Jag tycker absolut att det är roligast att spela D&D med miniatyrer. Det finns förstås delade meningar om detta. De flesta av mina spelare spelar D&D, inte för själva ROLLspelandet, utan för att de tycker det är kul med KONFLIKTspelande ibland (vi spelar mest Warhammer RPG och då koncentrerar vi oss på ROLLspelandet). D&D är perfekt för sådant lättsamt spelande (man kan förstås oxå ROLLspela D&D, men vår spelgrupp föredrar att koncentrera sig på taktik och konflikt när vi spelar D&D). Där kommer behovet av figurer in i bilden.
Snyggast, men inte billigast miniatyrer (tycker jag) har
Reaper Miniatures . Dessa är dessutom en ren fröjd att måla!
Vill du ha billigare kan jag rekommendera
Black Tree Design .
Bästa 'counters' (dvs kartongmarkörer med snygga bilder på personer och monster) har
Fiery Dragon Counter Collection . Länken leder till produkten 'The usual suspects', vilken innehåller det mesta man behöver. Fiery DRagon har dessutom ett prisbelönat 'Battle Pack', som innehåller en massa bra hjälpmedel till slagfältet.
Jag körde länge med dessa counters, men har nu gått över till Wizards plastgubbar, som i välsorterade internet- samt fysiska spelaffärer (t.ex. i Köpenhamn) går att köpa styckesvis (då slipper man slumpmomentet ).
här kan du köpa Dungeons & Dragons Miniatures styckesvis på nätet.
Fast jag tycker att förslaget att tillverka egna 'counters'/markörer verkar vara det roligaste. Skall fundera på det själv faktiskt... Men, om man laminerar pappret innebär det inte att markörerna glider väldigt lätt och att det lätt blir lite 'instabilt' på spelplanen?
Ett tips till all er därute som gillar D&D med figurer. Skaffa en plexiglas- eller plastglasskiva att lägga över ert rutnät (t.ex. det man får med om man köper en 'starter till D&D Miniatures). Då kan ni teckna på glasskivan med whiteboardpennor.