Nekromanti Bildprogram för att visa/dölja rum?

Harry S

Swordsman
Jag söker ett "bildprogram" för att visa/dölja olika delar av grottsystem som RP inte ser?

Även icke digitala lösningar söks!

Känner till Roll20 och MapTool.

Feuflux

omjonasson.se
Eftersom du känner till roll20 (som jag tänkte tipsa om) så är min motfråga: Varför duger inte roll20? Exakt vilken funktionalitet efterfrågas?

Harry S

Swordsman
Feuflux;n119383 said:
Eftersom du känner till roll20 (som jag tänkte tipsa om) så är min motfråga: Varför duger inte roll20? Exakt vilken funktionalitet efterfrågas?
Jag efterfrågar egentligen bara två funktioner. Dels vill jag kunna "mörka" områden på en karta (grotta) som RP ännu inte har utforskat. Dels vill jag kunna lägga på ett rutnär och flytta RP och SLP på kartan (grottan).

Typ så här

kloptok

Pensionerad astrolog
Harry S;n119435 said:
Jag efterfrågar egentligen bara två funktioner. Dels vill jag kunna "mörka" områden på en karta (grotta) som RP ännu inte har utforskat. Dels vill jag kunna lägga på ett rutnär och flytta RP och SLP på kartan (grottan).

Typ så här
Jag kan inte så mycket om Roll20 och har inte provat det själv i spel men det du beskriver låter ju en del som "fog of war"-funktionen i Roll20. Vad är det annars som den funktionen inte gör rätt?

Harry S

Swordsman
kloptok;n119437 said:
Jag kan inte så mycket om Roll20 och har inte provat det själv i spel men det du beskriver låter ju en del som "fog of war"-funktionen i Roll20. Vad är det annars som den funktionen inte gör rätt?
Tack!!! Det verkar vara precis fog of war jag är ute efter. Funktionen finns alltså i roll20. Jag läste bara om funktionen darkness.

Nästa fråga blir: Finns det något program (gärna gratis) som har just den här funktionen (att placera ut RP/SLP är sekundärt) och som inte kräver internet?

Feuflux

omjonasson.se
Inget internet? Är du galen människa! :wink:

Men seriöst, vad är scenariot? Du är SL och sitter i spelrummet med polarna och vill visa upp din laptop för dom och visa "de här bitarna av slottet har ni hunnit utforska"?

Då kan du väl ta valfritt bildprogram som kan hantera layers (http://www.getpaint.net/index.html paint.net är gratis). Lägg kartan i ett lager och sen en massa svart i ett lager ovanpå.

Harry S

Swordsman
Feuflux;n119458 said:
Inget internet? Är du galen människa! :wink:

Men seriöst, vad är scenariot? Du är SL och sitter i spelrummet med polarna och vill visa upp din laptop för dom och visa "de här bitarna av slottet har ni hunnit utforska"?

Då kan du väl ta valfritt bildprogram som kan hantera layers (http://www.getpaint.net/index.html paint.net är gratis). Lägg kartan i ett lager och sen en massa svart i ett lager ovanpå.
Jag vill inte vara beroende av att internet fungerar när vi spelar. Bildprogram och layers är ett alternativ men jag tänke om det fanns något program som hade den här enkla funktionen och som passade bättre till just rollspel.

nyvinter

Illustrationist
kloptok;n119437 said:
har man pengar eller redan sitter på utrustningen så kan man göra en projektorsvisning ner mot bordet och miniatyrerna: http://www.dailydot.com/geek/digital-projected-tabletop-rpg-map/

Tyvärr har jag ingen aning om något bra och billigt offline-substitut.