Nekromanti Bilder för publicering

Fattante

Veteran
Hej!

Jag redigerar en artikel som handlar om D&D till en forskningstidskrift. Jag skulle jättegärna vilja ha bilder att illustrera texten med eftersom majoriteten av de som kommer att läsa den förmodligen själva aldrig har spelat den typen av spel.

Problemet är bara att jag själv heller aldrig har gjort det och därför inte alls har koll på var man kan hitta bilder från spelen som kan användas för publicering i tryck. Eftersom jag inte här bekant med rollspel alls har jag dessutom svårt att identifiera vad det är bilderna föreställer...

Kan någon hjälpa en totalt nollad sate som inte kan ett smul om det ni kan massor om?! Tacksam för alla tips.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Problemet är bara att jag själv heller aldrig har gjort det och därför inte alls har koll på var man kan hitta bilder från spelen som kan användas för publicering i tryck.
Det är ju inte direkt så att man hittar bilderna; det är ju faktiskt folk som äger rättigheterna till dem. Skriv till Riotminds (riotcontact@riotminds.com) och fråga om de har några bilder du kan få använda.

Och om du nu skriver en artikel om Drakar och demoner brukar det förkortas DoD. D&D är Dungeons and Dragons.

/tobias

Krille

Super Moderator
"Och om du nu skriver en artikel om Drakar och demoner brukar det förkortas DoD. D&D är Dungeons and Dragons."

Och skulle det vara Dungeons&Dragons som du menar så är det det amerikanska företaget Wizards of the Coast eller deras moderbolag Hasbro som du ska kontakta. Deras hemsida bor på http://www.wizards.com men hur man får kontakt med rätt person som kan prata rättigheter vet jag dock inte.

Fattante

Veteran
Re: Vad är det för tidsskrift? [NT ]

Det är en tidskrift som heter Barnboken och egentligen mest handlar om barn- och ungdomslitteratur men även om dito kultur. Eftersom rollspel och datorspel börjar göra avtryck även i litteraturen ville vi få med det.

Vi icke invigda har relaterat det till fantasy, är vi fel ute då?

Rosen

Myrmidon
Re: Vad är det för tidsskrift?

Tekniskt sett beror det väl på vilket spel man talar om - det finns rollspel från olika genrer (science fiction, skräck, agent, historiska...) precis som det finns böcker och filmer från olika genrer.

Fast majoriteten av alla rollspelare lirar nog ett eller annat fantasyspel, jo.

--
Åke

Organ

Out of time, out of mind
Genrer

[ QUOTE ]

[/ QUOTE ]
Lite grand. Fantasy-genren är visserligen den största men det finns även ett otal andra, som t.ex. vilda västern, science Fiction och skräck mfl. För att göra det ännu enklare :gremwink: kan dessutom fantasy-genren delas upp ytterligare i sub-genrer. Det här med genrer i rollspel är, precis som med genrer inom film, litteratur och musik och annat, inte helt enkelt. Många spel tar element från flera genrer och skapar något helt unikt som inte lätt låter sig artbestämmas med någonting så simpelt som en genreetikett. Dessutom finns det sådana som är medvetet generiska och låter spelarna bestämma genre helt på egen hand.

/Anders