Nekromanti Bilar i Neotech

Vampirehunter J

Veteran
Joined
22 Mar 2003
Messages
140
Location
Kristinehamn, Värmland, Sverige, Europa, Världen,
Jag undrar lite över hur det fungerar med bilar i neotech, vilka bilmärken finns kvar, hur ser de olika modellerna ut(har själv brukat använda nutida bilmodeller), vilken prestanda har bilarna, vilka drivmedel används, vilken utrustning brukar finnas som standard, hur är det med trafikregler i och utanför städerna?
Kommer säkert på fler frågor senare.
 

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
Filmerna "I Robot" och "Minority Report" har ju iaf sina versioner av hur transportförbindelserna i framtiden ser ut, kan det vara något?
 

quisling

Warrior
Joined
24 Jan 2004
Messages
206
Location
Göteborg
Det finns väl fler sätt att hantera teknologin i N2.

Den variant vi har använt är:

Bilar drivs med el, förutom i tredje världen. Färddator med GPS, hastighetskontroll (via vägtranspondrar), Nätuppkoppling etc är standard. Den kan kopplas ur vilket är ganska lätt med olagligt. I en kontroll ser man då inte bilen på datan, vilket initierar ett polisingripande.

Annars är utseendet och liknande en salig blandning av stilar. Retro-stil a la´Ghost in the Shell 2, tunga schabrak a la´Mutant Chronicles. Bara att välja.

Trafiken i städerna är i Europa (väst-) helt kontrollerad gällande hastighet et.c. (se oavn). Motorvägar et.c. gäller i stort sätt samma sak. Det vi kallar landsväg är som vi uppfattar det inte lika kontrollerat.
 

fusk

Warrior
Joined
5 May 2003
Messages
233
Location
Alingsås
Står lite information om bilar i Hardware. :gremsmile:

Jag vill minnas att modellerna påminner våra modeller(+extra allt).
Anningen snabbare, anningen häftigare helt enkelt. :gremwink:
Dom flesta bilarna verkar använda någon slags "väte turbin" eller så.
Bensin är ju förbjudet men några modeller som drivs av bensin/Drezin finns det också.

Traffikreglerna är väll ungefär som idag? Även om det säkert finns en del tillägg för ny teknik,
regler för "autopiloter" och sådant.
Ja, och så är det ju förbjudet att ta bort sin trans-net transponder.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Nästa Hardware kommer ta upp massor av information kring fordon. I korthet kan jag dock svara på dina frågor:

vilka bilmärken finns kvar

Ungefär desamma. Däremot har ett par bilmärken slagits ihop, ett fåtal nya har skapats. De flesta bilföretag ingår nu i ett fåtal stora bilkoncerner, ofta med helt olika och konkurrerande märken inom samma koncern. Se på Gm och Fords ägande idag, de äger allt möjligt.

hur ser de olika modellerna ut

Tja, förhoppningsvis kommer hardware ge några exempel. Rådande trender är dock, i valfri kombination:
Stora däck, låg profil, mycket breda bilar, naturliga material, mjuka och avhuggna former i kombination, toning och spegelglas, retrodetaljer, rena former och färger. Särskilda biltrender är stadspickups (eller snarare, stadsbor köper opraktiska pickups) eller andra terrängfordon, ju extremerare desto bättre. Det antyds nämligen att man har en bostad ute på landet, vilket anses fint i västvärlden.

vilken prestanda har bilarna

Prestandan när det gäller motorer, etc, är i stort densamma. Anledningen är inte bristande teknik utan att det inte finns något intresse i att ytterligare pressa vanliga bilars egenskaper på det planet. Många bilar kan dock gå klart snabbare, i gengäld har ex. elbilar kortare räckvidd.

vilka drivmedel används

Man ska skilja på typ av motor och drivmedel. Motortyperna som gäller är gasturbinmotor eller elmotor. Gasturbinmotor kan gå på CHOOH2, vätgas eller ett par andra gaser/vätskor (med de två första som absolut vanligast). Elbilar kan gå direkt på el eller på vätgas/CHOOH2. El finns förstås överallt, men bränslecellbilar kan ofta vara mer lämpade för att få vätgas i stället för el (det ger högre effektivitet). CHOOH2 kan konverteras till vätgas (men med energiförlust), fördelen med CHOOH2 är dock att det är en vätska och att den inte är explosiv, till skillnad från vätgas. Vätgas gräver dyrbar infrastruktur (gasledningar, etc) och har inte samma spridning som CHOOH2. Vätgas är dock det mest miljövänliga. Jag tror inte det nämns i hardware, men teoretiskt sett kan man också tanka en bil med vatten och sedan göra vätgas genom eltillförsel - det är nog inte praktiskt i slutändan.

vilken utrustning brukar finnas som standard

Lite mer än i dagens läge. Bildskärmar i alla säten och paneler, fulla multimedia- och nätmöjligheter, avancerade färddatorer (som kan göra det mesta man kan tänka sig), tonade rutor är vanligt. Autopilot, Simstim, holoprojektor och cyberlänk finns i de dyrare modellerna. Dessutom är billåsen och -larmen betydligt mer avancerade i sina standardutföranden.

hur är det med trafikregler i och utanför städerna

Som sådana har trafikreglerna inte ändrats mycket. I städerna har de blivit mer komplexa, ute på motorvägar landsbygd förenklade. Det är vanligt med fri hastighet på motorvägar utanför städerna. Den stora skillnaden är dock införandet av transportdatasystem som TransNet, som antingen hjälper eller tvingar föraren att följa reglerna. Detta har gjort att man kan få plats med fler bilar än vad som borde vara möjligt i de stora städerna.

Det är dock värt att kommentera bilismen som helhet. Bilar har blivit dyrare, och framförallt har de blivit mycket dyrare att använda - drivmedel, skatter, avgifter, parkering, etc, etc. De flesta stadsmänniskor har inte bil, så relativt sett har en färre andel människor tillgång till bil (åtminstone i Europa och Asien). Det är inte sällan snabbare att använda kollektivtrafik - däremot är bilkörande mycket säkert nu för tiden. Nästan lite för säkert :gremlaugh:

/RipperDoc
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,047
Location
Göteborg
Tja..Harware beskriver några vanliga bilar och några riktiga fetingar.

Aston Martin GTS TwinEngine i harware är rejäl.

Tillräckligt rejäl för mina spelares playboys under täckmanteln lönnmördare ska köra runt i den iaf.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Om jag får gissa lite så tror jag att de flesta stora märken fortfarande är kvar.
De flesta är nog mer teknikst uppgraderade i form av motorer, tekniska pryttlar & sådant.
Nag. trafikregeler så tro jag nog att de är i stort sett intakta med de somm finns idag, kansek att de isåfall hänger med den tekniska utvecklingen.

/ Johan K, trött efter helgens arbete
 
Top