Jag har funderat nu i ett par månader på att starta en bildblogg. Jag tänkte mest ta foton på grafitti i Nynäshamn med omnejd, kanske inne i S-holm också. jag gillar grafitti nämligen, hela skalan från "konstnärliga väggmålningar" ner till taggar och kuken och fittan. För mig symboliserar grafitti och taggande alienerade gruppers försök att skapa en trygghet och ett existensberättigande i en miljö där de känner sig utanför och maktlösa.
Jaja, till saken; jag letar efter en bloggmjukvara. Det kan antingen vara en existerande site eller nåt jag måste hosta själv. Men, jag har specifika krav och önskemål:
1. Det ska gå att anpassa sitens utseende åtminstone färgmässigt.
2. Foton som laddas upp ska behålla sina geotaggar.
3. Geotaggarna ska kunna användas för att placera korten på en karta t.ex google earth eller google maps.
4. Det är ett plus om tiden bilderna tagits också kan användas för att t.ex bygga en tidslinje.
5. Varje post får gärna kunna innehålla flera bilder.
6. Varje bild ska kunna taggas individuellt med t.ex vilka taggar som syns etc.
7. Helst ska bilder dessutom kunna förses med en beskrivning.
8. Det ska gärna gå enkelt att ladda upp bilder, ett någorlunda öppet API eller koppling till nån existerande bildhostlösning (picasa etc) vore guld. Jag vill gärna kunna ladda upp bilder via min mobiltelefon.
Nån som vet något?
Jaja, till saken; jag letar efter en bloggmjukvara. Det kan antingen vara en existerande site eller nåt jag måste hosta själv. Men, jag har specifika krav och önskemål:
1. Det ska gå att anpassa sitens utseende åtminstone färgmässigt.
2. Foton som laddas upp ska behålla sina geotaggar.
3. Geotaggarna ska kunna användas för att placera korten på en karta t.ex google earth eller google maps.
4. Det är ett plus om tiden bilderna tagits också kan användas för att t.ex bygga en tidslinje.
5. Varje post får gärna kunna innehålla flera bilder.
6. Varje bild ska kunna taggas individuellt med t.ex vilka taggar som syns etc.
7. Helst ska bilder dessutom kunna förses med en beskrivning.
8. Det ska gärna gå enkelt att ladda upp bilder, ett någorlunda öppet API eller koppling till nån existerande bildhostlösning (picasa etc) vore guld. Jag vill gärna kunna ladda upp bilder via min mobiltelefon.
Nån som vet något?