Återigen lär jag tala utan den minsta koll vad som står i Riddaren vad det gäller avkastning och produktion utan får lita till min egna kunskaper när det kommer till just vin och vinets historia.
Jag gillar tanken på hur man ska räkna ut ytan på binäringen, ex vinträdgårdar. Vad jag här blir lite funderas på är då ifall att man har ett bra distrikt vi säger 5 i odlingsvärde för vingården, ska man se det som att det är ett exceptionellt vin som produceras där eller ska man ta det som att man har en gigantisk areal i bruk det ena behöver ju inte utesluta det andra dock.
Samma värde på vinet skulle ju teoretiskt kunna uppnås genom att producera mängder med snor billigt vin, som att producera en mindre del exceptionellt sådant.
Jag skulle säga att man faktiskt får ta och lägga ner den där extra tiden att räkna varje gård för sig. Ett område bara några m2 stort kan ge mycket bättre vin än sina omkringliggande kvadratmeter. Man talar här om mikroklimat som kan göra underverk för vinrankor, dvs de väldigt väldigt små klimatskillnader det t.ex. finns längre upp på en slänt än längst ner.
Jordmånen kan vara såpass annorlunda ett par hundra meter åt ett håll än ett annat osv. därför anser jag att man bör räkna varje vingård för sig.
Hur stort ett vindistrikt regeltekniskt är, har jag fortfarande för mig är ett tunnland stort, och nu är jag dåligt påläst hur stort ett tunnland är i Eon, om det är ett modernt tunnland eller ett mycket mindre medeltida tunnland. Men oavsett så är ett vindistrikt ett tunnland och man bör därför räkna att varje tunnland har ett eget kvalitetsvärde.
Några saker som bör ge ett högt kvalitetsvärde är karg jordmån, bra klimat, lagomt med regn normalt sett under rätt tid, hur branta sluttningar är, hur mycket sol osv.
Kanske är frågan som kan ställas hur stor var en äldre tids vin gård? Idag kan de ju vara ganska stora, är tio hektar/tjugo tunnland rimligt för mycket för lite.
Det här har jag faktiskt ingen aning om just nu men jag skulle kanske kunne kolla upp det om jag får tid och ork men kan sägas att den franska hamnstaden Libourne var ledande och mest dominerande i hela Frankrike när det gällde export till london. Ca 10 000 ton vin exporterades under ett år i början på 1300-talet och ungefär en miljon buteljer exporterade staden till Edvard II av England för hans bröllop 1308.
Men mellan tummen och pekfingret så kan nog en vingård sammanlagt bestå av lika mycket mark som länsherren/kungen kan utnyttja med hjälp av arbetskraft, dvs. dagsverken.
/Poseur blev lite vinsugen