Nekromanti Billiga miniatyrer

Eksem

Champion
Jag tänkte spela mitt D&D med miniatyrer. Spelets regler uppmuntrar det, ja, jag hävdar nog att strider kommer vara tråkigare utan någon slags miniatyrer i alla fall. Jag vet att Wizards gör egna miniatyrer, men eftersom de kommer i dyra förpackningar där man inte ens vet vad man får känns det som ett ganska värdelöst alternativ. Så, några förslag på billiga miniatyrer? (eller silhuetter)

(och om ditt förslag är: Skippa miniatyrerna! så kan du låta bli att skriva här och skriva det i din Blogg istället, så jag enkelt kan ignorera det.)

EchonCique

Hero
Oh!

Säg till mig om du kommer över ett bra tips på billiga och bra figurer :). Mina Warmachine-figurer är inte det mest optimala för rollspel :).

Pom

Swashbuckler
Under många år har jag använt urklippta bilder uppklistrade på kartong. Bilderna har jag tagit från alla möjliga håll: SF-bokhandelns produktkatalog, serietidningar och diverse andra tidningar. Mycket gratis.

Jag har gått över till WotCs miniatyrer nu, eftersom de är de billigaste miniatyrerna som jag stött på. Slumpmomentet är på en gång irriterande och spännande och jag är inte redo att fördöma det helt - bara nästan. :gremcrazy:

Dinosaurieminiatyrer går dock att få i diverse billighetsaffärer för 10:- påsen eller så.

EchonCique

Hero
En möjlig lösning …

Det finns ett sätt som är poppis när det gäller figurspel och tillverkning av counters. Skriv ut dem på glansigt papper och laminera eller dra skyddande plasthölje över dem och ha ett tjockare papper eller annan form av bas du limmar fast dem på.

Fast det är iofs inga miniaturer per se ..

Morgath

Warrior
Jag tycker absolut att det är roligast att spela D&D med miniatyrer. Det finns förstås delade meningar om detta. De flesta av mina spelare spelar D&D, inte för själva ROLLspelandet, utan för att de tycker det är kul med KONFLIKTspelande ibland (vi spelar mest Warhammer RPG och då koncentrerar vi oss på ROLLspelandet). D&D är perfekt för sådant lättsamt spelande (man kan förstås oxå ROLLspela D&D, men vår spelgrupp föredrar att koncentrera sig på taktik och konflikt när vi spelar D&D). Där kommer behovet av figurer in i bilden.

Snyggast, men inte billigast miniatyrer (tycker jag) har Reaper Miniatures . Dessa är dessutom en ren fröjd att måla!

Vill du ha billigare kan jag rekommendera Black Tree Design .

Bästa 'counters' (dvs kartongmarkörer med snygga bilder på personer och monster) har Fiery Dragon Counter Collection . Länken leder till produkten 'The usual suspects', vilken innehåller det mesta man behöver. Fiery DRagon har dessutom ett prisbelönat 'Battle Pack', som innehåller en massa bra hjälpmedel till slagfältet.

Jag körde länge med dessa counters, men har nu gått över till Wizards plastgubbar, som i välsorterade internet- samt fysiska spelaffärer (t.ex. i Köpenhamn) går att köpa styckesvis (då slipper man slumpmomentet ). här kan du köpa Dungeons & Dragons Miniatures styckesvis på nätet.

Fast jag tycker att förslaget att tillverka egna 'counters'/markörer verkar vara det roligaste. Skall fundera på det själv faktiskt... Men, om man laminerar pappret innebär det inte att markörerna glider väldigt lätt och att det lätt blir lite 'instabilt' på spelplanen?

Ett tips till all er därute som gillar D&D med figurer. Skaffa en plexiglas- eller plastglasskiva att lägga över ert rutnät (t.ex. det man får med om man köper en 'starter till D&D Miniatures). Då kan ni teckna på glasskivan med whiteboardpennor.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Skippa miniatyrerna!

Höhöhö! :gremtongue:

Jag sällar mig till föregående talare som verkar ha bättre koll på läget än mig. När det gäller minis så är det väldigt stora prisskillnader mellan olika figurer. Coola figurer som Beholdern kan klättra upp i så mycket som $44 medan en liten goblin kanske bara kostar $0.5. Jag och Dimfrost brukar handla ifrån Battleworks, och de har även satt ihop olika små figurpaket för $9.99. Samma princip borde finnas på fler ställen, för man måste vara rätt pengastinn för att köpa ihop stora mängder figurer bara genom att köpa boosters.

ForgottenRealms

Veteran
Re: Skippa miniatyrerna!

Tack för tipset! Beställde precis ett 10-tal figurer. Letar dock efter en Daring Rogue, om någon vill byta/sälja denna vora jag ytterst tacksam.

Eksem

Champion
En tanke

Jag har helt enkelt tagit bilder av D&D-minis (och andra) och gjort silhuettfigurer av dem. Jag har ingen bra kamera, så min suddiga webcam får försöka visa hur det ser ut:

Kanske inte bästa lösningen, men det är alla sorts figurer jag behöver för väldigt lite pengar.

G

Guest

Guest

Mycket bra sajt! Du har räddat oss Mini-fantaster!

ForgottenRealms

Veteran
Re: En tanke

Kreativt minst sagt. Fungerar säkerligen utmärkt och tar kanske heller inte så stor plats i rollspelsväskan. Dock så gillar jag själva "plockandet" med figurerna i strid. Sedan ser dem faktiskt otroligt bra ut och känns helt prisvärda om man köper via Battle Works.

Hunk

Hero

Riktigt bra tips! Kobold- och zombiepacken ser riktigt lockande ut för mig som bara tänkt använda figurerna till rollspelande. Jag har bara två frågor; hur mycket brukar portot därifrån hamna på och hur mycket bör man köpa för att det överhuvud taget skall vara en poäng att beställa därifrån (hittade ingen sådan info på sidan, men jag är å andra sidan inte världens bäste sitenavigatör)?

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Jag har bara två frågor; hur mycket brukar portot därifrån hamna på och hur mycket bör man köpa för att det överhuvud taget skall vara en poäng att beställa därifrån (hittade ingen sådan info på sidan, men jag är å andra sidan inte världens bäste sitenavigatör)?"

Jag fick skapa en fejkad beställning för att få fram portot för internationell frakt som ligger på $40 (men tydligen också kan öka beroende på hur skrymmande saker som man beställer). Sedan finns det även en liten risk att paketet fastnar i tullen och de lägger på moms och annat trams. Inte särskilt sannolikt men det har hänt oss en gång.

Om det lönar sig att beställa eller ej beror till stor del på hur stark dollarn är. Battleworks är inte billigast men de skickar figurer till andra länder än USA och har varit pålitliga och möjliga att kommunicera med, hittills i alla fall. Jag skulle nog inte skicka en order som kostade mindre än portot, men det är inte särskilt svårt att komma upp i, särskilt inte om man går ihop några stycken.

Dimfrost

Special Circumstances

Portot kostar knappast $40, däremot $15-20 för 20-30 figurer har jag för mig. Om de inte har höjt de senaste månaderna.

/Dimfrost

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Portot kostar knappast $40, däremot $15-20 för 20-30 figurer har jag för mig. Om de inte har höjt de senaste månaderna."

När jag slängde in ett random booster så gick det i alla fall på $40, så det varierar säkert beroende på hur skrymmande prylar man beställer, billigare för lösa figurer och dyrare för hela boostrar.

Dimfrost

Special Circumstances

Det fick jag också när jag testade med en större laddning figurer. Märkligt. Hoppas att de inte höjt till $40 för alla beställningar från Sverige, det vore illa.

/Dimfrost

Eksem

Champion
Räknehjälp?

Eh, men hur många figurer kan man tänkas behöva när man spelar egentligen? En hero-figur för varje race och klass antar jag? Det borde ju vara runt 10-15 figurer i alla fall? Sen behöver jag lätt typ 5 Warforged-figurer, gärna några dvärg-zombies, ett gäng kobolder, en och annan wizard, några goblins, bugbears, vampyrer och... tja, det är en del. Hur gör ni andra? Har ni asmånga figurer, eller låtsas ni att det där skelett-gänget egentligen är zombies? Hur många figurer lär man behöva till en normal kampanj? Vad skulle det kosta? Och är frakten alltså på c:a 240 spänn? Hur mycket blir det om man ska räkna in eventuell tull? Snackar vi tusenlappar eller hundralappar?

Eksem

Champion
Flera tankar + Plast

DEL 1

Jag insåg just att jag ju har ett gäng gamla såna där Clix-figurer... det där spelet som startade samlargfigurtrenden... Mage Knight? De har tyvärr inte 1"-baser utan lite större, så man måste ha skitstora jävla rutor på sin grid om man ska använda dem. Men! Om jag skulle använda Mage Knight-figurer till PCs (och kanske major NPCs?), och sen använda antingen silhuettfigurer, eller kanske counters till NPCs?

Alltså, använda riktiga figurer bara till viktiga personer, och sedan använda counters/silhuettfigurer som minions?

DEL 2

Just ja, jag hör ju att det vettigaste att göra är att fixa plast till sin grid, så man kan rita på den med whiteboard-pennor. Vad för slags plast använder ni? Vart köper man den? Vart köper ni pennor?

Dessutom: Har ni en skitstor grid, eller flera mindre?

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Räknehjälp?

Jag och Walium spelar alltså bara skirmishspelet med figurerna, eftersom vi inte spelar D&D. Därför slipper vi skaffa oss väldiga svärmar av lågnivåmonster som man kanske behöver till rollspelet. Att skaffa tillräckligt många figurer för att underhålla en normal D&D-kampanj känns alldeles för dyrt för min smak. Din idé med utskrivna bilder var inte så dum.

/Dimfrost

ForgottenRealms

Veteran
Re: Räknehjälp?

För att svara på frågan om porto så kan jag meddela att man får betala 12 dollar för 11 figurer. Jag köpte precis 11 blandade rares, uncommons och commons och snittet på varje figur med porto och allt blev i runda slängar 20kr.

Nu väntar jag bara på ett litet paket från USA =)

Tack för tipset igen!!