Nekromanti Bilderna är för stora!

Jambu

Swordsman
Jag behöver ett program som kan göra om alla bilder i en mapp till en viss pixel*pixel storlek! Jag vet att det finns minst ett, men har ingen aning om vad det skulle kunna heta... Men om du känner till flera så vill jag nog i första hand veta om det enklaste, eftersom detta är det enda jag vill använda programmet till.

Tack på förhand
/Jakob

Troberg

Sinister eater
Vilket operativsystem kör du?

Jag använder ett program som heter Jasc Image Robot för det i Windows, i Linux så finns det ett antal plugins som antingen kan användas i bildmanipuleringsprogram eller som kan köras direkt från kommandoraden om man är lat eller om det är en återkommande syssla.

solvebring

Superhero
Äsch... Photoshop!!!

Skaffa photoshop, gå in på "Bild/Image" på övre menyn, tryck på "Bildstorlek/Image Size" och ställ in de exakta pixlar du vill ha. KLART! :gremgrin:

Jarre

Swordsman
Men det funkar väl bara för en bild i taget? Är det en hel mapp, som i Jambus fall, kan det vara ett omständigt och tidskrävande arbete.

solvebring

Superhero
Hm, det är väl sant. Men jag har minsann gjort bild för bild.
Men då öppnar jag bara de för stora bilderna med mspaint och plockar ned bildstorleken med 50% på allihopa. Bild för bild. :gremwink:

Insignia

Swashbuckler
Dessutom är Photoshop dyrt, och definitivt onödigt stort om man bara behöver en av funktionerna.

solvebring

Superhero
Jo... Skall man inte ha det till mer är väl det sant.
Men en som jag, som försöker teckna och mixtra mycket med det är det klart värt.

Jambu

Swordsman
Yaaraer har väl redan sagt det, men ja, det fungerar finfint med ett vanligt bildredigeringsprogram om man bara vill göra det med några få bilder. Jag har dock plockat ner en mängd foton från en väns server, och vill ladda upp dem på annat ställe utan att en pupill tar upp hela skärmen, så är det onödigt jobbigt. Tycker jag.

Om jag hade arbetat på det istället för att skriva det här inlägg så skulle jag ha varit klar vid det här laget, men skåda -- så här fungerar det moderna sinnet!