Så grillsäsongen är här igen! Men med kombon av inflation och vissa tecken på matkreativ utmattning så känner jag inte samma hajp för denne som jag brukar! Jag har i princip grillat genom hela vintern/våren och är nu rätt trött på fläskytterfile i olika former, kyckling, korv och hamburgare. Vi har kört lite flankstek och någon riktig biff, men då vi är sju i familjen så blir det rätt stora hål i plånboken efter att ha utfodrat hela familjen med sådant och ytterligare mer så nu med de rådande prisökningarna på mat i allmänhet. Lägg sedan till att min fru och flera av mina barn är väldigt picky eaters så försvinner sådana enklare saker som kotletter eller karre. Visst, haloumi och portobello hamnar på grillen rätt ofta och det är trevligt.
Samtidigt så vill åtminstone jag ha något med skaplig substans i. Jag vill ha något som ger "bottenmättnad" om ni förstår vad jag menar.
När jag tänker på det så är detta inte bara på grillen faktiskt, det är generellt... Vi roterar i våra matsedlar nötfärs, kyckling, fisk, lite kassler, fläskfileer (vanlig och ytter) och pulled pork. Det börjar kännas väldigt samma med det hela.
Vad kan jag grilla eller laga som är nytt/roligare/bara lite annorlunda och som ger likartad pa-doof i magen som en fläskytterfile gör?
Samtidigt så vill åtminstone jag ha något med skaplig substans i. Jag vill ha något som ger "bottenmättnad" om ni förstår vad jag menar.
När jag tänker på det så är detta inte bara på grillen faktiskt, det är generellt... Vi roterar i våra matsedlar nötfärs, kyckling, fisk, lite kassler, fläskfileer (vanlig och ytter) och pulled pork. Det börjar kännas väldigt samma med det hela.
Vad kan jag grilla eller laga som är nytt/roligare/bara lite annorlunda och som ger likartad pa-doof i magen som en fläskytterfile gör?