Nekromanti Bilder från Evangelionspelfilmen

Sodivra

Champion
När jag surfade lite slött så kom jag ihåg det Troberg skrev tidigare om den kommande Evangelionspelfilmen, så jag bestämde mig för att kolla om det släppts några bilder eller något..
http://www.cgnetworks.com/story.php?story_id=1901

Och här är en sida som försöker samla in så mycket fakta som möjligt om filmen.
http://eva.trivialbeing.net

Tydligen så ska filmen bara, eller främst, baseras på de första avsnitten av serien, vilket låter intressant. Kommer de förändra handlingen grovt? Avsluta den mitt i? Lämna det öppet? Hänvisa till serien? Uppföljare, om första filmen lyckas?

Bunny

Crazy like a fool
Det ser snyggt och gediget ut, och jag antar att de lätt knäcker serien på den visuella fronten (taskig jämförelse; animeserie/hollywoodfilm, jag vet...). Har det spekulerats i vilka skådespelare som är knutna till rollerna eller som de gärna vill se vara med i filmen?

Sodivra

Champion
Ja, nog har folk gjort önskelistor, och det har varit en del rykten om att Daniel Radcliffe (Harry Potter) ska spela Shinji. (Näst längst ner) (Men det är just rykten, och dom har blivit nedskjutna från officiellt håll)

Den officiella linjen verkar vara att ligga lågt tills man vet hur gamla skådespelare man kommer behöva (=när man börjar filma) för kidsen.

Ymir

Liten kantbaron
jag antar att de lätt knäcker serien på den visuella fronten
Tss, tss. En verkligen flicka blir aldrig lika söt som Rei. :gremsmirk: Och jag tror inte någon datoranimering kan bräcka EVA-enheterna och deras uuuurläckra rörelser heller, för den delen. Hollywood kan dränka oss i explosioner, men jag blir tämligen imponerad om de lyckas göra något snyggare än anime-NGE.

Engelsk dialog och 'international cast' (ie, snedögda göra sig icke besvär) är dock det enda som föranleder mig att såga projektet på förhand. Bortsett från mainstreamanpassningen då - att ta bort allt japanskt flumm (vilket man också kan ta för givet att de kommer att göra) vore verkligen att stympa NGE. Men det är inte som att det i övrigt råder brist på anledningar att förhålla sig tveksam till Hollywood...

- Ymir, pessimist

Bunny

Crazy like a fool
Jag kom just på att just valet av Daniel Radcliffe ger lite fel vibbar. Jag bedömmer inte hans skådespelarförmåga, för jag har inte sett någon Potter-film, utan jag tänker mer på vad för sorts affischnamn han är. Kommer de bygga Evangelion som en Harry Potter-film fast med stora robotar i en ologisk storstad, istället för magi på en skola, så tror jag inte det kommer bli bra.

Seriens kvaliteter är helt andra än den dumaction man bjuds mycket av i de första avsnitten, för övrigt. Det finns mycket här som en Hollywoodproducent kan utnyttja för att göra fel på typiskt Hollywoodmanér. Många falluckor för dem att falla i.

Ni här som faktiskt sett igenom serien:
Tycker ni egentligen att serien är riktad till barn?
Är det egentligen en serie om stora robotar som fajtas med utomjordingar, eller är det bara ytligt spackel för den underliggande storyn?
Ligger seriens kvaliteter i den visuella ögongodiset med koola robotar och söta BESM-flickor?

En Holywoodproducent skulle nog lyckas svara fel (utifrån min egen åsikt) på varochen av de frågorna...

Jag är fortsatt skeptisk. Ja, till allt förutom det visuella då - det är väll där Hollywood har sin hemmaarena egentligen. Är manusskrivarna amerikaner?

Ymir

Liten kantbaron
Hollywood? Visuellt imponerande? [OT]

Ja, till allt förutom det visuella då - det är väll där Hollywood har sin hemmaarena egentligen.
Njae, Hollywood suger på estetik. De har glömt bort hur man gör något vackert av det enkla för länge sedan. Måhända kan de sina grejer när de brassar på med datoreffekter och koreografi, men också där lyckas andra ofta bättre med en femtedel så hög budget. Och när jänkarna verkligen försöker blir det bara tillgjort - ta stridsscenen i regnet i "Den siste samurajen" som exempel. De verkligt snygga filmer som kommer från Hollywood nu för tiden är sällan mer än undantag från reglen.

- Ymir, tycker knappt Hollywood har sin hemmaarena någonstans längre

Feliath

Swashbuckler
The Gospels

Ni här som faktiskt sett igenom serien:
Förbehåll: Inte hela.

Tycker ni egentligen att serien är riktad till barn?
Jadå. Japaner "riktar sig till barn" rätt annorlunda än amerikaner gör. Men den är riktad till vuxna också. Det är som Hamlet: För någon som gillar Arnoldrullar mest av allt kan den betraktas som mangelaction i kostym, men föredrar man filosofi och svårmod så, ja, bingo. Man får ut det man vill ha, typ.

Är det egentligen en serie om stora robotar som fajtas med utomjordingar
Ja. (Men läs vidare.)

eller är det bara ytligt spackel för den underliggande storyn?
Nej. Den är det också, men inte bara. Alltså, jag tycker du tänker helt fel, den motsättning du postulerar mellan "robotröj" och "underliggande story" (vilket man ju i sig kan spekulera om vad det är också; regissören själv menar ju att den egentliga historien bara rör två personer som är ensamma och emotionellt vilse, och att filosofi-och-mytologi-grucket är lika mycket spackel som robotarna) är falsk. Serien kan handla om robotar som slåss med utomjordingar fullt ut och samtidigt handla om "den underliggande storyn": och vad mera är? Uck så fattigt det vore annars, tycker jag. (Se också resonemanget om Hamlet, ovan.)

Ligger seriens kvaliteter i den visuella ögongodiset med koola robotar och söta BESM-flickor?
Ja, för vissa gör de säkert det. Och inte är de som ser det så sämre för det, eller serien på något sätt nedvärderad därav. Objektiva kvaliteter existerar ju inte på det sättet.

Lite vidsynthet, min bäste Bearnie.

/Feliath - titelöversättningen suger [CENSUR], däremot

Bunny

Crazy like a fool
Re: The Gospels

"Lite vidsynthet, min bäste Bearnie."

Vette fasiken, men jag borde nog arbeta lite mer på att få fram det jag vill åt.

Som det här med balans. Evangelion är en så framgångsrik serie eftersom den erbjuder någonting för både pojkar och vuxna. Både robotröj och japanflumm. Det är en balansgång, en skickligt utförd sådan och ett modigt drag av skaparen av serien.

Min poäng, egentligen, var att hollywoodproducenter sällan är speciellt modiga. De vågar inte satsa på både pojkar och vuxna. Att vara så genreöverskridande ser de oftast endast risker med, varvid det ofta blir svart eller vitt.

Därför var även mina frågor svart eller vitt, inget mittemellan. Jag tror knappast att hollywood kommer investera sina dyrbara miljoner på en film som inte kan optas i sin kommersiella framgång nämligen. Producenten vill se vinst, inte bra film. För honom är det naturligt att välja ett billboardnamn som mr. Radcliffe t ex - många barn kommer veta vad de får då. Alltså finner jag vissa tendenser på att vad Hollywood ska skapa är en barnfilm, ingenting annat. Säg gärna emot mig om ni tror jag har fel.

Egentligen borde du nog ha satt dig ner och funderat över syftet med mina frågor, Feliath, för du föll ju rakt i fällan. :gremsmile:

Jarl

Hero
Re: The Gospels

Ja, för vissa gör de säkert det. Och inte är de som ser det så sämre för det, eller serien på något sätt nedvärderad därav. Objektiva kvaliteter existerar ju inte på det sättet.
Fast att se på det som ögongodis bara öppnar ju upp för mindre tolkningar/sidospår/utläggningar etc så på så sätt är det ju att om inte annat inskränka serien, att göra den mindre. Vilket torde ju vara sämre . Estetik är måhända inte något som handlar om objektiva kvalitéer, men det är knappast helt subjektivt heller.

Ymir

Liten kantbaron
Blåckbusstur

Hollywood vill skapa en storsäljande action/äventyrsfilm a'la Matrix. Den ska tilltala så optimalt stora massor som överhuvudtaget möjligt - det är ju uttalat en blockbuster det handlar om, och blockbusterbegreppet innebär just det. Med andra ord är det en film för pojkar, flickor, män, kvinnor - alla som gillar mainstreamscifiaction-fåran. En barnfilm tror jag definitivt inte det handlar om - du lägger inte ut 100 miljoner på en film enbart för barn.

...och därmed är det lätt att döma ut det hela. Att NGEs psykologiska och filosofiska djup kommer gå om intet, eller i bästa fall stympas rejält, råder det väl knappt någon diskussion om. Det är blockbusterkonceptets hela kärna - en blockbuster kan inte vara svårsmält (läs: för intelligent). Men det har ju gjorts bra blockbusters, även om de är få...Sagan om ringen till exempel. Där var filmskaparna faktiskt lite modiga.

Daniel Radcliffe kommer inte att spela Shinji, för övrigt. Det är ett löst rykte som redan dementerats.

- Ymir, påpekar

Bunny

Crazy like a fool
"En verkligen flicka blir aldrig lika söt som Rei."

I ett av mina favvodataspel, Jagged Alliance II, så ska man när man skapar sin mercenary i början kryssa i ett av ett antal svaralternativ till en fråga.

En av dessa frågor är: "I would never..." med ett av svarsalternativen: "... confess that I ever been turned on by a comic character". Efter att ha sett Evangelion skulle ett kryss av mig i den rutan innebära min stora livslögn... :gremblush:

Bunny

Crazy like a fool
Re: Blåckbusstur

"...Sagan om ringen till exempel. Där var filmskaparna faktiskt lite modiga."

Pff. Knappast. Men det är en HELT annan diskussion...

Bra blockbusterfilm är sådan som eccelerar inom sina egna givna ramar. Som Terminatorfilmerna t ex, de når närmast fulländning inom sitt eget koncept och uppbyggnad. Ett skolexempel på den amerikanska actionmodellen, och hur den görs framgångsrik. Två timmars underhållning där hjärnaktiviteten hålls på ett minimum.

Slutpoäng: det här med mod. Jag håller med om att hollywood aldrig skulle ha något så osäkert som filosofiskt djup och karaktärsfördjupning. Det är ju sånt konstnärlig film sysslar med, och konstnärlig film gör sig aldrig några förmögenheter!

Sodivra

Champion
Seriens kvaliteter är helt andra än den dumaction man bjuds mycket av i de första avsnitten, för övrigt. Det finns mycket här som en Hollywoodproducent kan utnyttja för att göra fel på typiskt Hollywoodmanér. Många falluckor för dem att falla i.

Ja, det är möjligt att dom gör en film av en del av Evangelion snarare än av Evangelion - Men jag har fått intrycket att de ska satsa på början, som sedan kommer att ha ett öppet slut från början på serien, så det går att göra uppföljare som följer resten av serien om den första filmen slår tillräckligt bra.

Det överlägset bästa valet tycker jag. Det kommer bli antingen en stympning där man fördjupar sig i en bit utan att försöka trycka ihop serien, eller så kommer det bli den kompletta Evangelion.

Och jag är av den åsikten att man alltid ska slå in på den väg som kan bli bäst.

Jag har faktiskt rätt gott förtroende för gänget som gör filmen, är det några som kan göra en amerikaniserad filmatisering så är det dom. Men det är ju bara en aning jag har, jag har inte sett något av deras tidigare.

På så sätt hänger det väl på publiken. Vill man inte ha mer så blir det inget mer. Vill man ha mer action blir det väl det. Lockas publiken av antydningarna inför fortsättningen så blir det väl en tung uppföljare.

Lite naivt, kanske.

Feliath

Swashbuckler
The Best Laid Traps Of Mice And Men

Egentligen borde du nog ha satt dig ner och funderat över syftet med mina frågor, Feliath, för du föll ju rakt i fällan. :gremsmile:
Åh, det gör jag så gärna så, om det är en såpass trevlig fälla :gremsmirk:
Du verkar ju tycka samma saker som jag, bortsett från en lite mer pessimistisk hållning till Hollywood, så resten av inlägget känner jag inte ens att jag behöver svara på.
Nej, sålänge svaren är såhär trevliga tänker jag framhärda i stormig impulsivitet :gremsmile:

Dessutom svarade jag väl rätt på alla frågorna? :gremwink:

/Feliath - ZOOM!

Troberg

Sinister eater
Engelsk dialog och 'international cast' (ie, snedögda göra sig icke besvär) är dock det enda som föranleder mig att såga projektet på förhand. Bortsett från mainstreamanpassningen då - att ta bort allt japanskt flumm (vilket man också kan ta för givet att de kommer att göra) vore verkligen att stympa NGE. Men det är inte som att det i övrigt råder brist på anledningar att förhålla sig tveksam till Hollywood...
Samma här. Även om jag hoppas så tror jag att det kommer att bli en färdigtuggad amerikansk sörja utan några av de underfundiga sidospåren och trådarna coh alldeles definitivt kommer man att ha skalat bort behovet av att tänka själv. Man kommer att göra det som man brukar göra vid amerikaniserade omfilmningar, man kommer att göra enbart ytan, men totalt missa djupet och tänkvärdheten. Med andra ord tror jag att vi kan vänta oss långa actionsekvenser och lite handling. Tyvärr.

Eksem

Champion
"Med andra ord tror jag att vi kan vänta oss långa actionsekvenser och lite handling. Tyvärr. "

För all del utgår jag, precis som de flesta andra, att den här filmen inte alls kommer kunna mäta sig med TV-serien, men, MEN, glöm inte att även de ytliga actiondelarna av NGE är extremt bra och välgjorda. Jag tror definitivt att vi kan räkna med en högklassig actionrulle med tuffa effekter och snygga robotar. Och det är ju inte fy skam det heller. Även om det mer eller mindre blir en slakt av tidernas bästa TV-serie.

Lägger man bara förväntningarna på rätt nivå kan det nog bli något att se fram emot ändå.

kefka

Hero

NGEs psykologiska och filosofiska djup kommer gå om intet

Allvarligt talat tyckte jag inte NGE var speciellt djup, utan mer vi slänger in än massa floskler och religös symbolik utan att knyta ihop säcken, nåja den är ialla fall betydligt mer tänkvärd än en vanlig mecha. Undantaget kanske Argento Soma, där slipper man ialla fall alla jobbiga tonåringar (läs Shinji).

Ymir

Liten kantbaron

Allvarligt talat tyckte jag inte NGE var speciellt djup, utan mer vi slänger in än massa floskler och religös symbolik utan att knyta ihop säcken
Säcken är visst ihopknuten. Hela charmen med det är att man måste göra vissa av knutarna själv. Kom och hälsa på mig på IRCnet eller ICQ så kan jag analysera hela serien åt dig.

Det du beskriver låter mer som David Lynch i mina ögon. I.e, tomt flumm utan tolkningsbar innebörd.

Jag tycker Shinji är en utmärkt karaktär, men faktum kvarstår ju att slutet på NGE framförallt är en resa i hans psyke. Kan man inte alls relatera till det förstår jag att man tycker NGE är dåligt.

- Ymir, rabiat fanboy?

Dofhjort

Veteran

Nu måste jag nästan ta och se skiten. Sist jag <font size="1"> tankade ner </font size> ett par avsnitt så såg det ut som vilken manga som helst. Stora ögon, fula robotar. Men kan Ghost in the shell vara bra så kan det här vara bra också :gremwink:

Krille

Super Moderator
Vilken spelfilm?

Åkej, jag vet att det finns en klase konceptbilder ute, och en kasse med folk som sägs jobba med den, men det innebär inte ens att det blir någon.

Törs jag påminna om Mutant Chronicles-filmen? Make-up-effekter var klara, det fanns till och med en marknadsföringskampanj, och det var en sjuhelsickes massa folk inkopplade (Paul "Aliens vs Predator, Soldier, Mortal Kombat och en helsickes massa annat" var till exempel omtalad som regissör), men likförbannat blev det ingen film. "Conan the King" är en annan sån där non-existent rulle - där var ju till och med Ahnold kontrakterad.

Kort sagt, bara för att det finns en klase konceptbilder så innebär det inte att det blir någon film. Så jag tänker inte börja spekulera förrän kamerorna rullar.