Nästa Hardware kommer ta upp massor av information kring fordon. I korthet kan jag dock svara på dina frågor:
vilka bilmärken finns kvar
Ungefär desamma. Däremot har ett par bilmärken slagits ihop, ett fåtal nya har skapats. De flesta bilföretag ingår nu i ett fåtal stora bilkoncerner, ofta med helt olika och konkurrerande märken inom samma koncern. Se på Gm och Fords ägande idag, de äger allt möjligt.
hur ser de olika modellerna ut
Tja, förhoppningsvis kommer hardware ge några exempel. Rådande trender är dock, i valfri kombination:
Stora däck, låg profil, mycket breda bilar, naturliga material, mjuka och avhuggna former i kombination, toning och spegelglas, retrodetaljer, rena former och färger. Särskilda biltrender är stadspickups (eller snarare, stadsbor köper opraktiska pickups) eller andra terrängfordon, ju extremerare desto bättre. Det antyds nämligen att man har en bostad ute på landet, vilket anses fint i västvärlden.
vilken prestanda har bilarna
Prestandan när det gäller motorer, etc, är i stort densamma. Anledningen är inte bristande teknik utan att det inte finns något intresse i att ytterligare pressa vanliga bilars egenskaper på det planet. Många bilar kan dock gå klart snabbare, i gengäld har ex. elbilar kortare räckvidd.
vilka drivmedel används
Man ska skilja på typ av motor och drivmedel. Motortyperna som gäller är gasturbinmotor eller elmotor. Gasturbinmotor kan gå på CHOOH2, vätgas eller ett par andra gaser/vätskor (med de två första som absolut vanligast). Elbilar kan gå direkt på el eller på vätgas/CHOOH2. El finns förstås överallt, men bränslecellbilar kan ofta vara mer lämpade för att få vätgas i stället för el (det ger högre effektivitet). CHOOH2 kan konverteras till vätgas (men med energiförlust), fördelen med CHOOH2 är dock att det är en vätska och att den inte är explosiv, till skillnad från vätgas. Vätgas gräver dyrbar infrastruktur (gasledningar, etc) och har inte samma spridning som CHOOH2. Vätgas är dock det mest miljövänliga. Jag tror inte det nämns i hardware, men teoretiskt sett kan man också tanka en bil med vatten och sedan göra vätgas genom eltillförsel - det är nog inte praktiskt i slutändan.
vilken utrustning brukar finnas som standard
Lite mer än i dagens läge. Bildskärmar i alla säten och paneler, fulla multimedia- och nätmöjligheter, avancerade färddatorer (som kan göra det mesta man kan tänka sig), tonade rutor är vanligt. Autopilot, Simstim, holoprojektor och cyberlänk finns i de dyrare modellerna. Dessutom är billåsen och -larmen betydligt mer avancerade i sina standardutföranden.
hur är det med trafikregler i och utanför städerna
Som sådana har trafikreglerna inte ändrats mycket. I städerna har de blivit mer komplexa, ute på motorvägar landsbygd förenklade. Det är vanligt med fri hastighet på motorvägar utanför städerna. Den stora skillnaden är dock införandet av transportdatasystem som TransNet, som antingen hjälper eller tvingar föraren att följa reglerna. Detta har gjort att man kan få plats med fler bilar än vad som borde vara möjligt i de stora städerna.
Det är dock värt att kommentera bilismen som helhet. Bilar har blivit dyrare, och framförallt har de blivit mycket dyrare att använda - drivmedel, skatter, avgifter, parkering, etc, etc. De flesta stadsmänniskor har inte bil, så relativt sett har en färre andel människor tillgång till bil (åtminstone i Europa och Asien). Det är inte sällan snabbare att använda kollektivtrafik - däremot är bilkörande mycket säkert nu för tiden. Nästan lite för säkert
/RipperDoc