Nekromanti Binäringar ><

Poseur

Swashbuckler
Vingårdar,fiskedammar och olivlundar tycker inte jag täcker särskilld stor del av alla binäringar det finns.

Tex så har en spelare funderingar på att starta med bland annat följande : Värdshus, glasblåseri,Silkesmaskodlingar
Destileriverksamhet vapen,rustnings och grovsmedjor.

Så frågan skulle inte vi kunna lägga våra väldigt kloka huvuden ihop och sätte ihop lite regler för mer binäringar.

Regmolar

Swashbuckler
Om du kollar wikin hittar du en del av dessa, även om de enligt min mening mest är samma effekt med olika namn och därmed inte tillför särskilt mycket om det inte är så att det är själva binäringarna man har problem att komma på.

Hinner tyvärr inte skriva mer då min buss går om fem minuter, men lycka till :gremsmile:

nordan

Swordsman
Värdshus, glasblåserier, destilleriverksamhet och smedjor utgörs väl av hantverkare som får betala skatt i vanlig ordning.

Om du vill att verksamheten skall ägas av markägaren, dela bara både kostnad och avkastning med samma multipel för att få en verksamhet, och fastsäll kvalitet enligt samma system som för ex. vingårdar.

Har inte riddaren här nu men här är ett exempel som kan anpassas.

Säg att en vingård kräver fem tusen dagsverken per år. Det blir ungefär 16 arbetare som arbetar varje dag året runt. Säg 64 arbetare/dag om man kan anta att odling och skörd bara pågår under en fjärdedel av året. Antag att avkastningen är exempelvis 100*kvalitet i någonbas/lyxkvot (har ingen aning om rimliga värden).

För att göra en smedja gör du följande:
Fastställ hur många som arbetar i smedjan. Säg att det är fem personer som arbetar året runt. Det blir 1560 dagsverken/år. Det är ungefär en tredjedel. Låt då avkastningen bli (100*kvalitet)/3.
Osv.

Detta förutsätter att ett dagsverke av smidesproduktion inbringar samma avkastning som ett dagsverke av vinproduktion. För att få fram multiplat för sån justering föreslår jag att man använder historiska dokument eller liknande, jag har inga sådana till hands.

Poseur

Swashbuckler
Men Tex om känsherren bestämmer sig för att ha byggt upp ett stort värdshus och har anställt en värdsusvärd några pigor och drängar, stallpojkar och kokerskor.
en svårare fråga är hur mycket drar det in per år och hur mycket kostar det per år. löner för anställda finns så det blir lätt men tex mat o dryckinköp och matriel.
ibland finns det regler för allt i eon men offtast inte :gremcrazy:

Dessutom enligt mig så kan inte dagsverkare uppföra och driva ett glasbruk eller ett väveri. det måste hantverkare göra.

nordan

Swordsman
Fast egentligen är det samma sak på en vingård. Arbetarna kan inte springa omkring själva och trampa vin i olika tunnor. Det krävs skickliga odlare med kunskap om jordbruk och väder. Det krävs folk som känner till hur man jäser vinet, och det krävs folk som vet vart man kan sälja produkten till ett överkomligt pris. Så som jag ser det finns detta kunnande inbyggt i regelsystemet. Men det kan bli mer "ojämnt" på en mindre verksamhet.

Om det finns uppgifter på hur mycket till exempel en smed betalar i årlig skatt, kan man med hjälp av denna siffra räkna ut hans totala inkomst (genom att konstatera en rimlig procentsats för beskattningen). Har som sagt inte riddaren här. Kanske kan siffrorna i vapenmästaren för "egen rörelse" och "vapenskola" användas som riktlinjer, har dock ingen uppfattning om realismen i de siffrorna.

Bunny

Crazy like a fool
Jag kan inte yttra mig om Riddaren eller reglerna kring binäringar, men däremot om:

"Men Tex om känsherren bestämmer sig för att ha byggt upp ett stort värdshus och har anställt en värdsusvärd några pigor och drängar, stallpojkar och kokerskor."

Det finns vissa sysslor och näringar adelsmän inte skulle ta i med tång. De bygger inte världshus, de låter de allmoge ta hand om. Inte heller skulle en adelsman gärna besöka en sådan anrättning, inte om det går att undvika genom att istället övernatta i andra länsherrars borgar och slott. Det är för övrigt oftast gratis för en man av nobel börd.

Andra saker en adelsman anses för fin för att göra är t ex att köra vagn eller själv syssla med jordbruk, utskänkning eller andra lägre sysslor. En adelsman consaber är alltså inte en entreprenör efter våra standard idag - rikedom för honom är den mark han förvaltar, den avkastning den ger och skatten han får av sina bönder. Affärer, manufakturier, världshus - det är något som lämnas till borgare och allmoge att sköta, samt att spekulera i pengar och annan portabel förmögenhet.

Detta är naturligtvis inte ett måste för er att följa i ert spel, men en del av spänningen i att rollspela en adelsman kan vara att sätta sig in i hur hans tankesätt skiljer sig från vårat.

Tell

Hero
Re: Dessutom...

Tenderade värdshus att vara ganska olönsamma, eftersom resorna längs vägar var betydligt färre innan bilen.

Rakhori_UBBT

Veteran

Ja, men det finns ett sätt att öka lönsamheten. Det är ett välkänt trick men det fungerar alltid. Anställ en fet värdshusvärd. Är de inte feta med vita förkläden så är de inget att ha och inget att lita på. En BRA värd är fet och fryntlig!
Eller så är det bara en skada jag fått eftersom smala värdshusvärdar alltid försökt bringa mig om livet medans de feta alltid vara hyvens. I rollspel då...i verkligheten har jag ingen stark preferens även om jag har en soft spot för en redig matrona.

ripperdoc

Myrmidon

Historiskt sett har det både funnits gästhus som enligt kungligt påbud (eller motsvarande) för att hjälpa för resande, men också var det nog vanligt med bönder som helt enkelt lät gäster sova över och äta för en mindre penning. Dessutom kunde ju kloster härbärgera resande, framförallt pilgrimer.

Jag tror det är mindre vanligt med klassiska fantasyvärldshus där en grov karl bestämt sig för att sälja öl mitt ute i ingenstans. Den sorters entrepenörer är ovanliga i ett feodalt samhälle, där man oftast är mer låst. Det hindrar det dock inte från att finnas undantag. I Consaber finns det väl också vägvakter och postiljonverk, vilket borde garantera gästhus på de större farlederna?

zuntona

Swordsman
Han adelsman deltar fortfarande aktivt i ett planerande arbete kring hur hans marker ska nyttjas som hur jordbruket ska tas hand om. Det kan vara så att han är mer skolad i hur grödor växer än bönderna själva. Självklart kör han inte plogen men han kan mycket väl avgöra vad som ska sås och så vidare.

Ceram

Hero
Även om det faktiskt är jag som är ansvarig för de binäringar som publicerats på wikkin så har jag delvis bytt fot i ämnet. Odlingar (här fruktodling och biodling) anser jag fortfarande ska skapas rakt av efter mall av befintliga binäringar. Glasbruk, väverier och liknande anser jag numera bör anpassas individuellt gång för gång då en sån rörelse är svårare att standardilisera. Då inga regler för hantverksrörelser eller liknande finns saknas mall i dessa fall såväl som butiker, värdshus och så vidare. Som den vise Bearnie redan påpekat är det sällan adelsmän petar på yrkern tillhörande andra klasser.

Poseur

Swashbuckler
Givetvis petar inte adelsmannen själv i yrkerna. men varför kan han inte uppföra dem då de är vinstdrivande. dessutom får han större koll på marknaden runt omkring sin förläning

Ceram

Hero
Givetvis petar inte adelsmannen själv i yrkerna. men varför kan han inte uppföra dem då de är vinstdrivande. dessutom får han större koll på marknaden runt omkring sin förläning
En hederlig affärsman ägnar sig inte åt att sälja skadliga örter även om det är bra för makt och vinst, det är under hans värdighet. En adelsman ägnar sig inte åt att finansierar borgarsysslor, det är under hans värdighet. Givetvis finns det många undatag (kanske främst bland rollpersoner) men adelns elitism verkar djupt rotad.