Givetvis =)Arfert said:du förstår väl att jag skojar, eller hur?
Varning! Litte naket. Det är inte jag som har gjort den, men ändå. Nu har jag inte gjort så stora collage på ett bra tag (delvis för att det är svårt med bilderna), men liksom, den här bilden innehåller åtta bilder och den är rätt djävla minimalistisk. Och jag tror att jag klipper och klistrar ganska litet om man jämför med krankelibrankelfnatt. Jag bifogar en hiskeligt gammal bild (2003, tror jag) som nog använde en hel del bilder. Jag minns tydligt att den hade över 100 lager, så fler än 30 bilder är nog inte att överdriva. Även om många i det här fallet var tagna av mig själv eller folk jag känner.Greip said:Jag skulle gärna vilja se era kollage som sägs innehålla så mycket bilder! Själv brukar jag bara sätta ihop säg, 5-10 bilder och komponera en hel. Så jag är lite nyfiken faktiskt.
Tjaaa...Greip said:Jag skulle gärna vilja se era kollage som sägs innehålla så mycket bilder! Själv brukar jag bara sätta ihop säg, 5-10 bilder och komponera en hel. Så jag är lite nyfiken faktiskt.
Absolut, jag håller med. problemet är som sagt att lagen är byggd av en lobby som inte har något intresse av fri kultur, snarare tvärtom. Och så länge lagen ser ut som den gör finns det en risk, även om den är liten, att det blir jobbiga tråkigheter.Greip said:Vad jag menar är att ja, det kanske är emot lagen. Men man har knappast skott sig på någon annan. Bara använt få beståndsdelar av en bild och gjort en helt ny bild av det.
En fotograf har inte copyright på en hand (t.ex.), utan kompositionen. Om man klipper ut handen helt från sitt sammanhang och komposition så är det i min mening inte samma sak längre. Det är bara en hand, vilken som helst. En legobit av många.
Fast den risken är dock liten. Känner du till Lotta Külhorn? En av Sveriges mest anlitade illustratörer när det gäller bokomslag, hon gör 20-30 om året om jag inte minns fel. Var på en föreläsning på Växjö universitet med henne i höstas.krank said:Absolut, jag håller med. problemet är som sagt att lagen är byggd av en lobby som inte har något intresse av fri kultur, snarare tvärtom. Och så länge lagen ser ut som den gör finns det en risk, även om den är liten, att det blir jobbiga tråkigheter.Greip said:Vad jag menar är att ja, det kanske är emot lagen. Men man har knappast skott sig på någon annan. Bara använt få beståndsdelar av en bild och gjort en helt ny bild av det.
En fotograf har inte copyright på en hand (t.ex.), utan kompositionen. Om man klipper ut handen helt från sitt sammanhang och komposition så är det i min mening inte samma sak längre. Det är bara en hand, vilken som helst. En legobit av många.
Det var det jag skrev, ja.Greip said:Fast den risken är dock liten.
Okej, stryk det. Jag ändrar till obefintlig. Risken är obefintlig att du får skit om du använder bilder ingen kan spåra till material några hundra (t.ex.) personer kommer läsa.krank said:Det var det jag skrev, ja.Greip said:Fast den risken är dock liten.
Visst, men jag tänker fortsätta hävda att hur stor risken är att bli påkommen inte egentligen är relevant. Man kan komma undan med ganska mycket här i världen. Det finns till och med en hel del som är illegalt, men som man själv tycker är moraliskt försvarbart, som man kan komma undan med.Greip said:Okej, stryk det. Jag ändrar till obefintlig. Risken är obefintlig att du får skit om du använder bilder ingen kan spåra till material några hundra (t.ex.) personer kommer läsa.
...och jag håller inte med om att det egentligen är moraliskt försvarbart, och huruvida man "kommer undan" är irrelevant.Greip said:Jag fattar att detta inte leder någon vart. Men jag har gett dig/er många konkreta bevis på att man kommer undan, och det är moraliskt försvarbart.
Eh, nej? Upphovsrättslagstiftningen är helt vanvettig, både vad gäller musik, film, böcker och bilder.Greip said:Copyrighten är inte perfekt, men vilken lag är? Att se helheten och agera efter det är viktigare än att tolka bokstavligt.
Gott så! Då får jag och Kühlhorn fortsätta att leva farligt utan dig.krank said:[...]och så länge den är det har jag ingen lust att ens försöka ge mig in i djungeln.