska. Tyvärr. :gremfrown:

Apprpå detta, jag satte upp din Lemuria-omslagsjätteaffisch på kontorsrummet idag. Min chef, en dam kring 60, tittade och sade "Ahh, Biggles." :gremcool: (Hennes man är pensionerad kommendörkapten.)

Arfert

Facit
Re: Biggles (OT)

ja, lemuria är ju en hel del Biggles om man tänker efter.. speciellt "mellankrigsböckerna" då... när han flyger runt i Hiamalaya, Afrika osv...

Biggles kanske inte är PK längre?

Mekanurg

Nej, så är det nog. (Min 13-årige systerson får inte läsa Biggles-böcker för att hans pappa tycker inte om deras nedsättande beskrivningar av många folkslag.)

Organ

Out of time, out of mind

[ QUOTE ]
ja, lemuria är ju en hel del Biggles om man tänker efter.. speciellt "mellankrigsböckerna" då... när han flyger runt i Hiamalaya, Afrika osv...

[/ QUOTE ]
Av de fyra biggles-perioderna är mellankrigstiden klart coolast. Jag har alltid varit svag för koloni-äventyr med bärare, tropikhjälmar och gin-och-tonics i skymmningen, allt akompanjerat av trummor i djungeln. :gremgrin: Tråkigast är helt klart kalla kriget-varianten när B&Co. jobbar för Scottland Yard. Jag har förresten använt en Biggles-plot som underlag för ett äventyr till Danger International en gång. Jag minns inte vad bokne hette men det var i alla fall främlingslegionärer inblandade och den utspelades i mellanöstern.

[ QUOTE ]

[/ QUOTE ]
Inte direkt. Man får liksom ha med det faktum att de inte skrevs igår i bakhuvudet om man skulle få för sig att läsa en.

/Anders (Vars första möte med Biggles var farsans högläsning. Vi varvade med Nalle Puh. Biggles var klart coolare.)

Mekanurg

Av de fyra biggles-perioderna är mellankrigstiden klart coolast. Jag har alltid varit svag för koloni-äventyr med bärare, tropikhjälmar och gin-och-tonics i skymmningen, allt akompanjerat av trummor i djungeln. Tråkigast är helt klart kalla kriget-varianten när B&Co. jobbar för Scottland Yard. Jag har förresten använt en Biggles-plot som underlag för ett äventyr till Danger International en gång. Jag minns inte vad bokne hette men det var i alla fall främlingslegionärer inblandade och den utspelades i mellanöstern.
Jag håller med till 100%. Nu har jag inte läst Biggles på ca 30 år, men vad jag minns skulle mellankrigsböckerna Biggles i Tibet, Biggles flyger norrut och Biggles i Antarktis kunna utspela sig i Lemuria.

Under andra världskriget var W.E Johns anställd av brittiska staten för att skriva sina moralhöjande äventyrsböcker för tonåringar. Han utökade då sin skara actionälskande huvudpersoner till commandokaptenen King med kompisar och flyglotteofficeren Worrals.

Nightowl

Champion
Worrals (än mer OT)

En äldre kvinnlig kusin som gillade Biggles sa att hon avskydde Worrals, för hon var som Biggles fast sämre , och det kändes som hela poängen att det var Biggles fast för tjejer. (Jag har bara läst någon enstaka; det blev mest pappas Bigglesböcker, fast jag föredrar faktiskt de äldsta - "Biggles, stridsflygaren", osv.)

Erik, som har en Bigglesanekdot - När jag var grabb brukade farsan säga "Inte kunde Biggles sluta flyga för så lite!" när jag klagade över det ena eller det andra.
Nuförtiden när han är pensionär, så är ju inte det alltid så roligt, och det händer att han klagar över det ena eller det andra, och då brukar morsan fräsa: "Nä, lite Biggles får det väl va!"

Organ

Out of time, out of mind

[ QUOTE ]
Han utökade då sin skara actionälskande huvudpersoner till commandokaptenen King med kompisar och flyglotteofficeren Worrals.

[/ QUOTE ]
Äh... de går bort direkt! I jämförelse med Biggles är de rena flickscouterna. De skulle stå sig tokslätt mot Svarte Rövaren eller von Stahlhein :gremgrin:

/Anders

Arfert

Facit

mmm, ungefär som "Tintin i Kongo".... fast min son och dotter får gärna läsa dom, bara man förklarar tidsandan... själv avskyr jag (naturligtvis) allt vad rasism heter.

Anders, gillar länken du hade under din signatur till sydsvenskan ;-) ...fast det kan ju reta en och annan här på forumet.

Mekanurg

Re: Våld och mord (OT)

Anders, gillar länken du hade under din signatur till sydsvenskan ;-) ...fast det kan ju reta en och annan här på forumet.
Det är väl bra om folk retar sig på att en svensk riksdagsman har sagt något så hemskt och så korkat. Det är väl också bra om folk blir upprörda att en lundensisk tidskriftsskribent så sent som 1997 ansåg att SDS-redaktören Per T Olsson borde mördas.

Arfert

Facit

mmmm.. fast jag blev varnad av moderatorerna när jag i en annan tråd tyckte att kommunismen hade vissa negativa bieffekter historiskt sett (för att utrycka det milt). Nog om detta.Men jag håller naturligtvis med dig till 100%.

Den där boken (40 "lyckliga" år) måste jag läsa i alla fall! Lät sjukt kul!

Skulle vara ett bra scenario tilll PARTISAN (om du minns det spelet som äventyrsspel aldrig gav ut). Har skissen till lådan nånstans...

Mekanurg

Partisan

Jodå, jag minns Partisan mycket väl. Jag hade ju skrivit klart kanske halva spelet innan projektet lades ner. Kul idé, antagligen en automatisk flopp. Inspirationskällan Price of Freedom floppade ju i USA, Reagan-eran till trots.

Arfert

Facit
Re: Partisan

javisst ja, det borde jag kommit ihåg! Fast jag tror jag mest snackade med Nisse om partisan då...

har du kvar texten nånstans? låter som nåt Sagagames skulle kunna släppa som gratis PDF-spel för fansen... fast du kanske inte har rättighterna?

Mekanurg

Tyvärr har jag inte texten. Jag skulle gissa att det enda som existerar av spelet idag är mina osorterade minnen. (Target konkade ju för många år sedan.)

Arfert

Facit

ja det var ju lite synd... fast man kanske kan göra ett minispel av det... Har ju ett light-regelsystem som skulle funka...

hade vart kul att ge ut det...

Troberg

Sinister eater

Det är väl bra om folk retar sig på att en svensk riksdagsman har sagt något så hemskt och så korkat. Det är väl också bra om folk blir upprörda att en lundensisk tidskriftsskribent så sent som 1997 ansåg att SDS-redaktören Per T Olsson borde mördas.
Jag kan väl inflika att även jag som bor på vänsterkanten finner ett sådant uttalande störande och olämpligt. Pragmatism får aldrig gå före rätt.

Eksem

Champion

Jag tyckte mig inte få något sammanhang till uttalandet, men oavsett vad civiliserade och strykrädda typer som jag tycker om våld är ju uttalandet sant i praktiken.

Det här kanske skulle gå under OT-forumet, ur ett filosofiskt perspektiv (och inte ett politiskt), om någon känner för att tala mer om saken?