Nekromanti Billig NAS med webbserver

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Vi håller på att downsiza vårt hem och har planer på att göra oss av med den stationära datorn. Det förutsätter dock att vi har råd med en ny laptop och en NAS.

Eftersom jag har siktat in mig på en ganska dyr ultrabook så behöver jag en billig NAS för göra verklighet av det.

Jag har två 500 GB diskar som jag tänkte sätta upp en RAID 1 (spegling) av. Förutom det vill jag kunna köra en webbserver med php, perl och SQLite. Den behöver inte palla så mycket egentligen, för servern kommer bara vara tillgängliga på det lokala nätverket. Jag vill också att den ska vara så liten och tyst som möjligt (att återvinna delar från den stationära är alltså inte ett alternativ, eftersom fläktar både tar plats och låter).

Då är frågan: hur kan jag på billigaste sätt lösa det här?

Krille

Super Moderator
Björn Wärmedal said:
Jag har två 500 GB diskar som jag tänkte sätta upp en RAID 1 (spegling) av. Förutom det vill jag kunna köra en webbserver med php, perl och SQLite. [snippeti]

Då är frågan: hur kan jag på billigaste sätt lösa det här?
Ett tvådiskars NAS-kabinett kostar ca 1500-2000 kronor. De flesta av dem har inbyggd webserver som kör php och mySql. Stöd för Perl tror jag inte att jag har sett, men det borde inte vara omöjligt att hacka in perl-stöd också eftersom de flesta NAS-kabinett kör en linux nånstans under skalet. Samma gäller SQLite - de flesta har MySQL-stöd dock. Inte alla men många har hotswap också, så när en disk dör eller om utrymmet blir för litet så sätter man bara i en ny disk och speglar om.

Själv skaffade jag en QNAP TS-219p+. Då, för tre och ett halvt år sedan, så kostade den i storleksordningen 4000:-. Nu hittar man motsvarande saker i prisspannet 1500-2000, eller så kan man få en fyradiskarsburkar för vad min gamla häck en gång kostade.

ripperdoc

Myrmidon
NAS kan gå från billigt skräp till väldigt dyrt. Jag köpte nyligen ny NAS, då jag insåg att mitt fotograferande och nedladdande snabbt skulle fylla upp den gamla.

Om man vill använda NASen som aktiv filarea för att kunna jobba emot är de flesta billigare/äldre NAS lite småslöa. Vill man dessutom kunna installera egen programvara som vilken annan Linux-server så är det värt att investera i en med Intel-processor (vanlig processor-arkitektur vilket gör att man slipper massa huvudvärk med kompilering och annat).

Men om man inte har så höga krav så funkar de flesta NASar. Dock är de allra billigaste ofta offer för dålig programvara. QNap, Netgear och Synology är de mer kända och välgjorda programmen. Jag har en en-disks QNap som var mycket bra om än lite gammal nu (säg till om du vill ha ett bra pris :gremwink: ).

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jag behöver åtminstone två diskplatser, eftersom jag vill ha en spegling i den. Dessutom vill jag som sagt köra webbserver på den så att jag kan experimentera lite.

Eftersom mitt hemnätverk sällan kommer upp i högre hastigheter än 2Mbit/sek (trådlös router + 3 betongväggar mellan router och vardagsrum/kontor) tror jag inte att min NAS kommer att vara flaskhalsen i scenariot nästan oavsett hur seg den är :gremwink:

Jag har funderat på en D-Link DNS 320 eftersom den är liten, tyst och billig, men jag känner inte att jag har tid att bråka mycket för att få saker att köra på den. Därför skulle egentligen en x86/x86_64 NAS vara bättre, eftersom diverse linux-distar kör utan problem på dem. Tyvärr kostar de små moderkorten skjortan, och en NAS byggd på en vanlig Core iX är stor, högljudd och allt annat än strömsnål.

Min stationära dator (som jag ändå vill bli av med) har en Core i5 Dualcore. Jag skulle kunna tänka mig att slakta den burken och återanvända delar, men problemet blir som sagt storlek, pris, ljudnivå och strömförbrukning.

Lite kluven, med andra ord, eftersom jag både vill ha kakan och äta den samtidigt.

krank

Går ondskans ärenden
När jag skulle bygga en hemserver blev det ett chassi från Fractal Design och ett Mini-ITX-moderkort. Passiv kylning.

Jag är himla nöjd med mitt Fractal Design Array R2; det finns gott om plats för diskar och annat i det. men det finns budgetalternativ; på prisjakt.se hittar jag mini-itx-chassin för 3-400:-. Det här verkar helt habilt, även om jag misstänker att det eventuellt kan vara lite trångt. Det ska ha två 3.5"-hårddiskplatser iaf.

Sedan verkar det här mini-ITX-moderkortet ganska poppis.

Om vi sedan tänker oss en sticka 4gb RAM på det så landar vi på:

in-winchassi 400:-
Intel-moderkort 900:-
SO-DIMM Ramminne 4gb 200:-

Sammanräknat landar vi då på 1500:- för allting, och då saknas bara hårddiskar.

Däremot kan jag verkligen rekommendera Fractal Designs chassin, de är som en dröm att meka i. Så om man ska bygga en enkel hemmaserver och vill spendera lite mer än de där 1500 rekommenderar jag starkt att man tar en titt på ett lite större chassi.

krank

Går ondskans ärenden
Ska sägas att den här lösningen är väldigt DIY. Jag satte ihop allt själv, installerade operativsystem med hjälp av en skärm som sedan plockades bort. Det var s a s ingenting färdigt. Och jag har ingen aning om hur jag skulle göra för att RAID:a saker.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
På den lösningen skulle jag eventuellt kunna återanvända processor och RAM-minne från min stationära (lite osäker på vad det är för minne i den, men 4GB iaf). Hårddiskar har jag som sagt redan så det är inget problem.

FreeNAS har funktioner för mjukvaru-RAID verkar det som, så det ska nog vara relativt simpelt. Frågan är ju bara vad strömförbrukningen blir då? Har du någon aning om det?

Edit: Kan ju påpeka att DIY inte är något problem på den här nivån... den stationära satte jag ihop från delar och installerade OS på själv, så jag har iaf gjort det förut utan problem.

krank

Går ondskans ärenden
Björn Wärmedal said:
På den lösningen skulle jag eventuellt kunna återanvända processor och RAM-minne från min stationära (lite osäker på vad det är för minne i den, men 4GB iaf). Hårddiskar har jag som sagt redan så det är inget problem.
Mja, just det där moderkortet använder ju SO-DIMM, dvs såna små ramstickor som sitter i laptops...

Vad gäller strömmen är det ju en Atomprocessor; de brukar vara mycket strömsnåla.