Nekromanti Bilder och spelmakare

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Jag är ju som sagt tokig nog att tillverka bilder och hoppas få dem sålda. Nu undrar jag vad ni som tillverkar rollspel är beredda att ge för dem. Jag menar inte just mina bilder. Utan i allmänhet. Visst förstår jag att de flesta önskar att de var gratis, men jag vet att det tar tid att teckna dem och tid är inte gratis. =)

Hur stor är dessutom marknaden. Det finns ju inte så många svenska företag på marknaden... även om det finns en rad entusiaster...

Få se har vi tre företag idag? Eller har jag missat något rollspelsföretag?

Jag undrar mest om jag ska våga hoppa av hela textillärarbiten och satsa som frilansande illustratör eller om jag ska glömma drömmen. =(

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Svårt att livnära sig som frilans ...

Jag vet inte hur mycket Riotminds betalar Peter Bergting för hans teckningar.

Däremot vet jag att Peter har ett heltidsjobb och tecknar dygnet runt för mängder av olika uppdragsgivare.

Detta tyder på att inte ens han klarar att livnära sig enkom på frilanstecknande, och då snackar vi ändå en av Sveriges namnkunnigaste rollspelsillustratörer med credits i en fantasiljon olika rollspelsprodukter (och givetvis även icke-rollspelsprodukter).

Eva Florén

Swashbuckler
Re: Svårt att livnära sig som frilans ...

*lägger drömmen på hyllan*

Jag vet. Peter är en enormt skicklig kille och hans namn är känt. Det och att han har fulltidsjobb med tecknande gör att han klarar sig på det...

Frilandstecknandet är som du säger bara en del av hans "överlevnadsstrategi".

Troberg

Sinister eater

*lägger drömmen på hyllan*
Om du har en hobby du verkligen gillar, gör inte ett jobb av den. Det är bästa sättet att förstöra den.

Eva Florén

Swashbuckler
Re: Svårt att livnära sig som frilans ...OT

Jag håller inte riktigt med om det. Har kommit fram till att tiden är för dyrbar för att slösa bort på att göra ett jobb man inte tycker om. Skulle ge mycket för att kunna livnära sig med att teckna... det utvecklar mig till att bli en bättre tecknare och det vill jag lägga ner mer tid på. Tiden jag har är för liten för att mistas. =(

DanielSchenström

Swashbuckler
Tja, att livnära sig på rollspelsbilder för svenska spel är nog omöjligt. Men ger man sig in på den amerikanska marknaden, ja då kan man tjäna mer pengar än socialen kan erbjuda en, förutsatt att man kan få tillräckligt många jobb.

www.rpg.net har ett forum för frilansare och ett företagsregister så man kan surfa till dem alla, ladda hem deras portföljriktlinjer och kolla prsier. (Nybörjarpriserna verkar ligga på ca $100 för en helsida.)

Det är bra att komplettera sin papersportfölj med ett internetgalleri, vissa företag föredrar detta.

Men ytterst få kan försörja sig enbart på rollspelsillustrationer, man bör nog försöka få in foten i andra delar av publikationsindustrin, tidningar, bokföretag med mera.

Finns en bok kallad Graphics Industry 2002 eller liknande med massor med adresser och info till olika bildbetalande företag.

Troberg

Sinister eater

Jag håller inte riktigt med om det. Har kommit fram till att tiden är för dyrbar för att slösa bort på att göra ett jobb man inte tycker om. Skulle ge mycket för att kunna livnära sig med att teckna... det utvecklar mig till att bli en bättre tecknare och det vill jag lägga ner mer tid på. Tiden jag har är för liten för att mistas. =(
Jag menar inte att man ska ha ett jobb man inte tycker om, men det som man verkligen älskar att göra ska man behålla som något speciellt, inte som något man tvingar sig till fast inspirationen tryter.

Rising

Vila i frid
Reklamare? [OT]

"Har kommit fram till att tiden är för dyrbar för att slösa bort på att göra ett jobb man inte tycker om. Skulle ge mycket för att kunna livnära sig med att teckna..."

Får jag föreslå reklambranschen? Att kunna illustrera och hantera andra delar av produktionen är ett stort plus, och du får hela tiden arbeta estetiskt, även när du inte "ritar". Framförallt lär du dig att teckna effektiva illustrationer, vilket är något helt annat än snygga bilder. Alltså hur man fångar ett visst skeende eller en stämning som lyfter fram budskapet i den medföljande texten.

Ingen blir glad av en snygg bild om den fungerar dåligt ihop med texten på sidan.

...

Bara ett förslag.

/Riz

Rosen

Myrmidon

Har kommit fram till att tiden är för dyrbar för att slösa bort på att göra ett jobb man inte tycker om.

Det håller jag iofs med om, men problemet är att man inte tycker om att teckna jämt.
När man sitter där och mest av allt känner för att surfa / se en film / gå på fest / teckna nåt helt annat / sova, men beställaren MÅSTE ha bilderna före helgen, då kan det ibland kännas rätt rävigt att behöva ta upp den där pennj-eln...
Visst, att ha deadlines känns ofta som en rätt positiv form av stress också, men inte alltid.

Snygg bild, förresten.

--
Åke

Insignia

Swashbuckler
Nja...

"det som man verkligen älskar att göra ska man behålla som något speciellt, inte som något man tvingar sig till fast inspirationen tryter"

Ibland kan det vara så. Men jag vill inget hellre än att göra det jag älskar på heltid. Även om jag inte alltid känner för att skriva, så gör jag mycket hellre det än något annat. Att fortsätta när inspirationen tryter innebär i mitt fall bara extra övning, vilket gör det lättare att skriva en annan gång. Kan förstås bara tala för mig själv.

Insignia

Swashbuckler

"lägger drömmen på hyllan"

Lägg inte bort den helt, bara. Även om du kanske inte kan försörja dig bara på att teckna, så finns det inget som hindrar att du försöker tjäna lite extra på det. Finns det någon möjlighet att jobba mindre? Om du tror att du kan klara dig på en deltidslön, så kanske du kan börja med att försöka byta arbetstider. På så sätt får du mer tid till det du egentligen vill göra, utan att samtidigt riskera svält. Bara en tanke, jag är ju inte så insatt i din situation.

entomophobiac

Low Prep High Play
Forst och fremst: glom den Svenska marknaden. Vill du leva pa att gora bilder sa se till att slipa dina egenskaper till det yttersta och sedan ge de Amerikanska foretagen en chans.

Titta pa www.rpg.net och deras frilansarforum. Der har de oftast veldigt mycket tecknare som bade ger tips for de som onskar komma in i branschen och dessutom uttalanden fran foretag som soker tecknare.

Lycka till.

Snow

Swashbuckler
Jag kan tänka mig att köpa bilder till mitt rollspel (när det blir klart, dessutom är jag arbetslös nu så det får vänta). Jag tänkte mig ett tjugotal bilder som är max så avancerade som den du bifogar är. Bilderna ska vara både utfyllnad och luft i texten samt bilder som verkligen har texten och spelet att göra. Jag behöver ingen ensamrätt (även om vissa bilder är så speciella så de är svåra att använda i andra sammanhang). För utfyllnadsbilderna kan jag tänka mig att bara ta några du redan har. För allt detta tänkte jag nog betala 3000-5000. Men som sagt inte nu.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Jag skulle gärna köpa bilder av dig, men tyvärr ger jag ut mitt rollspel (Dunder&Drakar) helt gratis, så jag har ingen budget att jobba med...

/Mikael - har inga pengar

Per Ejemar

Veteran
Hypotetiskt

OM jag någon gång skulle komma så långt med något av mina oräkneliga rollspelsprojekt, så skulle jag vara beredd att betala för att få illustrationer till det.

Jag skulle vara beredd att betala någonstans mellan 50 och 2000 kronor per illustration. Det skulle bero helt på illustrationernas storlek och kvalité. 50 spänn för en mindre illustration av hyffsad kvalté, 2000 spänn för en framsideillustration i färg och av god kvalité.

Totalt skulle jag vara beredd att hosta upp en sådär 10.000 för de illustrationer som jag i såfall skulle behöva.

Nu är detta rent hypotetiskt, dvs OM jag hade ett rollspel som jag trodde på och som var så pass färdigt att det gick att lägga ut på internet, alternativt trycka.

En annan intressant fråga är huruvida alla hobbyillustratörer är intresserade av att sälja sina illustrationer till ett relativt lågt pris till befintliga independentspel.

Jag tror det är få illustratörer förunat att kunna börja sin kariär med att sälja dyra illustrationer till etablerade företag.

Jag skulle gissa att det bästa sättet att göra sig ett namn, vilket är mycket viktigt innom frilansvärlden, är att börja med att låna ut illustrationer till olika independent spel. Är man sedan tillräckligt bra kommer de etablerade företagen så småningom att få upp ögonen för en ...

Eva Florén

Swashbuckler
Tufft att göra gratisspel. =) Men härligt också att du gör det. Ju fler sådana spel, desto vidare marknad för övriga spelare. =)

Vi kanske kan diskutera bilder i alla fall. =) Jag måste ju skaffa mig reklam också. =) Vad säger jag, jag skulle ju lägga idén på hyllan. Men ja, du vet... jag vill ju så gärna... Annars får jag nog bli hemmafru och supa upp makens pengar, eller vad säger ni? =(